Perceptions of coordinators, monitors and students about a school day extension project: validation of interview scripts
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025005Keywords:
Educação integral, Jornada escolar integral, Ensino fundamentalAbstract
The study aimed to validate research instruments in the area of school day extension programs. In order to validate the three interview scripts applied together to the researched segments, namely, coordinators, monitors and students, the Content Validation Index (CVI) method was adopted according to the guidelines of Alexandre and Coluci (2011) and Joventino (2010). There was the participation of six evaluators, including PhD (4) and masters (2). CVI ≥ 0.80 was considered valid. In the five criteria put under analysis, this indicator was obtained, with the total CVI (average of the total CVI for each criterion) from the coordinators' and students' interview script being 0.94, while the index obtained from the monitors' interview script was of 0.92. Regarding the score (from 0-10) assigned by each evaluator in the analysis of the instrument, the average of the three interview scripts was the same (9.03).
Metrics
References
ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Orpinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medida. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 7, p. 3061-3068, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/5vBh8PmW5g4Nqxz3r999vrn/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 20 jan. 2024.
ALMEIDA, Fernanda Maciel De. Experiência de tempo integral: uma análise sobre os programas de ampliação de jornada escolar no município de Fortaleza. 2024. 92 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico ou Profissional em 2024) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2024. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=113678 Acesso em:26 mar. 2025.
ANDRADE, Bruno Carneiro de. Financiamento das escolas de tempo integral na rede municipal de Fortaleza/CE. 2021. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: https://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=103311. Acesso em: 26 jan. 2024.
BATISTA, Selton Jordan Vital; PEREIRA, Ademir de Souza. Validação de um roteiro de entrevista: fundamentos para a pesquisa qualitativa no Ensino de Ciências. Caminhos da Educação Matemática em Revista, v. 14, n. 2, p. 48-63, 2024. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/166 Acesso em: 26 mar. 2025.
COLUCI, Marina Zambon Orpinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 3, p. 925–936, mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/qTHcjt459YLYPM7Pt7Q7cSn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jan. 2024.
FORTUNATTI, Keifer. As condições de oferta e permanência em duas Escolas de Tempo Integral da rede municipal de Fortaleza-CE. 2021. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: https://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2021/04/Dissertacao_KEIFER-FORTUNATTI.pdf. Acesso em: 17 mar. 2024.
JOVENTINO, Emanuella Silva. Construção e validação de escala para mensurar a autoeficácia materna na prevenção de diarreia infantil. 2010. 242 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Programa de Pós-Graduação em Enfermagem, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/1796. Acesso em: 21 set. 2024.
MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso de; MELO, Francisco Egberto. de; PEQUENO, Ana Maria Correia; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano. Formação, saberes docentes e práticas de ensino dos professores orientadores de estágio: validação de instrumentos de pesquisa. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 3, p. 1-27, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6585. Acesso em: 15 fev. 2024.
PONTES JUNIOR, José Airton; ALMEIDA, Leandro S.; SOARES, Edson; S.; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Análise fatorial exploratória e Alfa de Cronbach: elementos iniciais na validação de instrumentos de avaliação educacional. Educação & Linguagem, v. 1, n. 1, p. 63-75, 2014. Disponível em: http://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/5Artigo1.pdf. Acesso em: 15 fev. 2024.
SOUSA, Ruani Cordeiro De. Escolas Municipais de Tempo Integral: a interpretação da política por gestores e professores. 2024. 237 f. Tese (Doutorado em 2024) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2024. Disponível em: <http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=115598> Acesso em: 26 mar. 2025.
WHITTEMORE, R.; CHASE, S. K.; MANDLE, C. L. Validity in qualitative research. Qualitative Health Research, v. 11, n. 4, p. 522-537, 2001.