Educational and social practices carried out by NUAFRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3664

Keywords:

Black movement. NUAFRO. Educational practices.

Abstract

We know that the fight for equal rights is a struggle not only today, but it has a historical context behind it. The Negro movement is one of the main struggles for equality present in Brazil. Based on this basis, our study has the main objective of identifying and recognizing the educational practices that are carried out at NUAFRO (Laboratory of studies and research in Afro-Brazilianities, gender and family) in the city of Fortaleza-CE. In this context, ask how Nuafro came about and what educational practices developed by this laboratory. As a methodological procedure, we used a bibliographic search based on authors such as SOARES (2015), (DOMINGUES, 2007), (LIBANEO, 2010), among others. In addition to the field research carried out at the Laboratory. To obtain possible results, we divided the study into four parts, namely: Introduction, methodology, results and discussions and finally, the final considerations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aparecida Alves da Costa, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará, Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (2013). Integrante do Grupo de Estudos Práticas Educativas Memórias e Oralidades-PEMO.

Davison da Silva Souza, Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará. Ex-integrante do Programa de Educação Tutorial (PET) de maio até dezembro de 2018. Com enfoque em Educação Antirracista e Educação Popular.

Francisco Mário Carneiro da Silva, Universidade Estadual do Ceará

Graduando em Pedagogia Pela Universidade Estadual do Ceará. Foi integrante do Programa de Ensino Tutorial vinculado ao curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará, de Maio de 2018 a Dezembro de 2018, desempenhando atividades de Ensino.

References

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 30 jan. 2020.

BOSISIO, I. Religião, cultura, nação: articulações possíveis a partir de três datas comemorativas. Horiz. antropol., Porto Alegre, n. 52, p. 199-221, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ha/v24n52/1806-9983-ha-24-52-199.pdf. Acesso em: 22 fev. 2020.

CASCAIS, M. das G. A. TERÁN, A. F. Educação formal, informal e não formal na educação em ciências. Ciência em Tela. v. 7, n. 2. P. 1-10. 2014. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/0702enf.pdf. Acesso em 25 mar. 2020.

DOMINGUES, Petrônio. Movimento negro brasileiro: alguns apontamentos históricos, Rev. Tempo. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tem/v12n23/v12n23a07.pdf Acesso em: 07 abr. 2020.

FERNANDES, V. B. SOUSA, M. C. C.C de. Identidade Negra entre exclusão e liberdade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. n. 63, p. 103-120. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rieb/n63/0020-3874-rieb-63-0103.pdf. Acesso em: 22 fev. 2020.

GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 10 jan. 2020.

GOMES, N. L. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Politica e Sociedade. Florianópolis. v. 10, n. 18. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/2175-7984.2011v10n18p133. Acesso em 7 jan. 2020.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

KRIEGER, A. C; Lei do Ventre Livre, 1871: reflexos da aprovação da lei imperial de abolição gradual da escravidão na Província de Santa Catarina. Revista Santa Catarina em História - Florianópolis, v.1, n.1, p. 30-42, 2010.Disponivel em: http://seer.cfh.ufsc.br/index.php/sceh/article/download/118/165. Acesso em: 8 jan. 2020.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia cientifica. 5ª Ed. São Paulo, Atlas 2003.

MATOS, D.; JARDILINO, J. R. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 20-31, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111 Acesso em: 10 jan. 2020.

MONTEIRO. P. F. C; Discussão acerca da eficácia da Lei Áurea. Meritum. Belo Horizonte. v. 7, n. 1, p. 355-387, 2012. Disponível em: http://www.fumec.br/revistas/meritum/article/download/1208/829 Acesso em: 8 jan. 2020.

MUNANGA, K. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

PACHECO, J. A; FLORES, M.A. Formação e avaliação de professores. Portugal: Porto Editora, 1999.

OLIVEIRA, L. L de. A Frente Negra Brasileira: Política e Questão Racial nos anos 1930. Dissertação. (Mestrado em História Política) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp000139.pdf. Acesso em: 23 fev. 2020.

SANTOS, J. F. dos. SOUSA, C.C. MOTA, B. G. N. Escola Rural Filomena Nunes na comunidade Quilombola Brejão dos Aipíns (Rdenção-PI): um estudo de suas práticas educativas. In: FIALHO, L. M.F. SANTANA, J. R. VASCONCELOS, J.G. Fontes orais em pesquisas educacionais. Fortaleza: Edições UFC, 2015.

SOARES, R. G; Nem arrancada, nem outorgada: agência, estrutura e os porquês da Lei do Ventre Livre. Almanack. Guarulhos, n.09, p.166-175, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/alm/n9/2236-4633-alm-9-00166.pdf. Acesso em: 8 jan. 2020.

SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 10 jan. 2020.

SOUZA, A. C. B. D. OLIVEIRA, W. F. Identidade Negra: um olhar para a infância e os imaginários presentes no ambiente escolar. In: SILVA, M. S. da. Et al. Educação, Docência e Sociedade: aproximações entre a formação de professores/as, afetos discentes e valores comunitários. Fortaleza: INESP, 2018.

TRAPP, Rafael petry; SILVA, Mozart lineares. Movimento negro no Brasil contemporâneo: estratégias identitárias e ação política. Revista jovem pesquisador. Santa Cruz do sul, V.1. 2010.

Published

2020-09-28

How to Cite

COSTA, M. A. A. da; SOUZA, D. da S.; SILVA, F. M. C. da. Educational and social practices carried out by NUAFRO. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233664, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3664. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3664. Acesso em: 22 nov. 2024.