The marks of education in the book O Diário de Vovô Pedro (1912-1986)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v7.e13099

Keywords:

Historical Sources, History of Education, Life Trajectory.

Abstract

The aim of this study was to understand the marks of education present in the autobiographical writing of the personal diary of the former mayor of Cuité, Pedro Simões Pimenta, written between the years 1912 and 1986. This is autobiographical research, supported by the new cultural history. The data were obtained from the personal diary of the autobiographer, published under the title O Diário de Vovô Pedro (Grandpa Pedro's Diary). The study focused on three main perspectives: who writes, what is written, and the relationship of writing with education. It was evidenced that Pedro Simões Pimenta, born in 1896 and deceased in 1989, although inserted in a privileged context for his time, experienced a difficult literacy process. As mayor of Cuité, in Paraíba, he prioritized the education of his constituents, built schools, and appointed teachers. It is concluded that the personal diary, as an egodocument, is a fruitful source for elucidating life trajectory, education, professionalization, thus holding educational historical importance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba. Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra/Portugal (2021). Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/2009). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/2001). Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/1997). Licenciado em Ciências Sociais (UFPB/1994). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C.

Maria Lúcia da Silva Nunes, Universidade Federal da Paraíba

Professora aposentada da Universidade Federal da Paraíba. Pesquisadora associada à Sociedade Brasileira de História da Educação e membro do Histedbr-PB. Doutora em Educação (UFRN).

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes (UFPB), Licenciatura e Graduação em Enfermagem (UFPB), Graduação em Direito (UNIPE), Especializações em Enfermagem Pediátrica (UFPE), Especialização em Linhas de Cuidados em Enfermagem Saúde Materno, Neonatal e do Lactente (UFSC) e Especialização em Enfermagem Obstétrica (UFMG). Enfermeira da UFPB, Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW).

References

ALVERGA, Marisa. Prefácio. In: O Diário do Vovô Pedro. João Pessoa: Editora UNIGRAF, 1986. pp. 11-12.

ARAÚJO, Marcílio. Idealizadores de barragem em Cuité foram esquecidos em sua inauguração, Portal Picuí hoje com Flávio Fernandes/Blog do Flávio, fev. 2022. Disponível em: https://www.portalpicuihoje.com.br/2022/02/idealizadores-da-barragem-retiro-foram.html. Acesso em: 15 abr. 2024.

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Tradução: Dora Rocha. Revista Estudos históricos, v. 11, n. 21, p 9-34, 1998. Disponível: https://periodicos.fgv.br/reh/article/view/2061/1200. Acesso em: 15 abr. 2024.

BRITTO, Augusto César Luiz; CORRADI, Analaura. Egodocumentos: os documentos que expressam a personalidade, intimidade e motivações dos titulares de arquivos pessoais. BIBLOS, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 98-129, 2023. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/7968. Acesso em: 6 maio 2024.

BURKE, Peter. A Revolução Francesa da historiografia: a Escola dos Annales 1929-1989. Tradução: Nilo Odália. São Paulo: Editora Universidade Estadual Paulista, 1992.

CARNEIRO, Renato César. A bagaceira eleitoral: verba, verbo e populismo – a história do voto na Parahyba (Da Revolução de 30 a 1965). João Pessoa: Editora UFPB, 2011.

CASTRO, Celso; LEMOS, Renato. O diário de Bernardina: da monarquia à república, pela filha de Benjamim Constant. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2009.

COSTA, Maria do Socorro Correia; HOLANDA, Virgínia Célia Cavalcanti. História de vida e Método Autobiográfico – uma nova perspectiva de formação – a autoformação. Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324380, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4380. Disponível em:https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380. Acesso em: 6 maio 2024.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; MACHADO, Charliton José dos Santos; NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. Trajetórias formativas (auto)biográficas de educadores(as) negros(as) nas teses e dissertações brasileiras (2003-2021). Revista Brasileira de História da Educação, v. 22, p. e220, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbhe/a/KCH6MRKkyKnvDgHY9b7zYhK/. Acesso em: 2 maio 2024.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SANTOS, Francisca Mayane Benvindo dos; SALES, José Albio Moreira de. Pesquisas biográficas na História da Educação. Cadernos de Pesquisa, v. 26, n. 3, p. 11-29, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p11-29. Acesso em: 6 maio 2024.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução: Bernardo Leitão. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1996.

LEJEUNE, Philipe. Definir autobiografia. In: MOURÃO, Paula (org.). Autobiografia, autorrepresentação. Lisboa: Edições Colibri, 2003.

