Educational reminiscence

School experiences of elderly residents in Jordão, Sobral - CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3629

Keywords:

Education. Story. Memory.

Abstract

This study intends to analyze aspects such as education, work, leisure and art, from the reports of life stories made by the elderly in Jordão, located 17 km from the city of Sobral in the state of Ceará. In this perspective, the following theoretical references were used: Sousa; Lima (2016), Pena (2017), Fialho et al (2020), among others. The investigation was carried out through bibliographic research and application of a semi-structured interview. Finally, the assertions analyzed, according to the reports provided in the interviews, they stated that the new educational methodologies have hindered learning in the school environment. For the elders, the main reason given is the disappearance of the punitive character in education, common in the traditional method. However, even considering the knowledge and cultural aspects identifiable in the speeches of the elderly, it is important that the participation and productivity of the student be valued during the educational process, taking into account individual and collective aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Adriano Barbosa de Novaes, Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM/UECE)

Mestre em Educação e Ensino pelo Mestrado Acadêmico Intercampi da Universidade Estadual do Ceará (MAIE/FAFIDAM/FECLESC), especialista em Gestão de Organizações Sociais, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) (2013). Coordenado do Grupo de Estudos Trabalho e Educação (GETE).

Johnantan Santiago Moura, Colégio Diocesano Pe. Anchieta

Especialista em Didáticas e Práticas de Ensino pela Universidade de Quixeramobim (UNIQ); Licenciado em Letras pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Professor da educação básica.

 

 

Amélia Soares André, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Mestrado em Gestão Educacional pela Universidade Estadual Vale do Acaraú em convênio com a Universidade Internacional de Lisboa (2003).

 

References

ALBERTÍ, V. Ouvir Conta: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

BARROSO, R. E. C. Sobre Memória e a narrativa: reflexões para se entender o tempo de lembrar. In: BEZERRA, J. A. B.; ROCHA, A. M. (Orgs). História da educação: arquivos, documentos, historiografia, narrativas orais e outros rastros. Fortaleza: Edições Fortaleza UFC, 2008.

BERGSON, H. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

CORRÊA, P. S.; BARRETO, B. Exigências para o exercício do ofício de mestre nos grupos escolares no Brasil no contexto da ditadura militar. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 104-123, 2 jan. 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/126 Acesso em: 05 nov. 2019.

FIALHO, L. M. F. et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505 Acesso em: 10 mai. 2020.

PENA, A. Formação de professores de educação infantil: memória, narrativa e inteireza. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 72-86, 2 jan. 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/124 Acesso em: 10 fev. 2020.

SOUZA, S.; LIMA, G. Escolas polivalentes na ditadura civil-militar: marco no modelo de ensino profissionalizante ou instrumentos de propaganda do regime? O processo de implantação do polivalente de Ituiutaba-MG (1974-1985). Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 72-88, 2 mai 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/101 Acesso em: 10 fev. 2020.

STASCXAK, F. M.; SANTANA, J.S. Narrativas autobiográficas de professoras da educação básica: a constituição da identidade docente como processo permanente. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3512 10 fev. 2020.

Published

2020-09-29

How to Cite

NOVAES, M. A. B. de; MOURA, J. S.; ANDRÉ, A. S. Educational reminiscence: School experiences of elderly residents in Jordão, Sobral - CE. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233629, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3629. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3629. Acesso em: 21 nov. 2024.