Democratic school management and social vulnerability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48747

Keywords:

Democratic Management, Vulnerability, Inequalities

Abstract

The article on screen arises from research developed in the Master's in Education, of the Graduate Program in Education - POSEDUC, of ​​the State University of Rio Grande do Norte - UERN. The objective was to understand the existing scientific production on democratic school management and social vulnerability, in a time frame of ten years (2012-2021). The bibliographic survey was carried out in three scientific bases: Brazilian Journal of Education Policy and Administration (RBPAE),Journal Education & Formation, Journal Educational Practices, Memories and Orality (Rev.Pemo),Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and CAPES Periodicals Portal. Five articles were selected to compose the sample of the State of the Question, resulting in scientific productions located in three journals: Revista Temas em Educação, Revista Saúde & Ciência Coletiva and Revista de Ciências Sociais, Política & Trabalho. It was sought to highlight the themes discussed, as well as the most used methodological paths. The results point to the incipient production focused on the discussion about democratic school management in vulnerable territories. In general, the methodological aspects have as their central approach the qualitative research, in which case studies, literature review, document analysis and socioeconomic data analysis were carried out. Regarding the analyzes carried out by the authors, it is possible to perceive that the vulnerable social context requires democratic and participatory school management, engaged with social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eduarda de Oliveira Bezerra Medeiros, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação (FE/UERN).

Arilene Maria Soares de Medeiros, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Docente pesquisadora do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, atuando no ensino de graduação e pós-graduação stricto sensu.

References

ABRAMOVAY, M.et al.Juventude, violência e vulnerabilidade social na América Latina: desafios para políticas públicas. Brasília: UNESCO/BID, 2002. 192 p. Disponível em: https://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-40313/juventude-violencia-e-vulnerabilidade-social-na-america-latina--desafios-para-politicas-publicas--juventud-violencia-y-vulnerabilidad-social-en-a-latina--desafios-para-politicas-publicas. Acesso em: 30 jul. 2022.

ALMEIDA, G. S. de; SANTOS, M. I. A. dos. Teoria da reprodução social e as desigualdades educacionais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 1–15, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i3.3571. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3571. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3571

ARROYO, M. G. Gestão da Educação com Justiça Social. Que Gestão dos Injustiçados? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação,[S. l.], v. 36, n. 2, p. 768-788, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/100820. Acesso em: 18 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.21573/vol36n22020.100820

LIMA DE ASSIS, A. C.; ASSIS, J. B. L. de; SANTOS, J. M. C. T. A gestão democrática via conselhos escolares: análise de experiências em Baturité. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324786, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4786. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4786. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4786

BARROS, R. P.; HENRIQUES, R.; MENDONÇA, R. Desigualdade e pobreza no Brasil: retrato de uma estabilidade inaceitável. Revista Brasileira de Ciências Sociais, [S.l.], v. 15, n. 42, p. 123-142, fev. 2000.Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcsoc/v15n42/1741.pdf. Acesso em: 08ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092000000100009

BEZERRA, O. L.; AMARAL, A. P. Relação família-escola: experiência de uma extensão universitária com famílias de baixa renda em escolas da rede pública do município de Mamanguape/PB. Revista de Ciências Sociais - Política & Trabalho,[S. l.], v. 51, p. 180-197, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/article/view/48295. Acesso em: 7 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1517-5901.0v51n0.48295

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistemade ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, P. Reprodução Cultural e Reprodução Social. In: BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. Tradução e organização: Sergio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 295-336.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 6 abr. 2022.

CANÁRIO, R. A escola: das “promessas” às “incertezas”. Educação Unisinos, v. 12, n. 2, mai.-jun. 2008. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5309. Acesso em: 9 jun. 2022.

CARMO, M. E.; GUIZARDI, F. L. O conceito de vulnerabilidade e seus sentidos para as políticas públicas de saúde e assistência social. Cadernos de Saúde Pública, [S.l.], v. 34, n. 3, p. 2-13, 26 mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/ywYD8gCqRGg6RrNmsYn8WHv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311x00101417

CARVALHO, L. D.; RAMALHO, B.; SANTOS, K. A. O Mais Educação na América Latina: legados a infâncias e juventudes pobres. Educação & Realidade,[S. l.], v. 44, n. 1, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/80711. Acesso em: 8 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623680711

CAVALCANTE, P. A Questão da Desigualdade no Brasil: como estamos, como a população pensa e o que precisamos fazer. Texto Para Discussão, [S.l.], 30 set. 2020. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada - IPEA. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10263/1/td_2593.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

CRESPO, A. P.; GUROVITZ, E. A pobreza como um fenômeno multidimensional. Rae Eletrônica, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 1-12, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/raeel/v1n2/v1n2a03.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1676-56482002000200003

FERNANDES, F. R.; SOUSA, F. G. A. de. Gestão Escolar da teoria à prática. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324562, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4562. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4562. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4562

LARA, A. M. B. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educ. Form., [S. l.], v. 1, n. 3, p. 140–153, 2016. DOI: 10.25053/edufor.v1i3.1621. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.25053/edufor.v1i3.1621

MENEZES, D. T.; MORAES, J.; DIAS, B. F. Efeito escola na educação básica: observações a partir da perspectiva bourdieusiana. Revista Temas em Educação,[S. l.], v. 29, n. 1, 2020.Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/47642. Acesso em: 8 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n1.47642

NÓBREGA-THERRIEN, S.; THERRIEN, J. Os trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em avaliação educacional, [S. l.], v.15, n.30, jul./dez. 2004. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/eae/article/view/2148. Acesso em: 17 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.18222/eae153020042148

OXFAM BRASIL. A Desigualdade Mata. 2022. Disponível em: https://www.oxfam.org.br/justica-social-e-economica/forum-economico-de-davos/a-desigualdade-mata/. Acesso em: 30jul. 2022.

SAMPAIO, G. T.; OLIVEIRA, R. L. Dimensões da desigualdade educacional no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação,[S. l.], v. 31, n. 3, p. 511-530, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/60121. Acesso em: 7 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.21573/vol31n32015.60121

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.

SEN, A. K. Desenvolvimento como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. I. S. A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233857, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3857. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3857

VIEIRA, C. A.et al. Pobreza multidimensional: um estudo de caso das privações básicas na região nordeste de Santa Maria/RS. Economia e Desenvolvimento, [S.l.], v. 30, p. 3-12, 9 set. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/eed/article/view/34253/18561. Acesso em: 30 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/1414650934253

Published

2022-12-31

How to Cite

MEDEIROS, M. E. de O. B.; MEDEIROS, A. M. S. de. Democratic school management and social vulnerability. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48747, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48747. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8747. Acesso em: 22 nov. 2024.