Active Methodologies, Hybrid Teaching and Digital Artifacts
classroom in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4292Keywords:
Remote Teaching, Accounting Sciences, Pandemic, Digital TechnologiesAbstract
The present study aims to present an educational and sustainable practice adopted by students and professor of the Accounting Sciences course in Covid times 19. The research is developed through the direct contact of the researchers with the analyzed phenomena. The analyzes allowed to infer that the learners showed appropriation of the theoretical concepts worked on virtually, demonstrating the relevance of the use of ICT for acting and student participation in the proposed activities. The main conclusions show the relevance of teacher training for the monitoring and development of these remote classes. Added to this, the identification of the development of the learners' performance and autonomy in their learning processes.
Downloads
References
AZEVEDO, Viviane Leite Lucas de et al. Educação a distância: novos paradigmas da prática docente. Rio de Janeiro: I Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Educação, 2006.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto. 336p, 1991.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. D.O.U 18/03/2020.
DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105/87. Acesso em: 10 out. 2020.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, set./dez., p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 01 set. 2017.
HARTWIG, A. K., SILVEIRA, M., FRONZA, L., MATTOS, M. DE ARAÚJO KOHLER, L. P. Metodologias ativas para o ensino da computação: uma revisão sistemática e um estudo prático. VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019). XXV Workshop de Informática na Escola. Brasília: DF,2019.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, jan./abr., p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848/1089. Acesso em: 02 jan. 2019.
LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126/1311. Acesso em: 10 out. 2020.
LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275/203. Acesso em: 10 out. 2020.
LOPES, A. DE P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866/1081. Acesso em: 13 out. 2020.
MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a Educação a Distância hoje. São Paulo: Pearson, 2007.
MASETTO, M. T. Formação pedagógica dos docentes do ensino superior. São Paulo: Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Administração, 2009.
RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272/200. Acesso em: 10 out. 2020.
SMYTH, E.; HAMEL, T. The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./abr., p. 88-109, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/93 Acesso em: 02 jan. 2016.
SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, v. 1, n. 1, p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96/77. Acesso em: 10 out. 2020.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11, maio/ago., p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841/1143. Acesso em 02 mai. 2019.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841/1143. Acesso em: 10 out. 2020.
SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 121-140, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859/762. Acesso em: 10 out. 2020.
TRIGUERO, I. M. Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, maio/ago., p. 3-16, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/267 Acesso em: 02 mai. 2018.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109/91. Acesso em: 10 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Juliana Silva Arruda, Liliane Maria Ramalho de Castro Siqueira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.