Training and practice in the context of the Pedagogical Residency: a teaching practicum peport in Science classes
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025006Keywords:
ensino de ciências, formação docente, prática pedagógicaAbstract
In view of the need to improve Science education and the potential of using diversified methodologies, this paper describes a teaching internship experience in Science classes at Colégio Estadual Câmara Filho, located in Rialma-GO, with 8th-grade students from Elementary School. The lack of a Science laboratory and the predominance of lecture-based teaching were challenges identified during the observation phase. In response to these challenges, dynamic methodologies were sought in order to make the teaching process more interactive and meaningful. The lessons were planned based on the Documento Curricular para Goiás (DCGO) and adapted to meet the students' needs, aiming to foster greater engagement and effective learning. During the internship, a total of 20 lessons were conducted between October and December 2023. The introduction of participatory strategies enabled greater student involvement, contributing to their motivation and understanding of the content. This experience reinforces the importance of the PRP (Pedagogical Residency Program) in teacher education, as it provides opportunities that connect academic knowledge to school reality and encourages critical reflection on pedagogical practice.
Metrics
References
ANTUNES, Celso. Professores e Professauros. Petrópolis: Vozes, 2007.
BERNARDES, Laís de Souza; SOARES, Larissa Palhano; SANTOS, Nayara Miranda Lio dos; COSTA, Fernanda de Jesus; TORQUETTI, Camila. O uso de metodologias alternativas no ensino de Ciências: um estudo realizado com o conteúdo de serpentes. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 9, n. 1, p. 63-76, 2016. DOI: https://doi.org/10.22409/resa2016.v9i1.a21216
CRISTÓVÃO, Eliane Matesco; SANTOS, Janaína Roberta dos. Impactos do Programa Residência Pedagógica na formação inicial de professores de Ciências e Matemática da Unifei: um olhar para as regências de aulas. Com a Palavra, o Professor, v. 6, n. 15, 2021. DOI: https://doi.org/10.23864/cpp.v6i15.604
DUARTE, Iolanda Estevão; SARAIVA, Rachel Carolina da Silva; BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de. A utilização de charges como estratégias para o ensino de Ciências. Ensino e Pesquisa, v. 15, n. 1, p. 8-26, 2017. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2017.15.1.992
FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8393
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LOPES, Auxiliadora Cristina Correa Barata; CHAVES, Edson Valente. Animação como recurso didático no ensino da química: capacitando futuros professores. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 4, n. 7, p. 135-151, 2018. DOI: https://doi.org/10.31417/educitec.v4i07.256
PANNUTI, Maísa Pereira. A relação teoria e prática na Residência Pedagógica. In: XII Congresso Nacional de Educação, 2015, Anais... ISSN 2176-1396, 2015.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.
REPPOLD, Danielle Prazeres; RAUPP, Daniele Trajano; PAZINATO, Maurícius Selvero. A temática automedicação na abordagem do conteúdo de funções orgânicas: um relato de experiência do estágio de docência em Química. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 2, p. 97-109, 2021. DOI: https://www.doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i2.12076
SARAIVA, Francisco Alberto. Concentração de solutos no ensino médio: o uso de atividades experimentais para uma aprendizagem significativa. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2017. Disponivel em: <https://pgecm.fortaleza.ifce.edu.br/wp-content/uploads/2017/06/Disserta%C3%A7%C3%A3o-Alberto-Saraiva-2017.pdf>. Acesso em: 12 fev. 2024.
SILVA, Brenno Ramy Teodósio da; VASCONCELOS, Ana Karine Portela; OLIVEIRA, Aurelice Barbosa de. A utilização de mapas mentais no ensino-aprendizagem de Ciências: um caso de alunos nos anos finais, numa escola privada em Fortaleza – Ceará. Revista Prática Docente, v. 6, n. 3, 2021. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2021.v6.n3.e096.id1190
SMOLE, Kátia Cristina Stocco; DINIZ, Maria Ignez de Souza. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SOUSA, Anna Karollyni Lopes; REIS, Maria Flavienne Araújo; GOMES, Érica Cupertino; SILVA, Edgar Duarte da. Relato de experiência na Residência Pedagógica em Física em uma escola regular do Tocantins. Revista Desafios, v. 7, n. supl., 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uftsupl2020-8576
TARDIN, Heitor Perrud; ROMERO, Luiz Rogério. Formação prática na Residência Pedagógica em tempos de pandemia: reflexões sobre contribuições e aperfeiçoamento. Revista Formação Docente, [s. l.], v. 7, p. 7342, 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/educ.form.v7.e7342