The initial teacher education in Physical Education from the Pedagogical Residency Program
an experience report
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3570Keywords:
Pedagogical Residence Program, Teacher Training, Physical EducationAbstract
The Pedagogical Residency Program was instituted in order to improve the training of undergraduate students, encouraging them to act actively in teaching practice, establishing relationships between theory and practice, in addition to providing a closer and stronger relationship the dialogue between Higher Education Institution and the school-field. The study aimed to report the experience of a student of the Physical Education Degree course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - Canindé, during her participation in the Pedagogical Residency Program. The experience in the program contributed to a critical construction in the initial training, where the academic and resident was able to experience “being a teacher” even before entering the job market, combining theory with practice, knowing multiple educational realities and thus emerging deeply in the challenges and possibilities of the teaching career.
Downloads
References
ABRÃO, R. K; BRITO, I. C. A Educação Física Inclusiva no Ambiente Escolar em Centenário- TO. Multidebates, v.3, n. 2, p. 96-123, 2019. Disponível em: http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/158/158. Acesso em: 11 mar. 2019.
ABREU, S.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; SILVA, S. Experiência com narrativas autobiográficas na (auto)formação para a pesquisa de licenciandos em educação física. Educação & Formação, v. 2, n. 2, p. 183-194. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/143 Acesso em: 20 jan. 2018.
ABREU, S.; SABÓIA, W.; NOBREGA-THERRIEN, S. Formação docente em educação física: Perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 191-206. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/897 Disponível em: jun. 2019.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008: Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 01 jul. 2018.
BRASIL. Projeto de Lei do Senado N° 227, de 2007: Institui a Residência Educacional a Professores da Educação Básica. disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=651110&ts=1594012052676&disposition=inline. Acesso em: 08 mar. 2019.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 6: Chamada pública para apresentação de propostas no âmbito do programa de residência pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
DE LIMA, I. S; ANDRADE, A.; COSTA, N. M. A prática pedagógica na formação inicial de professores em Cabo Verde: Perspectivas dos supervisores. Educação & Formação, v. 5, n. 1, p. 3-26. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1448. Acessado em: 30 mai. 2019
FARIA. J. B.; PEREIRA. J. E. D. Residência Pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública. v. 28, n. 68, p. 333-356. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8393. Acessado em: 30 abr. 2019
FERREIRA, E. C. DA S.; OLIVEIRA, N. M. DE. Evasão Escolar no Ensino Médio: causas e consequências. Scientia Generalis, v. 1, n. 2, p. 39-48. Disponível em: http://scientiageneralis.com.br/index.php/sg/article/view/v1n2a4. Acesso em: 09 abr. 2020.
FILHO, E. M et al. Atuação Docente na Formação de Professores em Educação Física. Psicologia, Educação e Cultura. Vol. XXII, Nº 2, p. 90-107, dez. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331741606_ATUACAO_DOCENTE_NA_FORMACAO_DE_PROFESSORES_EM_EDUCACAO_FISICA. Acesso em: 15 abr. 2019.
FRANÇA. A. B. A Evasão das Aulas de Educação Física do Ensino Médio: Um Comparativo entre Público e Privado. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Educação Física. Natal. Universidade Federal do Rio do Norte, RN, 2018. Disponível em: https://monografias.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/8374/4/Evas%c3%a3oaulaseduca%c3%a7%c3%a3of%c3%adsica_Fran%c3%a7a_2018. Acesso em: 10 dez. 2018.
GAMA, C. B. R et al. Estágio Curricular na Formação de Professores de Educação Fisica. Uma Experiência no Ensino Fundamental I. Revista Expressão Católica. v. 9, n. Disponível em: http://publicacoesacademicas.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/3509. Acesso em: 10 abr. 2020.
GIGLIO, C. M. B; LUGLI, R. S. G. Diálogos pertinentes na formação inicial e continuada de professores e gestores escolares. A concepção do programa de residência pedagógica na UNIFESP. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 46, p. 62- 82, 2013. DOI http://dx.doi.org/10.15210/caduc.v0i46.4173. Acesso em: 14 jan. 2019.
GOUVEIA, S. V. P. Relatório de Estágio pedagógico de Educação Física Realizado na Escola Secundaria de Francisco Franco. Funchal: Universidade da Madeira: Relatório de Estágio com vista à obtenção ao Grau Mestre no Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário. Dez, 2017. Disponível em: https://digituma.uma.pt/bitstream/10400.13/2365/1/MestradoHenrique%20Andrade.pdf. Acesso em: 11 jan. 2019.
LIMA, L. C. As Relações Sociais e a Discussão do Conceito de Gênero, a Partir da Educação Física Escolar. 2017. 30f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Universidade de Brasília, Universidade Aberta do Brasil, Piritiba-BA, 2017. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/22815/1/2017_LeandroCardosoLima_tcc.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2018.
MEZZAROBA, C.; CARRIQUIRIBORDE, N. Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa. Educação & Formação, v. 5, n. 3, 27. Disponível em: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807. Acessado em: 07 abr. 2020
PAIVA, B. A; REZENDE, N. M. A Influência dos Pais no Desenvolvimento Escolar dos Filhos. Multidebates, v. 4, n. 2, p. 40-47. Disponível em: http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/232/189. Acesso: 05 mai. 2020.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágios Supervisionados e o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência: duas faces da mesma moeda? Revista Brasileia de Educação, v. 24, e240001. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782019000100200&tlng=pt Acessado em: 13 mar. 2019.
RODRIGUES, J. I. F. Educação Física e Infraestrutura: Reflexões Entre o Público e o Privado. NATAL/RN, 2016. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso – Graduação) - Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde. Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2016. Disponível em: https://monografias.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/3140/1/Educa%c3%a7%c3%a3of%c3%adsicainfraestrutura_2016_Trabalho%20de%20Conclus%c3%a3o%20de%20Curso. Acesso em: 12 jul. 2018.
SANTOS, M. A. A Influência da Família do Processo de Aquisição da Leitura e da Escrita Das Crianças: Descortinando Interfaces entre Família e Escola para a Conquista da Alfabetização. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso em Pedagogia – Graduação) - Centro de Formação de Professores – CFP. Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, Bahia, 2018. Disponível em: http://www.repositoriodigital.ufrb.edu.br/bitstream/123456789/1705/1/Monografia-MARILUZA%2014.08.18%20-%20Revisado%20Murilo.pdf. Acesso em: 12 jan. 2019.
SANTOS, M. A.; FERREIRA, H.; SIMÕES, L. L. Saberes da docência aprendidos no PIBID: um estudo de caso com professores supervisores de educação física. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 104-120. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/103 . Acesso em: 05 jan. 2019
SILVA, F; RIOS, J. A. P. Narrativas de si na iniciação à docência: O PIBID como espaço e tempo formativos. Educação & Formação, v. 3, n. 2, p. 57-74. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/270 Acessado em: 09 abr. 2019
ZINKE, I, A; GOMES, D. A Prática de Observação e a sua Importância na Formação do Professor de Geografia. In: EDUCERE - XII Congresso Nacional de Educação: Formação de Professores, Complexidade e Trabalho Docente, Paraná, v. 00, n. 00, p.1-11, out. 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18655_7820.pdf. Acesso em: 8 jul. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daiane Araújo de Sousa, Mateus Lemos Barroso (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.