A look at inclusive education in the PNE 2014-2024
challenges and perspectives
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3514Keywords:
PNE, Política de inclusão, Educação InclusivaAbstract
This qualitative-exploratory-descriptive article used a bibliographic search, focusing on the fourth target in force in the National Education Plan - PNE 2014-2024. It aimed to understand the challenges and perspectives outlined in the aforementioned National Plan for inclusive education, in order to advance in terms of access to basic education and specialized care for those with some disability or disorder. In view of this, the problem is inserted in analyzing how the Inclusive Education policy has been developed by educational institutions. To support this research, Saviani (2017), Martins and Leite (2014), Matos and Mendes (2014), Law No. 13,005 / 2014, LDBN No. 9394/96, among others, were used. The results indicate that there is a need to offer education professionals adequate training to promote inclusive education, as well as the expansion of investments that guarantee sustainability and permanence in teaching maintenance.
Downloads
References
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98. Acesso em: 07 dez. 2019.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/conhecendo-o-pne Acesso em: 27 jul. 2019.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
FORTIN, Marie Fabienne. O processo de investigação: da concepção à realização. 3.ª ed. Loures: Lusociência, 2003.
LARA, A. M. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 140-153,2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118. Acesso em: 20 jun. 2019.
LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 3, p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126. Acesso em: 30 dez. 2019.
MARTINS, S. O.; LEITE, L. P. As contribuições da Educação Especial para promoção da educação inclusiva nas normativas brasileiras. Psicología, Conocimiento y Sociedad, v. 4, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=475847269009. Acesso em: 27 jul. 2019.
MATOS, S. N.; MENDES, E. G. A proposta de inclusão escolar no contexto nacional de implementação das políticas educacionais. Práxis Educacional, v. 10, n. 16, p. 35-39, jan./jun. 2014.
MENDES, E. G. et al. Formação de professores na perspectiva da inclusão escolar: uma nova proposta de formação. In: MENDES, E.; ALMEIDA, M. A. (Org.). Das margens ao centro: perspectivas para as políticas e práticas educacionais no contexto da educação especial inclusiva. Araraquara, S.P: Junqueira &Martins, 2010.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/12. Acesso em: 02 set. 2019.
SAVIANI, Demerval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2017.
SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 121-140, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859. Acesso em: 30 dez. 2019.
VILELAS, José. Investigação: o processo de construção do conhecimento. Lisboa: Edições Sílabo, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Joselma Ferreira Lima e Silva, Lindalva Gomes da Silva, Maria Daiane da Silva Parentes, Rosuíla dos Santos Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.