Avaliação em tempos de ensino remoto relato de experiência de um processo avaliativo na pós-graduação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021021

Keywords:

Assessment, Padlet, Formation, Postgraduate studies

Abstract

The educational environment, due to the COVID-19 pandemic, is undergoing significant changes. This study aims to report the evaluative experience lived in a discipline of the Graduate Program in Education at the State University of Ceará. The discipline Training of Physical Education and Sports Professionals was taught from April 6 to June 29, 2021, based on reflection and the dialogic context. For their evaluation process, students were asked to participate in a collaborative mural, the padlet platform. The strategy was seen as positive by the students, highlighting as results the opportunity to experiment with new technological tools, the contributions of colleagues on the platform, which allowed new perspectives on the themes and the stimulus to creativity provided by the dynamics of the tool associated with the commands of each pad. We believe that this strategy enabled collaborative work and interaction and knowledge sharing.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thaidys da Conceição Lima do Monte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutoranda em Educação pelo PPGE/UECE. Professora Efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE.

Aline Lima Torres, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda em Educação pelo PPGE/UECE. Professora de Educação Física da Rede Pública Municipal de Ensino de Fortaleza-Ceará. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE.

Mabelle Maia Mota, Centro Universitário Fametro

Mestre em Educação. Coordenadora escolar pela Secretaria de Educação do Estado do Ceará e Professora do Centro Universitário Fametro. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE.

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutorado pelo PPDHT/UNESP. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE.

References

ABREU, Samara Moura Barreto. A formação para a pesquisa de licenciandos em educação física: uma experiência (auto)formadora. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Estadual do Ceará. Mestrado Acadêmico em Educação, Fortaleza, 2015. Disponível em: http://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2019/06/Disserta%C3%A7%C3%A3o_SAMARA-MOURA-BARRETO-DE-ABREU.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

GROLLMUS, Nicholas S.; TARRÈS, Joan P. Relatos metodológicos: difractando

experiências narrativas de investigación. Fórum Qualitative Social Research, v. 16, n. 2, mayo 2015. Disponível em:< file:///C:/Users/User%20Lenovo/Downloads/2207-Article%20Text-9561-1-10-20150426.pdf> Acesso em: 18 ago. 2021.

HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn7. Acesso em: 25 jul. 2021.

LOCH, Jussara Margareth de Paula. Avaliação: uma perspectiva emancipatória. In: Química na Escola, n° 12, novembro, 2000, p. 30-33.

LOPES, Patrícia; LIMA, Gercina Angela. A. Estratégias de Organização, Representação e Gestão de Trilhas de Aprendizagem: uma revisão sistemática de literatura. Perspectivas em Ciência da Informação, v.24, n.2, p.165-195, abr./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/9sY8wHY966VgpqJppyLT5Md/?lang=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.

LUDKE, Menga; ANDRE, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: uma abordagem qualitativa. 2.ed. São Paulo: EPU, 2013.

NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MENEZES, Eunice Andrade de Olveira. A reflexividade como busca de sentidos e significados: contribuição na formação dos saberes docentes. Revista UEMGR, Ano 18, n. 25, p. 171-199, jul. 2015. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/download/587/753. Acesso em: 21 jul. 2021.

RIBEIRO, Elizabete Aparecida Garcia. Avaliação formativa em foco: concepção e características no discurso discente. 2011. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011, Disponível em: http://www.uel.br/pos/ppedu/images/stories/downloads/dissertacoes/2011/2011_-_RIBEIRO_Elizabete_Aparecida_Garcia.pdf . Acesso em: 10 jul. 2021.

SILVA, Patrícia Grasel da; LIMA, Dione Sousa de. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. V. 16 n 1, julho, 2018 RENOTE. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051. Acesso em: 14 jul. 2021.

Published

2021-09-11

How to Cite

MONTE, T. da C. L. do; TORRES, A. L. .; MOTA, M. M.; FERREIRA, H. S. Avaliação em tempos de ensino remoto relato de experiência de um processo avaliativo na pós-graduação. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021021, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6675. Acesso em: 23 nov. 2024.