Women's education in Brazil

what the research published on the Capes Portal says (2015-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3598

Keywords:

Women's education, State of the Art, Knowledge production

Abstract

The aim of this study was to build an inventory of scientific productions published in the CAPES/MEC Journal Portal, referring to women's education in Brazil, in the time frame from 2015 to 2019. The methodological itinerary was based on the research called State of the Art (FERREIRA, 2002; ROMANOWSKI; ENS, 2006), supported in Content Analysis (BARDIN, 2011). From this path, twenty articles resulted that provided the elaboration of three categories: "History of Education", "Publications" and "Teaching Practices". The researches inventoried here in this study weave reflections pertinent to the training and teaching work of women, invisible for a long period in historiography. Although the number of works mapped here is reduced, it is possible to conclude that the stories of educators make up the History of Education in Brazil, but they still need to be unveiled, given the breadth of possibilities that the context offers.  

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Author Biographies

Francinalda Machado Stascxak, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação - UECE. Especialista em Formação de Formadores e os Processos de Coordenação Pedagógica na Educação Básica e no Ensino Superior - UECE (2018). Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica - Uni7 (2015). Licenciada em Português e Inglês pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2004). Professora de Língua Portuguesa e de Língua Inglesa da Educação Básica. Membro do Grupo de estudos Práticas e Pesquisas Memória e Oralidade - (PEMO) - UECE.

Maria Julieta Fai Serpa e Sales, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – UECE, Especialista em Psicopedagogia Clínica, Hospitalar e Institucional (UNICHRISTUS). Membro do Grupo de Pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB).

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Published

2020-08-01

How to Cite

STASCXAK, F. M.; SALES, M. J. F. S. e. Women’s education in Brazil: what the research published on the Capes Portal says (2015-2019). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–15, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3598. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3598. Acesso em: 21 nov. 2024.