Educational reminiscence

School experiences of elderly residents in Jordão, Sobral - CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3629

Keywords:

Education. Story. Memory.

Abstract

This study intends to analyze aspects such as education, work, leisure and art, from the reports of life stories made by the elderly in Jordão, located 17 km from the city of Sobral in the state of Ceará. In this perspective, the following theoretical references were used: Sousa; Lima (2016), Pena (2017), Fialho et al (2020), among others. The investigation was carried out through bibliographic research and application of a semi-structured interview. Finally, the assertions analyzed, according to the reports provided in the interviews, they stated that the new educational methodologies have hindered learning in the school environment. For the elders, the main reason given is the disappearance of the punitive character in education, common in the traditional method. However, even considering the knowledge and cultural aspects identifiable in the speeches of the elderly, it is important that the participation and productivity of the student be valued during the educational process, taking into account individual and collective aspects.

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Author Biographies

Marcos Adriano Barbosa de Novaes, Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM/UECE)

Mestre em Educação e Ensino pelo Mestrado Acadêmico Intercampi da Universidade Estadual do Ceará (MAIE/FAFIDAM/FECLESC), especialista em Gestão de Organizações Sociais, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) (2013). Coordenado do Grupo de Estudos Trabalho e Educação (GETE).

Johnantan Santiago Moura, Colégio Diocesano Pe. Anchieta

Especialista em Didáticas e Práticas de Ensino pela Universidade de Quixeramobim (UNIQ); Licenciado em Letras pela Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Professor da educação básica.

 

 

Amélia Soares André, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Mestrado em Gestão Educacional pela Universidade Estadual Vale do Acaraú em convênio com a Universidade Internacional de Lisboa (2003).

 

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Published

2020-09-29

How to Cite

NOVAES, M. A. B. de; MOURA, J. S.; ANDRÉ, A. S. Educational reminiscence: School experiences of elderly residents in Jordão, Sobral - CE. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233629, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3629. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3629. Acesso em: 4 jul. 2024.