Autobiographical narratives of basic education teachers

the constitution of teacher identity as a permanent process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3512

Keywords:

Autobiography, Teacher training, Teacher identity

Abstract

This study is part of a formative perspective, coming from two meetings developed with teachers working in basic education. Having emerged from this plural context, this study aimed to understand the process of constitution of the teacher professional identity through autobiographical narratives of basic education teachers. To this end, a research called narrative research was developed, with a qualitative approach. As the main finding of the research, we highlight the fact that the teachers report a certain incipience of their knowledge, generating insecurity in the face of the demands of the daily school life. With the development of the research stages, the teachers realized that, in fact, the initial training does not account for everything and that new prospects for future training should be considered. Thus, it is concluded that the experiences experienced throughout the teachers' training process contribute to their knowledge, identity and its practices are permanently resignified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francinalda Machado Stascxak, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação - UECE. Especialista em Formação de Formadores e os Processos de Coordenação Pedagógica na Educação Básica e no Ensino Superior - UECE (2018). Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica - Uni7 (2015). Licenciada em Português e Inglês pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2004). Professora de Língua Portuguesa e de Língua Inglesa da Educação Básica. Membro do Grupo de estudos Práticas e Pesquisas Memória e Oralidade - (PEMO) - UECE.

Juliana Silva Santana, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação – UFC, Mestra em Educação (UFC), especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e em Educação Inclusiva (UECE), graduada em Pedagogia (Plus) e Geografia (UECE). Membro colaboradora do grupo de pesquisa Pró-inclusão – Educação Especial e Inclusiva, práticas pedagógicas e formação de professores (FACED – UFC).

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. History of Education Journal, v. 7, n. 14, p. 79-95, 2003.

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 05 dez. 2018.

CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa Narrativa: experiências e histórias na Pesquisa qualitativa; tradução: Grupo de pesquisa narrativa e educação de professores ILEEL/UFU. 2. ed. rev. Uberlândia: EDUFU, 2015.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP. São Paulo. n. 100. p. 33-46. Dez./Jan./Fev. 2013-2014.

GATTI, B. A.; TARTUCE, G.L.B.P.; NUNES, M.M.R.; ALMEIDA, P.C.A. A atratividade da carreira docente. Fundação Carlos Chagas. 2016. Disponível em: < http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/avulsas/estudos1-4-atratividade-carreira.shtml. >Acesso em jul. 2017.

GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 30 dez. 2018.

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. Tradução de Sandra T. Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2009.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848. Acesso em: 03 fev. 2019.

MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122. Acesso em: 03 fev. 2019.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: ______. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SILVA, R. C.; MACHADO, C. J. S. Memória e narrativas autobiográficas: subsídios metodológicos para pesquisas em História da educação. In: FIALHO, L. M. F.; CASTRO, E. S.; CASTRO, J. L. C. (Auto)Biografias e formação docente. Fortaleza: EdUECE, 2015.

SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841. Acesso em: 30 mar. 2019.

Published

2019-05-01

How to Cite

STASCXAK, F. M.; SANTANA, J. S. Autobiographical narratives of basic education teachers: the constitution of teacher identity as a permanent process. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 1–13, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i2.3512. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3512. Acesso em: 24 nov. 2024.