LIMA, José Zito; PEREIRA SOBRINHO, José; ARAÚJO, Israel da Silva. Educação: memórias, fatos e representações. In: ARAÚJO, I; JUNIOR, D.; SOARES, E.; PEREIRA, J. (orgs.). Nossa terra, nossa gente: tópicos históricos sobre o município de Cuité. Cuité, PB: Editora: MC2Ediction, 2020. p. 181-210. Disponível em: https://issuu.com/mc2ediction/docs/miolo_completo_-_livro_cuit_-_01-12-2021. Acesso em: 6 maio 2024.

LUNA, Maria de Lurdes Lemos. Rastros na areia: solidão e glória de José Américo. João Pessoa: Editora A União, 1994.

MACHADO, Charliton José dos Santos; NUNES, Maria Lúcia da Silva. Tudo azul com Dona Neuza. Fortaleza: EdUECE, 2019.

MACHADO, Charliton José dos Santos; NUNES, Maria Lúcia da Silva; LACET, Juliana Aparecida Lemos. Maria Camélia Pessoa da Costa: educação como missão de vida. Fortaleza: EDUECE, 2021.

MACHADO, Charliton José dos Santos; NUNES, Maria Lúcia da Silva; LACET, Juliana Aparecida Lemos. O uso do jornal como fonte documental na pesquisa em história da educação. In: VIEIRA, C. C. (org.). Temas, contexto e desafios da investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2022.

MACHADO, Charliton José dos Santos; NUNES, Maria Lúcia da Silva; VASCONCELOS, Larissa Meira. Lições de um amigo: cartas de Drummond a Zila Mamede. Rev. HISTEDBR On-line, Campinas, v. 18, n. 1, p. 107-122, jan./mar. 2018. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651679. Acesso em: 6 maio 2024.

CHARLITON, José dos Santos Machado et al. Sufrágio feminino e feminismo na imprensa brasileira da Parahyba, 1913-1933: rebeldia ou conformação? Ler História [On-line], n. 82, 2023. Disponível em: http://journals.openedition.org/lerhistoria/12220. Acesso em: 7 maio 2024.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino; MACHADO, Charliton José dos Santos. A produção científica brasileira sobre a história da educação em circulação internacional (2008-2022). ETD: Educação Temática Digital, n. 26, p. 22, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.20396/etd.v26i00.8670952. Acesso em: 5 maio 2024.

NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. Biografia de educadoras no Ceará: o estado da questão do grupo “Práticas Educativas, Memórias e Oralidades”. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4673. Acesso em: 14 maio 2024.

NUNES, Maria Lúcia da Silva; MACHADO, Charliton José dos Santos; SOUSA, Débia Suênia da Silva. Ensinar as creanças é o sacerdócio que conduz ao bem: educação, docência e escola no jornal O Educador (1921-1922). Educ. Form., [S. l.], v. 6, n. 1, p. e1485, 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.1485. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1485. Acesso em: 7 maio 2024.

PEIXOTO, Jacqueline Rodrigues; SALES, José Albio Moreira de. Processo formativo de uma artista-docente: diálogos com uma vida em dança. Rev. Pemo, [S. l.], v. 5, p. e11461, 2023. DOI: 10.47149/pemo.v5.e11461. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11461. Acesso em: 14 maio. 2024.

PEREIRA SOBRINHO, José. Cuité em detalhes. Cuité, 2008.

PIMENTA, Pedro Simões. O diário do Vovô Pedro. João Pessoa: Editora UNIGRAF, 1986.

PINHEIRO, Antônio Carlos Ferreira. Uma história da educação rural brasileira pela modulação paraibana (1858-1970). João Pessoa: Editora do CCTA, 2023.

PINHEIRO, José Gledison Rocha. O diário de Dalila: poética, testemunho e tragédia na formação do indivíduo moderno. Salvador: EDUNEB, 2017.

RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenção da subjetividade. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. De olho em D. Pedro II e seu reino tropical. São Paulo: Editora Claro Enigma, 2009.

SILVA, Rebecca Machado Oliveira. O memorial autobiográfico como nova possibilidade didática nos processos de formação docente de professores da Educação Infantil. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5115. Acesso em: 6 maio 2024.

WELK, Rosane. O diário da professora D.: entre dizeres e (a)fazeres do contar-se. Curitiba: Editora CRV, 2013.

Published

2025-01-10

How to Cite

MACHADO, C. J. dos S.; NUNES, M. L. da S.; NEVES, V. N. S. The marks of education in the book O Diário de Vovô Pedro (1912-1986). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 7, p. e13099, 2025. DOI: 10.47149/pemo.v7.e13099. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/13099. Acesso em: 21 jan. 2025.