History of teacher training in Ceará
from normal school to virtual learning environment
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3724Keywords:
Teachers Training. Normal School. Virtual Learning environment.Abstract
The preservation of the memory and the history of the training of teachers in Brazil and Ceará consists on the multiple possible experiences in research. This study's objective is to discuss the strategies adopted on the expansion o of the demand for schooling in the public system, emphasizing the teachers formation program directed to the teachers. This jobs tessitura was ruled on the quality approach and achored itself on the writings of Nóvoa (1992), Vilella (2008), and Hernandes (2017). This investigation's results show that the teatchers' training has been through transformation and adequation, speaking from both the educational policies perspective, from the regulatory mark and from the social and educational needs point of view, to fulfill the socioeconomic demands. The conclusion is that the teachers' training, since the Normal School to the virtual environment dedicated to learning, revealed and denounced the gaps in relation to the public school, secular, free and good quality.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. História Oral – A Experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1990.
ARAÚJO, Fátima Maria Leitão. Mulheres letradas e missionárias da luz: formação da professora nas Escolas Normais Rurais do Ceará (1930-1960). 2006. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação/Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2006.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2003. (Coleção Educação contemporânea).
BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União, 9 jun. 2006.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Vol I. 3. ed. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2000.
CARVALHO, Scarlett O’hara Costa. Formação Docente e Práxis Pedagógica: narrativa de uma professora. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602 Acesso em: 10 abr.2020.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 13 mai. 2020
FERREIRA, Marieta Morais. e AMADO, Janaína. (orgs.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.
GOUVEIA, Luís Manuel Borges. Sociedade de informação. 2004. Disponível em: http://homepage.ufp.pt/lmbg/reserva/lbg_socinformacao04.pdf. Acesso em 26 de mai. 2020.
FIALHO, Lia Machado Fiuza et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em:
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505 Acesso em 15 mai. 2020.
HERNANDES, Paulo Romualdo. A Universidade Aberta do Brasil e a democratização do Ensino Superior público. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro. 2017.
LUNA, Sérgio Vasconcelos de. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 1996 (série trilhas).
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 23 abr. 2020.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto história. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História, São Paulo, n. 10, dez. 1993.
NÓVOA. António. O passado e o presente dos professores. Porto: Porto Editora, 1992. (Coleção Ciências da Educação).
SANTOS, Edméa.; SILVA, Marcos. A avaliação da aprendizagem em Educação on line. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
SILVA, Maria Gorete Lopes Pereira e A constituição da Escola Normal do Ceará em documentos oficiais e no discurso jornalístico. In: ARAUJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B. de; LOPES, A. de P. C. (Orgs.). As escolas normais no Brasil: do império à república. Campinas, SP: Ed. Alínea, 2008.
VALENTINI, Carla Beatriz, SOARES, Eliana Maria Sacramento (orgs.). Aprendizagem em Ambientes Virtuais: compartilhando ideias e construindo cenários. Caxias do Sul: EDUCS, 2005.
VILELLA, Heloísa de Oliveira Silva. A primeira escola normal do Brasil - concepções sobre a institucionalização da formação docente no século XIX. In: ARAUJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B. de; LOPES, A. de P. C. (Orgs.). As escolas normais no Brasil: do império à república. Campinas, SP: Ed. Alínea, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tania Maria Rodrigues Lopes, Maria Nahir Batista Ferreira Torres, Iany Bessa Silva Menezes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.