Avaliação em tempos de ensino remoto relato de experiência de um processo avaliativo na pós-graduação
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021021Keywords:
Assessment, Padlet, Formation, Postgraduate studiesAbstract
The educational environment, due to the COVID-19 pandemic, is undergoing significant changes. This study aims to report the evaluative experience lived in a discipline of the Graduate Program in Education at the State University of Ceará. The discipline Training of Physical Education and Sports Professionals was taught from April 6 to June 29, 2021, based on reflection and the dialogic context. For their evaluation process, students were asked to participate in a collaborative mural, the padlet platform. The strategy was seen as positive by the students, highlighting as results the opportunity to experiment with new technological tools, the contributions of colleagues on the platform, which allowed new perspectives on the themes and the stimulus to creativity provided by the dynamics of the tool associated with the commands of each pad. We believe that this strategy enabled collaborative work and interaction and knowledge sharing.
Metrics
References
ABREU, Samara Moura Barreto. A formação para a pesquisa de licenciandos em educação física: uma experiência (auto)formadora. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Estadual do Ceará. Mestrado Acadêmico em Educação, Fortaleza, 2015. Disponível em: http://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2019/06/Disserta%C3%A7%C3%A3o_SAMARA-MOURA-BARRETO-DE-ABREU.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.
GROLLMUS, Nicholas S.; TARRÈS, Joan P. Relatos metodológicos: difractando
experiências narrativas de investigación. Fórum Qualitative Social Research, v. 16, n. 2, mayo 2015. Disponível em:< file:///C:/Users/User%20Lenovo/Downloads/2207-Article%20Text-9561-1-10-20150426.pdf> Acesso em: 18 ago. 2021.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn7. Acesso em: 25 jul. 2021.
LOCH, Jussara Margareth de Paula. Avaliação: uma perspectiva emancipatória. In: Química na Escola, n° 12, novembro, 2000, p. 30-33.
LOPES, Patrícia; LIMA, Gercina Angela. A. Estratégias de Organização, Representação e Gestão de Trilhas de Aprendizagem: uma revisão sistemática de literatura. Perspectivas em Ciência da Informação, v.24, n.2, p.165-195, abr./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/9sY8wHY966VgpqJppyLT5Md/?lang=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.
LUDKE, Menga; ANDRE, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: uma abordagem qualitativa. 2.ed. São Paulo: EPU, 2013.
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; MENEZES, Eunice Andrade de Olveira. A reflexividade como busca de sentidos e significados: contribuição na formação dos saberes docentes. Revista UEMGR, Ano 18, n. 25, p. 171-199, jul. 2015. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/download/587/753. Acesso em: 21 jul. 2021.
RIBEIRO, Elizabete Aparecida Garcia. Avaliação formativa em foco: concepção e características no discurso discente. 2011. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011, Disponível em: http://www.uel.br/pos/ppedu/images/stories/downloads/dissertacoes/2011/2011_-_RIBEIRO_Elizabete_Aparecida_Garcia.pdf . Acesso em: 10 jul. 2021.
SILVA, Patrícia Grasel da; LIMA, Dione Sousa de. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. V. 16 n 1, julho, 2018 RENOTE. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051. Acesso em: 14 jul. 2021.