Rural Education and resistance

an analysis based on the Methodology of Geographical Installation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3616

Keywords:

Rural Education, Geographical Installation, Resistance, Creativity

Abstract

The presente article shows reflections about Rural Education and Resistance. Its thematic is part of the essay in progress of Professional Master’s in Education at Regional University of Cariri – URCA, whose objective is to analyze resistance practices in the countryside. Therefore, it seeks to situate historically the context of Education for rural people, which highlights an education model that favors the state of domination of agrarian elites over rural workers, elevating productivity in the countryside and avoiding the political and social weakening of patriarchy. This study is based on fundaments of Arroyo, Caldart and Molina (2011), Pires (2012) among others who helped us with the discussions and deepening about the thematic. From this problematization we bring the methodological proposal of the Geographical Installation idealized by Ribeiro (2013, 2016), that highlights the possibility of resistance to the homogeneous model of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida do Nascimento, Regional University of Cariri

Graduada em Pedagogia, especialista em Educação Básica e mestranda em Educação pela Universidade Regional do Cariri – URCA. Professora da Educação Básica da rede municipal de ensino em Crato – CE.

Emerson Ribeiro, Regional University of Cariri

Professor adjunto da Universidade Regional do Cariri. Formado em Geografia pela Universidade de Sorocaba e Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais. Mestre e Doutor pela Universidade de São Paulo com pós-doutorado pela Universidade Federal da Paraíba.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; CHAUÍ, Marilena S; FREIRE Paulo. O educador: vida e morte. 3. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

FOERSTE, Erineu; GERKE, Janinha. Educação do Campo no Brasil: uma aproximação. In: FOERSTE, Erineu; FOERSTE-SCHUTZ, Gerda Margit; CALIARI, Rogério. (Org.). Introdução à Educação do Campo. Vitória: Edufes, 2009, p. 71-90.

FONSECA, Eril Medeiros da; BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. O Contexto local como elo entre ciências da natureza e educação do campo. Educação & Formação, v. 3, n. 1, p. 66-84, 2 jan. 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/172. Acesso em: 01 jan. 2020.

LARA, A. M. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 140-153, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118. Acesso em: 01 jul. 2019.

LEINEKER, M.; ABREU, Claudia. B. M. A educação do campo e os textos constitucionais: um estudo a partir da constituição Federal de 1934. In: ANPED SUL: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 9., 2012, Caxias do Sul. Anais [...]. Caxias do Sul: ANPED, 2012. p. 01-11. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/view/1772/79. Acesso em: 16 mai. 2019.

MARTINS, Fernando José (Org.). Educação do campo e formação continuada de professores: uma experiência coletiva. Porto Alegre: EST Edições; Campo Mourão: FECILCAN, 2008.

MEZZAROBA, Cristiano; CARRIQUIRIBORDE, Nicolás. Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa. Educação & Formação, v. 5, n. 3, 27 mai. 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2807. Acesso em: 30 mai. 2020.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

PIRES, Angela Monteiro. A educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção Educação em Direitos Humanos)

RIBEIRO, Emerson. Arte e a criatividade em geografia: práticas pedagógicas em instalações geográficas. Fortaleza: 2016.

RIBEIRO, Emerson. Processos Criativos em Geografia: Metodologia e Avaliação para sala de aula em Instalações Geográficas. 2014. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo. São Paulo, 2014.

SANTOS, Edlamar Oliveira dos. Políticas de Formação Continuada para os professores da Educação Básica. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO E II CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO, 25., 2011, São Paulo. Cadernos ANPAE. São Paulo: ANPAE, 2011. Disponível em: http://www.anpae.org.br/simposio2011/cdrom2011/PDFs/trabalhosCompletos/comunicacoesRelatos/0141.pdf. Acesso em: 30 jun. 2019.

VASCONCELLOS, Kátia Regina; BERNARDO, Elisansela da Silva. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2 mai. 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109. Acesso em: 01 set. 2019.

XAVIER, Antônio Roberto; SOUSA, Luana Mateus de; MELO, José Lucas Martins. Saberes tradicionais, etnobotânica e o ensino de ciências: estudo em escolas públicas do Maciço de Baturité, Ceará, Brasil. Educação & Formação, v. 4, n. 2, p. 215-233, 1 mai. 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3355. Acesso em: 01 nov. 2019.

Published

2020-08-15

How to Cite

NASCIMENTO, M. A. do; RIBEIRO, E. Rural Education and resistance: an analysis based on the Methodology of Geographical Installation. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–13, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3616. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3616. Acesso em: 21 nov. 2024.