Physical Education in Education of Youngsters and Adults.

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3666

Keywords:

Supervised internship. Physical Education. Education of Youngsters and Adults.

Abstract

The supervised internship is a fundamental component in teacher education that allows reflection on educational action. Therefore, this study has a qualitative approach and is characterized as an experience report, being developed in the fourth stage as a mandatory curricular component, which corresponds to the High School phase of the Physical Education degree course at the Regional University of Cariri (URCA), in Iguatu-CE campus. Thus, the following results were obtained: 1) Due to age discrepancy within Education of Youngsters and Adults (EJA) classes, class planning can prove to be a difficult process, and 2) During initial academic education, future teachers are not properly prepared to work with that audience. However, it was concluded that changes in the educational system are still necessary, as it is necessary for the teacher to seek ways of adaptations and reflections aimed at the EJA public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sabrina Souza Augusto, Universidade Regional do Cariri

Graduanda em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri. Integrante do Grupo de Estudo, Aplicação e Pesquisa em Avaliação Motora.

Contribuição de autoria: Referencial teórico em relação as categorias Estágio Supervisionado e Educação de Jovens e Adultos, coleta dos dados, descrição dos métodos utilizados na pesquisa, discussão dos dados e considerações finais.

Leandro Alencar de Andrade, Universidade Regional do Cariri

Graduando em Licenciatura em Educação Física na Universidade Regional do Cariri. Bolsista de pesquisa (PIBIC-URCA).

João Paulo Holanda da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduando na Universidade Regional do Cariri. Monitor do projeto de extensão: Dança de Salão no Espaço Acadêmico

Alessandra de Oliveira Maciel, Universidade Estadual do ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2019). Técnica em Educação na Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza. Membro do Grupo de Pesquisa Instrumento, Modelo e Política em Avaliação Educacional (IMPA/UECE/CNPq).

Nárgila Mara da Silva Bento, Universidade Regional do Cariri

Professora Substituta na Universidade Regional do Cariri – URCA/Iguatu-Ce. Mestra em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal Vale do São Francisco (UNIVASF).

References

ALENCAR, Gildiney Penaves de et al. A corporeidade e suas relações com a Educação Física Escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 24, n. 252, p. 154-164, 2019. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/856/709 . Acesso em 17 jan. 2020.

AMARAL, Sheila Moura do; ALMEIDA, Ewerton Costa de; SOARES, Artêmis de Araujo. O Estágio Supervisionado em Educação Física: Contribuição na formação discente. In: III Seminário Internacional em Sociedade e Cultura na Pan-Amazônia. UFAM, Manaus, 2018. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-597b0931138caff5149cf0916d18ff73eb58529d-arquivo.pdf. Acesso em 17 jan. 2020.

AMORIM, Antonio; DUQUES, Maria Luiza Ferreira. Formação de educadores de EJA: caminhos inovadores da prática docente. Educação, v. 40, n. 2, p. 228-239, 30 ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.22483

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução Maria João Alvarez. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. Lei 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/DOU/1996/12/23. Acesso em 06 jan. 2020.

BRASIL. Resolução CNP/CP nº 02/2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União nº 247, 23.12.2019, Seção 1, p.11. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em 06 mar. 2020.

CARVALHO, Rosa Malena Araújo; CAMARGO, Maria Cecília Silva. Formação de Professores em Educação Física e a Educação de Jovens E Adultos. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 25, p. 25029, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.85233

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, p. 64-78, 2003.

DEFFACCI, Fabricio; RIBEIRO, Gabrielly. Desafios da EJA no processo de escolarização: caso do município de Três Lagoas-MS. Educação & Formação, v. 1, n. 2mai/ago, p. 89-103, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.25053/edufor.v1i2.1891

FERNANDES, Ana Paula.; OLIVEIRA, Iranildo da Silva. Evasão na EJA: um desafio histórico. Educação & Formação, v. 5, n. 1, p. 79-94, 2019. https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/990 Acesso em 10 mai. 2020

FLORES, Patric Paludett et al. Formação inicial de professores de educação física: um olhar para o estágio curricular supervisionado. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 61-68, 2019. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/index . Acesso em 10 mar. 2020.

GOLDSCHMIDT FILHO, Francisco; CRUZ, Lucas Lopez; BOSSLE, Fabiano. Educação Física na EJA: desafios e possibilidades. Kinesis, v. 34, n. 2, 2016. Disponível em: <https://core.ac.uk/download/pdf/270300222.pdf . Acesso em 16 mai. 2020

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v.3, n.3 e 4, pp.5-24, 2005/2006. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v3i3e4.10542.

REIS, Nathanny Duarte et al. Jogos Cooperativos e sua Relevância no Processo de Ensino Aprendizagem na Educação Física Escolar. Revista Saúde e Educação, v. 3, n. suplemento, p. 177-178, 2018. Disponível em: http://ojs.fccvirtual.com.br/index.php/REVISTA-SAUDE/article/view/247. Acesso em 10 mai. 2020.

SILVA, Haíla Ivanilda; GASPAR, Mônica. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, p. 205-221, 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093

SILVA, Letícia Andrade; SANTOS, Arlete Ramos. A prática pedagógica dos professores que lecionam a EJA no município de Ibirataia–BA. Educação & Formação, v. 3, n. 8mai/ago, p. 191-209, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/277 Acesso em 20 mai. 2020

SILVA, Pedro Lopes; ARAUJO, Aline Vasconcelos. AS METODOLOGIAS UTILIZADAS POR PROFISSIONAIS DA EJA: uma reflexão a partir do Estágio Supervisionado III. Anais do Simpósio Linguagens e Identidades da/na Amazônia Sul-Ocidental, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/simposioufac/article/view/811. Acesso em 10 abr. 2020.

SOUZA MARIA, Liliane Sant'Anna de; FONTOURA, Helena Amaral da. Docência inicial em educação de jovens e adultos e a potência da narrativa como dispositivo de formação. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 118-137, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/273 Acesso em 20 mar. 2020.

Published

2020-09-28

How to Cite

AUGUSTO, S. S.; ANDRADE, L. A. de; SILVA, J. P. H. da; MACIEL, A. de O.; BENTO, N. M. da S. Physical Education in Education of Youngsters and Adults.: an experience report. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233666, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3666. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3666. Acesso em: 21 nov. 2024.