Manifestations of local popular culture in the learning of the initial grades and in the training of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3726

Keywords:

Curriculum, Local culture, Initial series

Abstract

This article has the purpose of reflecting on the relevance of the manifestations of the local popular culture for the learning of the students inserted in the initial grades, pointing ways to think about how we put these discussions on the scene starting from the teacher training and the teacher practice in the classroom. We theoretically base our discussions with the following authors and official documents: Brandão (2002), Candau and Moreira (2007), (BRASIL, 2006), (BRASIL, 2013), (BRASIL, 2017), Bego (2016), Silva (2008), among others. For the methodological path, we opted for qualitative research with a bibliographic character, aligned with the teaching experiences of the authors. With this path it was possible to point out possible possibilities of encounters between popular culture and the knowledge constituted in the school, provided that this knowledge is highlighted through the teaching of history and geography aligned with the students' daily lives and the spaces that it occupies in your city.

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Author Biographies

Nadja Rinelle Oliveira de Almeida, Universidade Estadual Vale do Acaraú -UVA

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Doutora e Mestre em educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC) na linha de Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola, no eixo: Educação Ambiental, Juventude, Arte e Espiritualidade. Membro do Grupo de Pesquisa Juventude, Cultura e Sociedade vinculado a UFC e do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Culturas Juvenis (GEPECJU) vinculado a UVA. Atualmente exerce a função de professora no curso de pedagogia do PARFOR vinculado a UVA. 

Damares Oliveira Moreira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutoranda em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC; Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2017); Especialista em Mídias e Educação pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2016); Graduada em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2011); Graduada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa - FAEL (2018).

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Published

2020-09-24

How to Cite

ALMEIDA, N. R. O. de; MOREIRA, D. O. Manifestations of local popular culture in the learning of the initial grades and in the training of teachers. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233726, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3726. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3726. Acesso em: 4 jul. 2024.