Manifestations of local popular culture in the learning of the initial grades and in the training of teachers
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3726Keywords:
Curriculum, Local culture, Initial seriesAbstract
This article has the purpose of reflecting on the relevance of the manifestations of the local popular culture for the learning of the students inserted in the initial grades, pointing ways to think about how we put these discussions on the scene starting from the teacher training and the teacher practice in the classroom. We theoretically base our discussions with the following authors and official documents: Brandão (2002), Candau and Moreira (2007), (BRASIL, 2006), (BRASIL, 2013), (BRASIL, 2017), Bego (2016), Silva (2008), among others. For the methodological path, we opted for qualitative research with a bibliographic character, aligned with the teaching experiences of the authors. With this path it was possible to point out possible possibilities of encounters between popular culture and the knowledge constituted in the school, provided that this knowledge is highlighted through the teaching of history and geography aligned with the students' daily lives and the spaces that it occupies in your city.
Downloads
References
ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121 Acesso em: 20 mar. 2020.
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 30 abr. 2020.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A Educação como Cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília. MEC, 1996. 31p. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: 19 agost. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação-MEC, Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, 2006.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
FLICK, Uwe. Introdução a pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 18 mar. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 18 mar. 2020.
MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e culturas(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação. n. 23, p.156-168. 2003.
MOREIRA, Antônio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
OLIVEIRA, Milton Ramon. Escola e Cultura: Uma história de encontros e desencontros. In: CAVALCANTE, Maria Juraci Maia; VASCONCELOS, Raimundo Elmo de Paula; ARAUJO, José Edvar Costa; QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. (Orgs). Escolas e Culturas: políticas, tempos e territórios de ações educacionais. Fortaleza: Edições UFC, 2009.
PANSINI, Flávia; NENEVÉ, Miguel. Educação multicultural e formação docente. Revista Currículo sem Fronteiras, v.8, n.1, p-p.31-48, jan./jun., 2008.
SANTOMÉ, J. T. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: Silva, T. T. da. (Org.) Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005, p. 159-177.
SILVA, R.M. da C. (Org.). Cultura popular e educação: salto para o futuro. Brasília: Salto para o Futuro/TV Escola/Seed/MEC, 2008.
SOUZA, Maria de Lourdes Macena de. Sendo como se fosse: as danças dramáticas na ação docente do ator 2014. 296 f. Tese. (Doutorado em Artes) – Faculdade de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2014.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 23 mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nadja Rinelle Oliveira de Almeida, Damares Oliveira Moreira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.