Physical Education in Education of Youngsters and Adults.
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3666Keywords:
Supervised internship. Physical Education. Education of Youngsters and Adults.Abstract
The supervised internship is a fundamental component in teacher education that allows reflection on educational action. Therefore, this study has a qualitative approach and is characterized as an experience report, being developed in the fourth stage as a mandatory curricular component, which corresponds to the High School phase of the Physical Education degree course at the Regional University of Cariri (URCA), in Iguatu-CE campus. Thus, the following results were obtained: 1) Due to age discrepancy within Education of Youngsters and Adults (EJA) classes, class planning can prove to be a difficult process, and 2) During initial academic education, future teachers are not properly prepared to work with that audience. However, it was concluded that changes in the educational system are still necessary, as it is necessary for the teacher to seek ways of adaptations and reflections aimed at the EJA public.
Downloads
References
ALENCAR, Gildiney Penaves de et al. A corporeidade e suas relações com a Educação Física Escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 24, n. 252, p. 154-164, 2019. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/856/709 . Acesso em 17 jan. 2020.
AMARAL, Sheila Moura do; ALMEIDA, Ewerton Costa de; SOARES, Artêmis de Araujo. O Estágio Supervisionado em Educação Física: Contribuição na formação discente. In: III Seminário Internacional em Sociedade e Cultura na Pan-Amazônia. UFAM, Manaus, 2018. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-597b0931138caff5149cf0916d18ff73eb58529d-arquivo.pdf. Acesso em 17 jan. 2020.
AMORIM, Antonio; DUQUES, Maria Luiza Ferreira. Formação de educadores de EJA: caminhos inovadores da prática docente. Educação, v. 40, n. 2, p. 228-239, 30 ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22483
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução Maria João Alvarez. Porto: Porto, 1994.
BRASIL. Lei 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/DOU/1996/12/23. Acesso em 06 jan. 2020.
BRASIL. Resolução CNP/CP nº 02/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União nº 247, 23.12.2019, Seção 1, p.11. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em 06 mar. 2020.
CARVALHO, Rosa Malena Araújo; CAMARGO, Maria Cecília Silva. Formação de Professores em Educação Física e a Educação de Jovens E Adultos. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 25, p. 25029, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.85233
DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, p. 64-78, 2003.
DEFFACCI, Fabricio; RIBEIRO, Gabrielly. Desafios da EJA no processo de escolarização: caso do município de Três Lagoas-MS. Educação & Formação, v. 1, n. 2mai/ago, p. 89-103, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v1i2.1891
FERNANDES, Ana Paula.; OLIVEIRA, Iranildo da Silva. Evasão na EJA: um desafio histórico. Educação & Formação, v. 5, n. 1, p. 79-94, 2019. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/990 Acesso em 10 mai. 2020
FLORES, Patric Paludett et al. Formação inicial de professores de educação física: um olhar para o estágio curricular supervisionado. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 61-68, 2019. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/index . Acesso em 10 mar. 2020.
GOLDSCHMIDT FILHO, Francisco; CRUZ, Lucas Lopez; BOSSLE, Fabiano. Educação Física na EJA: desafios e possibilidades. Kinesis, v. 34, n. 2, 2016. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/270300222.pdf . Acesso em 16 mai. 2020
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v.3, n.3 e 4, pp.5-24, 2005/2006. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542.
REIS, Nathanny Duarte et al. Jogos Cooperativos e sua Relevância no Processo de Ensino Aprendizagem na Educação Física Escolar. Revista Saúde e Educação, v. 3, n. suplemento, p. 177-178, 2018. Disponível em: http://ojs.fccvirtual.com.br/index.php/REVISTA-SAUDE/article/view/247. Acesso em 10 mai. 2020.
SILVA, Haíla Ivanilda; GASPAR, Mônica. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, p. 205-221, 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093
SILVA, Letícia Andrade; SANTOS, Arlete Ramos. A prática pedagógica dos professores que lecionam a EJA no município de Ibirataia–BA. Educação & Formação, v. 3, n. 8mai/ago, p. 191-209, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277 Acesso em 20 mai. 2020
SILVA, Pedro Lopes; ARAUJO, Aline Vasconcelos. AS METODOLOGIAS UTILIZADAS POR PROFISSIONAIS DA EJA: uma reflexão a partir do Estágio Supervisionado III. Anais do Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul-Ocidental, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/simposioufac/article/view/811. Acesso em 10 abr. 2020.
SOUZA MARIA, Liliane Sant'Anna de; FONTOURA, Helena Amaral da. Docência inicial em educação de jovens e adultos e a potência da narrativa como dispositivo de formação. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 118-137, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/273 Acesso em 20 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alessandra de Oliveira Maciel, Sabrina Souza Augusto (Autor); Leandro Alencar de Andrade; João Paulo Holanda da Silva, Nárgila Mara da Silva Bento (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.