The possibility of using the blog as an educational tool
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3747Keywords:
Ferramenta educacional, Blog, Formação DocenteAbstract
This article aims to discuss how Digital Information and Communication Technologies - DICT, focusing on the blog, can favors the educational process of teaching. The qualitative research combined bibliographic review and application of a questionnaire to students of the Pedagogy course at the State University of Ceará, to highlight the following approaches: the student's knowledge about the blog, the use of the blog in academic life, the evaluative perception of the blog in the educational context and the use of the blog in the subjects of the Pedagogy course. The results showed that students in the initial years of the course had just a few or any contact with this tool, and those who used it demonstrated dissatisfaction about the pedagogical approach. We consider the need for teacher training to learn how to use DICT in the educational field and reflections on methodological possibilities that contribute to meaningful learning in today's society.
Downloads
References
AGUADED, I; BALTAZAR, N. Weblogs como recurso tecnológico numa nova educação. In: SOPCOM 2005: 4º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. 2005. p. 1655-1665.
ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em:
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121. Acesso em: 30 jul. 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161. Acesso em: 30 dez. 2018.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 15 dez. 2018.
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858. Acesso em: 17 jan. 2019.
KENSKI, V. M. Memórias em movimento. Relatório de pesquisa. São Paulo: CNPq, 1997.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. A máquina universo. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
LOSSO, C.R.C.; SARTORI, A. Novas configurações da comunicação na sociedade mediada pelas TIC e os reflexos nos ecossistemas educativos. Anais...XXII do SBIE - XVII WIE, 2011. Disponível em:<http://www.br-ie.org/sbie-wie2011/WIE-Trilha3/92417_1.pdf>. Acesso em: 07 fev. 2016.
LOSSO, C. R. C; CRISTIANO, M. A. S. EDUBLOGS – construção e a disseminação do conhecimento de forma colaborativa e cooperativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), n. 6, 2011, 131-144.
MACHADO, J. R.; TIJIBOY, A. V. Redes Sociais Virtuais: um espaço para efetivação da aprendizagem cooperativa. Novas Tecnologias na Educação, v. 3 nº 1, Maio, 2005. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13798>. Acesso em: 19 dez. 2016.
MIRANDA, G. L. et al. Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 3, p. 41-50, 2007.
MOMESSO, M. R. Diário de classe virtual: práticas educacionais transtextuais e transdiscursivas. Linha D'Água, n. 22, p. 75-89, 2009.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122. Acesso em: 15 mar. 2019.
NÓVOA, Antonio. A Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Don Quixote, 1992. p. 13-33.
SETTON, Maria da Graça. Mídia e Educação. São Paulo: Ed. Contexto, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eline Sahade Magalhães Vieira, Priscila Alves de Paula Belo, Vitória Chérida Costa Freire (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.