SOME STUDENT CONCEPTS OF FUNDAMENTAL TEACHING ABOUT THE USE OF THE MATIFIC PLATFORM IN MATHEMATICS TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v12i34.13712

Keywords:

Mathematics, Matific, Motivations, Opinions

Abstract

Currently, according to the guidelines of the Secretary of Education of the State of São Paulo, in public schools in the state, fundamental education students must complete two lessons weekly on the Matific platform, which is a gamified mathematics platform. For this reason, it is the obligation of the mathematics teacher to allocate one of his classrooms to the realization of the lessons, as well as to allocate two classrooms to the discipline of Study Guidance, to also assist in the realization of the activities. Thus, as this is a new platform in the network and there has been little work on Matific in Brazil, the objective of this study was to identify considerations and perceptions raised by students of a public school in the interior of the state of São Paulo, regarding the use of the platform . The main results show that students do not like to use the platform for numerous reasons, and they find it very difficult to carry out certain activities, so they use it only because the realization of activities is part of the professor's bimonthly evaluation. Concluding, we must think about the use of this platform in the context of teaching, and how to contribute to improving the engagement and motivation of students.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
69
Apr 04 '25Apr 07 '25Apr 10 '25Apr 13 '25Apr 16 '25Apr 19 '25Apr 22 '25Apr 25 '25Apr 28 '25May 01 '257.0
|

Author Biography

João Pedro Mardegan Ribeiro, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo

Licenciado em Ciências Exatas com habilitação em Ciências, Física, Química e Matemática pela Universidade de São Paulo (USP); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); Doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual de São Paulo (UNESP). Atualmente é professor na Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC/SP).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 1978.

BENTO, Maria Cristina Marcelino; CAVALCANTE, R. dos S. Tecnologias Móveis em Educação: o uso do celular na sala de aula. Educação, cultura e comunicação, v. 4, n. 7, p. 113-120, 2013.

DIAS, Márcia Beatriz Gonçalves. GAMIFICAÇÃO NO ENSINO DE MATEMÁTICA: uma proposta para recompor as aprendizagens nos anos iniciais. 15ª JORNADA CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA E 12 º SIMPÓSIO DE PÓS-GRADUAÇÃO DO IFSULDEMINAS, v. 12, n. 1, 2013.

MEIRELLES, Fernando S. Pesquisa do uso da TI-tecnologia de informação nas empresas. 34ª Edição Anual, FGVcia, 2023.

OLIVEIRA, Julio Lucas de. ENSINAR E APRENDER COM AS TECNOLOGIAS DIGITAIS EM REDE: POSSIBILIDADES, DESAFIOS E TENSÕES. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 161–184, 2018. DOI: 10.12957/redoc.2018.33476. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/33476. Acesso em: 15 jul. 2024.

PARELLADA, Ibelmar Lluesma; RUFINI, Sueli Édi. O uso do computador como estratégia educacional: relações com a motivação e aprendizado de alunos do ensino fundamental. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 26, p. 743-751, 2013.

Published

2025-04-04

How to Cite

RIBEIRO, J. P. M. SOME STUDENT CONCEPTS OF FUNDAMENTAL TEACHING ABOUT THE USE OF THE MATIFIC PLATFORM IN MATHEMATICS TEACHING. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 1–18, 2025. DOI: 10.30938/bocehm.v12i34.13712. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/13712. Acesso em: 22 may. 2025.