Women's education in Brazil

what the research published on the Capes Portal says (2015-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3598

Keywords:

Women's education, State of the Art, Knowledge production

Abstract

The aim of this study was to build an inventory of scientific productions published in the CAPES/MEC Journal Portal, referring to women's education in Brazil, in the time frame from 2015 to 2019. The methodological itinerary was based on the research called State of the Art (FERREIRA, 2002; ROMANOWSKI; ENS, 2006), supported in Content Analysis (BARDIN, 2011). From this path, twenty articles resulted that provided the elaboration of three categories: "History of Education", "Publications" and "Teaching Practices". The researches inventoried here in this study weave reflections pertinent to the training and teaching work of women, invisible for a long period in historiography. Although the number of works mapped here is reduced, it is possible to conclude that the stories of educators make up the History of Education in Brazil, but they still need to be unveiled, given the breadth of possibilities that the context offers.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francinalda Machado Stascxak, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação - UECE. Especialista em Formação de Formadores e os Processos de Coordenação Pedagógica na Educação Básica e no Ensino Superior - UECE (2018). Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica - Uni7 (2015). Licenciada em Português e Inglês pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2004). Professora de Língua Portuguesa e de Língua Inglesa da Educação Básica. Membro do Grupo de estudos Práticas e Pesquisas Memória e Oralidade - (PEMO) - UECE.

Maria Julieta Fai Serpa e Sales, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – UECE, Especialista em Psicopedagogia Clínica, Hospitalar e Institucional (UNICHRISTUS). Membro do Grupo de Pesquisa Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Edições 70. Lisboa. Portugal, 2011.

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98. Acesso em: 10 jun. 2020.

BEGOSSI, T. D.; MAZO, J. Z. Ginástica alemã e ginástica feminina moderna: práticas destinadas às mulheres. Cinergis, v. 16, n. 4, 2015.

BORSATO, C. R.; CUNHA, M. V. da. Possíveis fontes das estratégias didáticas de Betti Katzenstein. História e Cultura, v. 5, n. 1, p. 188-207, 2016.

CAMARGO, E. C.; EGGERT, E. As mulheres e a enologia no sul do país: a história do Colégio de Viticultura e Enologia na cidade de Bento Gonçalves-RS, Brasil (1959-2019). Cadernos de História da Educação, v. 18, n. 3, p. 656-671, 2019.

CUNHA, D. F.; SILVA, M. L. da. Personagens femininas do livro paradidático “Tosco”: educação sobre gênero e identidade. Periferia, v. 10, n. 2, p. 181-202, 2018.

DANTAS, M. J. Singularidade feminina no catolicismo: práticas formativas em um caminho permeado de “espinhos e rosas”. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 63, p. 1446-1464, 2019.

DIAS, A.; JARA, I. B. Educação e emancipação feminina em Celina Padilha, a “educadora transviada” (1927-1930). Revista Educação e Emancipação, v. 10, n. 4, p. 229-255, 2018.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/alle/textos/NSAFAsPesquisasDenominadasEstadodaArte.pdf. Acesso em: 20 de jun. 2020.

FIALHO, L. M. F.; FREIRE, V. C. C. Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cadernos de História da Educação, v. 17, n. 2, p. 343-364, 2018.

GALVÃO, L. M. Os entrecruzamentos das lutas feministas pelo voto feminino e por educação na década de 1920. Revista Direito e Práxis, v. 7, n. 1, p. 176-203, 2016.

GATI, H. H.; MONTEIRO, I. A. Educação e docência feminina no Brasil do Século XIX: avanços e desafios. Cadernos de História da Educação, v. 15, n. 3, p. 1146-1169, 2016.

GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. do R. S. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275. Acesso em: 15 jul. 2020.

LOPES, A. de P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866. Acesso em: 30 jun. 2020.

LUCHESE, T. Â.; MATIELLO, M.; BARAUSSE, A. Religiosa, imigrante, mulher: Irmãs Missionárias de São Carlos Borromeo-Scalabrinianas num olhar transnacional (1895-1917). Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 63, p. 1418-1445, 2019.

MELO, R. S. M. de. Memórias de normalistas: inserção profissional de professoras. Cadernos de História da Educação, v. 18, n. 1, p. 266-277, 2019.

MUNHOZ, F. G. Para além das prendas domésticas: a trajetória da mestra Benedita da Trindade no magistério feminino paulista. Revista Brasileira de História da Educação, v. 18, 2018.

NETO, A.; HORA, D. Contornos da educação feminina: a proposta educativa do Educandário Nossa Senhora da Piedade, 1925-1930. Periferia, v. 10, n. 2, p. 158-180, 2018.

PATROCLO, L. B. As mães de famílias futuras: a Revista o Tico-Tico e a formação das meninas brasileiras (1905-1925). Cadernos de História da Educação, v. 18, n. 3, p. 731-748, 2019.

PERROT, M.. Minha História das Mulheres. 2 ed. 6ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2019.

PILLA, M. C. B. A. Fontes para história da alimentação e patrimônio alimentar: a coluna “Vamos preparar os quitutes”, no Jornal das Moças, nos anos 1950. Demetra: Alimentação, Nutrição & Saúde, v. 10, n. 3, p. 623-635, 2015.

RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 98-117, 2 maio 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272. Acesso em: 10 jul. 2020.

RODRIGUES, R. R. J. Educação profissional da mulher e a ascensão a cargos de liderança. Revista Labor, v. 2, n. 18, p. 64-77, 28 ago. 2018.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo" estado da arte" em educação. Revista diálogo educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SANTANA, R. S. de; MACIEL, A. R. de J. S.; SOUZA, J. E. “DE VOLTA AO COMEÇO”: a (re) construção da trajetória e contribuições da educadora Anália Franco. InterEspaço: Revista de Geografia e Interdisciplinaridade, v. 1, n. 2, p. 311-329, 2015.

SANTOS, W. B.; FALEIRO, W.; OLIVEIRA, H. J. de. Jogos de poder e profissionalização docente: discutindo as subjetividades do feminino na sala de aula. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 14, n. esp. 2, p. 1375-1394, 2019.

SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96. Acesso em: 11 jul. 2020.

VASCONCELOS, L. M. de; FIALHO, L. M. F.; MACHADO, C. J. dos S.. Educação, gênero e higienismo nos anúncios publicitários da Paraíba durante a Primeira República. Cadernos de História da Educação, v. 16, n. 2, p. 451-473, 2017.

XAVIER, B. de F.; WEIDUSCHADT, P. Entre arquivos e memórias: o acervo do Colégio Municipal Pelotense e a inserção de professoras secundaristas. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, v. 24, n. 2, p. 113-128, 22 dez. 2016.

Published

2020-08-01

How to Cite

STASCXAK, F. M.; SALES, M. J. F. S. e. Women’s education in Brazil: what the research published on the Capes Portal says (2015-2019). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–15, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3598. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3598. Acesso em: 22 jul. 2024.