Health knowledge in Enade as an indicator of the quality of teacher training in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022015Keywords:
Teacher training. Physical Education. Large scale assessment. Health.Abstract
The expansion of Higher Education in Brazil brought the need for constant evaluation to guarantee the quality of teacher training. Thus, the study aimed to verify the knowledge in the health theme of undergraduate students in Physical Education at Enade. It was a research of a documentary nature. Twelve health questions were identified in the 2010, 2013 and 2016 tests, and the performance was verified from the area synthesis report. There were discursive and objective questions, which presented different levels of correct answers. On average, the level of knowledge was considered satisfactory, but the number of health questions was low.
Metrics
References
AGAPITO, A. P. F. Ensino Superior no Brasil: expansão e mercantilização na contemporaneidade. Temporalis, Brasília (DF), ano 16, n. 32, p. 123-140. 2016. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5910924>. Acesso em: 19 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.22422/2238-1856.2016v16n32p123-140
BAUER, A. É possível relacionar avaliação discente e formação de professores? A experiência de São Paulo. Educação em Revista, v.28, n.02, p.61-82, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n2/a04v28n2>. Acesso em: 04 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200004
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Pesquisa Nacional de Saúde 2019. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101764.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2021.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2019: notas estatísticas. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>. Acesso em: 19 fev. 2021.
BRASIL. Lei nº 10.861 de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm>. Acesso em: 21 fev. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 6, de 18 de dezembro de 2018 - Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104241-rces006-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 08 mar. 2021.
BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Conselho Nacional de Saúde. Disponível em: <https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html>. Acesso em: 22 fev. 2021.
BRASIL. Resolução n° 7, de 31 de março de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=139051-rces007-04&category_slug=janeiro-2020&Itemid=30192>. Acesso em: 07 nov. 2022.
BROCH, C.; TEIXEIRA, F. C.; SOUZA, J.; RINALDI, I. P. B. A expansão da Educação Física no Ensino Superior brasileiro. Journal of Physical Education, v. 31, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/jphyseduc.v31i1.3143 DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v31i1.3143
CARVALHO, F. F. B. Recommendations of physical activity for (public) health: reflections in search of new horizons. ABCS Health Sciences, v. 44, n. 2, 30 Aug. 2019. DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i2.1199. DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i2.1199
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao SINAES. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100011 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772010000100011
GATTI, B. A. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Revista de Ciências da Educação, v. 9, p. 7-18, 2009. Disponível em: <https://goo.gl/SMLMT2>. Acesso em: 04 mar. 2021.
GOMES, C. C. O. B. O Enade em foco: uma análise das questões discursivas do componente formação geral. 2016. 110 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade de Taubaté. Disponível em: <http://repositorio.unitau.br/jspui/handle/20.500.11874/950>. Acesso em: 12 mar. 2021.
GRIBOSKI, C. M. O Enade como indutor da qualidade da educação superior. Estudos em avaliação educacional, v. 23, n. 53, p. 178-195, 2012. DOI: https://doi.org/10.18222/eae235320121920 DOI: https://doi.org/10.18222/eae235320121920
MANSKE, G. S.; OLIVEIRA, D. A formação do profissional de Educação Física e o Sistema Único de Saúde. Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 191-210, 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p19 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p191
MATOS, T. S.; NISTA-PICCOLO, V. L.; BORGES, M. C. Formação de professores de Educação Física: identidade profissional docente. Conhecimento & Diversidade, v. 8, n. 15, p. 47-59, 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.18316/2237-8049-2016.5 DOI: https://doi.org/10.18316/2237-8049-2016.5
MEDEIROS FILHO, A. E. C.; ROSEIRA, I. B. R.; PONTES JÚNIOR, J. A. F. Perfil socioeconômico e desempenho de estudantes de licenciatura em educação física no ENADE/BRASIL. Tendências pedagógicas, n. 35, p. 90-101, 2020. DOI: https://doi.org/10.15366/tp2020.35.008 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2020.35.008
OLIVEIRA, R. C.; ANDRADE, D. R. Formação profissional em Educação Física para o setor da saúde e as diretrizes curriculares nacionais. Pensar a Prática, v. 19, n. 4, 2016. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v19i4.42255 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v19i4.42255
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2ª Edição. Editora Feevale, 2013.
RABELO, I. S. R.; MEDEIROS FILHO, A. E. C.; GOMES, R. C. N. T. Perfil de desempenho dos estudantes de Educação Física na prova do Enade nas questões sobre Saúde da Criança e do Adolescente. Revista IMPA, Fortaleza, v. 1, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020008 DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020008
REIS, R. G. A formação do educador físico na área da saúde: considerações para uma prática pedagógica crítica. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) - Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa, Niterói, 2016. Disponível em: <https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFF-2_8c5d492e92747c24c2e7c215827883be>. Acesso em: 27 fev. 2021.
SANTIAGO, M. L. E.; PEDROSA, J. I. S.; FERRAZ, A. S. M. A formação em saúde à luz do projeto pedagógico e das Diretrizes Curriculares da Educação Física. Movimento, v. 22, n. 2, pp. 443-457. 2016. Disponível em: <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=115345745007>. Acesso em: 08 mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.57988