The use of digital platforms in the teaching of Mathematics at the Federal Institute of Piauí - Campus Cocal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021027

Keywords:

Digital Platforms, Mathematics teaching, Possibilities, Challenges

Abstract

The study aims to analyze the potentialities and limitations of the use of digital platforms in the process of teaching and mathematical learning by students of the 2nd year of high school integrated into the technical course in Administration of the Federal Institute of Piauí - Cocal Campus. Digital platforms are the instruments by which technologies are transmitted to individuals, whether for social interaction or as formative elements. The study has a quantitative character, represented by statistical methods and techniques, as well as a qualitative bias, through the analysis and interpretation of the data, based on guiding theoretical references. It is evident that digital platforms have enhanced a better understanding of the mathematical contents addressed, in addition to encouraging autonomy and diverse forms of study. As limiting factors, the question regarding the internet connection and the physical absence of a teacher in the explanation of the mathematical contents is exposed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Eduarda Alves da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licencianda em Matemática (IFPI - Campus Cocal). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI) – Campus Cocal.

Erika Vieira de Brito, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licencianda em Matemática (IFPI - Campus Cocal). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI) – Campus Cocal.

Andreza dos Santos Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Licencianda em Matemática (IFPI - Campus Cocal). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI) – Campus Cocal.

Rita de Cássia do Nascimento, Secretaria da Educação Básica do Estado do Ceará

Licenciada em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Especialista em Língua Portuguesa (FATENE) e em Gestão Escolar (Faculdade Kuriós). Professora da rede estadual de ensino do Ceará (SEDUC/CE).

Francisco Jeovane do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará

Licenciado em Matemática (UVA). Especialista em Ensino de Matemática (UNOESTE). Mestre e Doutorando em Educação (PPGE/UECE). Professor da rede ensino do Ceará (SEDUC/CE). Bolsista FUNCAP.

Luzitelma Maria Barbosa de Castro, Centro Universitário UNINTA

Licenciada em Matemática (UVA). Especialista em Ensino de Matemática (UVA). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática (UFC). Doutora em Educação (Universidade Tres Fronteras). Professora do Centro Universitário UNINTA.

References

ALMEIDA, Grasiany Sousa de; LOPES, Jayane Mara Rosendo. O que explica o desempenho dos estudantes? Um estudo de revisão. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/3597. Acesso em: 14 set. 2021.

CORREIA NETO, José da Silva; ALBUQUERQUE, José de Lima. As tecnologias digitais de informação e comunicação no ambiente de trabalho em tempos de pandemia. Revista Espaço Acadêmico, v. 20, n. 2, p. 106-114, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/58127. Acesso em: 12 ago. 2021.

MACHADO, Silvia Cota; RAMOS, Ivo de Jesus. Mapeamento sobre a incorporação das TDIC no ensino médio nos últimos 8 anos. Informática na Educação: Teoria e Prática, v. 22, n. 3, p. 83-94, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/94559/55727. Acesso em: 11 set. 2021.

MOREIRA, Priscila Rezende; FIDALGO, Fernando Selmar Rocha; COSTA, Evandro Alexandre. Mídias digitais no ensino da Matemática. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 56-70, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/12232. Acesso em: 11 set. 2021.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Ivoneide Pinheiro de. O uso do software Geogebra no ensino da Geometria Analítica: experiências vivenciadas no contexto escolar. Educação Matemática em Revista, n. 45, p. 40-47, 2015. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/revista/index.php/emr/issue/view/56. Acesso em: 11 set. 2021.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; CASTRO, Eliziane Rocha; LIMA, Maria Socorro Lucena. Matemática e qualidade de vida: uma perspectiva interdisciplinar. In: BARBOZA, Pedro Lucio (Org.). Pesquisas sobre elementos da prática de sala de aula em Matemática. Jundiaí: Paco Editorial, 2019. p. 73-86.

NOBRE, Ana. Explorando desafios pedagógicos digitais no ensino profissional durante a pandemia da COVID-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/732. Acesso em: 11 set. 2021.

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013. 624 p.

SANTOS, Pryscilla Maria Pires dos. Quando a aula não é na sala de aula: relato de experiência docente. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 3, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6777. Acesso em: 14 set. 2021.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, v. 9, n. 1, p. 199-208, 2014. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/5927. Acesso em: 11 set. 2021.

SILVA, Francineide Sales da; SERAFIM, Maria Lúcia. Redes sociais no processo de ensino e aprendizagem: com a palavra o adolescente. In: SOUSA, Robson Pequeno de; BEZERRA, Carolina Cavalcante; SILVA, Eliane de Moura; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva (Orgs.). Teorias e práticas em tecnologias educacionais. Campina Grande: EDUEPB, 2016. p. 67-98.

VALENCIA, Arnulfo Fajardo. Tecnologia e Educação Matemática em tempos de Pandemia. Olhar de Professor, v. 23, n. 1, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15843/209209213778. Acesso em: 11 set. 2021.

Published

2021-10-05

How to Cite

COSTA, M. E. A. da; BRITO, E. V. de; OLIVEIRA, A. dos S.; NASCIMENTO, R. de C. do; NASCIMENTO, F. J. do; CASTRO, L. M. B. de . The use of digital platforms in the teaching of Mathematics at the Federal Institute of Piauí - Campus Cocal. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021027, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021027. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/7105. Acesso em: 16 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)