The use of digital platforms in the teaching of Mathematics at the Federal Institute of Piauí - Campus Cocal
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021027Keywords:
Digital Platforms, Mathematics teaching, Possibilities, ChallengesAbstract
The study aims to analyze the potentialities and limitations of the use of digital platforms in the process of teaching and mathematical learning by students of the 2nd year of high school integrated into the technical course in Administration of the Federal Institute of Piauí - Cocal Campus. Digital platforms are the instruments by which technologies are transmitted to individuals, whether for social interaction or as formative elements. The study has a quantitative character, represented by statistical methods and techniques, as well as a qualitative bias, through the analysis and interpretation of the data, based on guiding theoretical references. It is evident that digital platforms have enhanced a better understanding of the mathematical contents addressed, in addition to encouraging autonomy and diverse forms of study. As limiting factors, the question regarding the internet connection and the physical absence of a teacher in the explanation of the mathematical contents is exposed.
Metrics
References
ALMEIDA, Grasiany Sousa de; LOPES, Jayane Mara Rosendo. O que explica o desempenho dos estudantes? Um estudo de revisão. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/3597. Acesso em: 14 set. 2021.
CORREIA NETO, José da Silva; ALBUQUERQUE, José de Lima. As tecnologias digitais de informação e comunicação no ambiente de trabalho em tempos de pandemia. Revista Espaço Acadêmico, v. 20, n. 2, p. 106-114, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/58127. Acesso em: 12 ago. 2021.
MACHADO, Silvia Cota; RAMOS, Ivo de Jesus. Mapeamento sobre a incorporação das TDIC no ensino médio nos últimos 8 anos. Informática na Educação: Teoria e Prática, v. 22, n. 3, p. 83-94, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/94559/55727. Acesso em: 11 set. 2021.
MOREIRA, Priscila Rezende; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha; COSTA, Evandro Alexandre. Mídias digitais no ensino da Matemática. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 56-70, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/12232. Acesso em: 11 set. 2021.
NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Ivoneide Pinheiro de. O uso do software Geogebra no ensino da Geometria Analítica: experiências vivenciadas no contexto escolar. Educação Matemática em Revista, n. 45, p. 40-47, 2015. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/56. Acesso em: 11 set. 2021.
NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Maria Socorro Lucena. Matemática e qualidade de vida: uma perspectiva interdisciplinar. In: BARBOZA, Pedro Lucio (Org.). Pesquisas sobre elementos da prática de sala de aula em Matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 73-86.
NOBRE, Ana. Explorando desafios pedagógicos digitais no ensino profissional durante a pandemia da COVID-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/732. Acesso em: 11 set. 2021.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 624 p.
SANTOS, Pryscilla Maria Pires dos. Quando a aula não é na sala de aula: relato de experiência docente. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 3, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6777. Acesso em: 14 set. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, v. 9, n. 1, p. 199-208, 2014. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5927. Acesso em: 11 set. 2021.
SILVA, Francineide Sales da; SERAFIM, Maria Lúcia. Redes sociais no processo de ensino e aprendizagem: com a palavra o adolescente. In: SOUSA, Robson Pequeno de; BEZERRA, Carolina Cavalcante; SILVA, Eliane de Moura; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva (Orgs.). Teorias e práticas em tecnologias educacionais. Campina Grande: EDUEPB, 2016. p. 67-98.
VALENCIA, Arnulfo Fajardo. Tecnologia e Educação Matemática em tempos de Pandemia. Olhar de Professor, v. 23, n. 1, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15843/209209213778. Acesso em: 11 set. 2021.