History of teacher training in Ceará

from normal school to virtual learning environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3724

Keywords:

Teachers Training. Normal School. Virtual Learning environment.

Abstract

The preservation of the memory and the history of the training of teachers in Brazil and Ceará consists on the multiple possible experiences in research. This study's objective is to discuss the strategies adopted on the expansion o of the demand for schooling  in the public system, emphasizing the teachers formation program directed to the teachers. This jobs tessitura was ruled  on the quality approach and achored itself on the writings of Nóvoa (1992), Vilella (2008), and Hernandes (2017). This investigation's results show that the teatchers' training has been through transformation and adequation, speaking from both the educational policies perspective, from the regulatory mark and from the social and educational needs point of view, to fulfill the socioeconomic demands. The conclusion is that the teachers' training, since the Normal School to the virtual environment dedicated to learning, revealed and denounced the gaps in relation to the public school, secular, free and good quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tania Maria Rodrigues Lopes, Universidade Estadual do Ceará

Licenciada em Pedagogia, Especialista em Planejamento e Políticas Educacionais, Mestre em Educação, Doutorado em Educação Brasileira, Pós-Doutorado em Educação. Professora Adjunta UECE/CECITEC. Coordenadora de Tutoria UAB/SATE/UECE.

Maria Nahir Batista Ferreira Torres, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC)

Licenciada em História, Especialista em Mídias na Educação, Mestre em Educação, Doutorado em Educação. Professora de História da rede pública estadual do Ceará. Professora Formadora do Curso de Pedagogia UAB/SATE/UECE.

Iany Bessa Silva Menezes, Centro Universitário Christus (Unichristus)

Licenciada em Pedagogia, Especialista em: Psicopedagogia, Mestre em Educação. Professora da Educação à distância da Unichristus. Professora Formadora do Curso de Pedagogia UAB/SATE/UECE

References

ALBERTI, Verena. História Oral – A Experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1990.

ARAÚJO, Fátima Maria Leitão. Mulheres letradas e missionárias da luz: formação da professora nas Escolas Normais Rurais do Ceará (1930-1960). 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação/Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2006.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003. (Coleção Educação contemporânea).

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União, 9 jun. 2006.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Vol I. 3. ed. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2000.

CARVALHO, Scarlett O’hara Costa. Formação Docente e Práxis Pedagógica: narrativa de uma professora. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602 Acesso em: 10 abr.2020.

FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 13 mai. 2020

FERREIRA, Marieta Morais. e AMADO, Janaína. (orgs.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.

GOUVEIA, Luís Manuel Borges. Sociedade de informação. 2004. Disponível em: http://homepage.ufp.pt/lmbg/reserva/lbg_socinformacao04.pdf. Acesso em 26 de mai. 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em:

https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505 Acesso em 15 mai. 2020.

HERNANDES, Paulo Romualdo. A Universidade Aberta do Brasil e a democratização do Ensino Superior público. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro. 2017.

LUNA, Sérgio Vasconcelos de. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1996 (série trilhas).

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 23 abr. 2020.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto história. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História, São Paulo, n. 10, dez. 1993.

NÓVOA. António. O passado e o presente dos professores. Porto: Porto Editora, 1992. (Coleção Ciências da Educação).

SANTOS, Edméa.; SILVA, Marcos. A avaliação da aprendizagem em Educação on line. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

SILVA, Maria Gorete Lopes Pereira e A constituição da Escola Normal do Ceará em documentos oficiais e no discurso jornalístico. In: ARAUJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B. de; LOPES, A. de P. C. (Orgs.). As escolas normais no Brasil: do império à república. Campinas, SP: Ed. Alínea, 2008.

VALENTINI, Carla Beatriz, SOARES, Eliana Maria Sacramento (orgs.). Aprendizagem em Ambientes Virtuais: compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul: EDUCS, 2005.

VILELLA, Heloísa de Oliveira Silva. A primeira escola normal do Brasil - concepções sobre a institucionalização da formação docente no século XIX. In: ARAUJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B. de; LOPES, A. de P. C. (Orgs.). As escolas normais no Brasil: do império à república. Campinas, SP: Ed. Alínea, 2008.

Published

2020-09-26

How to Cite

LOPES, T. M. R.; TORRES, M. N. B. F.; MENEZES, I. B. S. History of teacher training in Ceará: from normal school to virtual learning environment. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233724, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3724. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3724. Acesso em: 22 nov. 2024.