School motivation in interclass teaching of elementary games final years of a municipal public school in Fortaleza - CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021009

Keywords:

Educação Física Escolar, Adolescente, Esporte., Motivação.

Abstract

The objective was to identify motivating factors on the importance of interclass games for students after an intervention project at school. This is a descriptive, exploratory study with a quantitative approach. The total sample consisted of 108 students of both sexes, between an age range of 11 to 16 years of elementary school in a public school. Data collection instruments, the socioeconomic questionnaire and the Participation Motivation Questionnaire (PMQ) were used. The results showed that "Technical Competence" is the main motivational factor for students, followed by the aspects "Physical Fitness", "Competition" and "Fun". In the process of interpreting the data obtained, it was highlighted that some factors may be related to such result, among them, the short time of intervention of the project, the school environment itself.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vitória Correia Queiroz Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Letícia Maria Alves Braz, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Ana Luisa Batista Santos, Universidade Estadual do Ceará

Mestra em Saúde Coletiva (UECE). Mestra em Engenharia Aeronaútica e Mecânica (ITA). Desenvolve trabalhos na área de Saúde Pública, com ênfase em Saúde Coletiva e na promoção da saúde de escolares, gestantes e idosos.

Antônio Ricardo Catunda de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Ciências da Educação, no ramo da Didática do Ensino da Educação Física e do Desporto pela Faculdade de Motricidade Humana da Universidade de Lisboa, Portugal e Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ALEXANDRE, Laiser da Cunha. Esporte universitário: análise dos fatores motivacionais dos atletas da equipe de Handebol da UFU. Trabalho de Conclusão (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21988 Acesso em: 2 de out. 2019.

BERNARDES, Andrea Gomes; YAMAJI, Bruna Hatsue Santos; GUEDES, Dartagnan Pinto. Motivos para prática de esporte em idades jovens: Um estudo de revisão. Motricidade, v. 11, n. 2, p. 163-173, 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/mot/v11n2/v11n2a16.pdf Acesso em: 4 de out. 2019.

BORGES, Letícia Mendes. Cheerleading na Universidade Federal de Uberlândia: ascensão e fatores motivacionais dos atletas. Uberlândia, 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26439?mode=full Acesso em: 17 de set. 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial da União, Brasília, 12 dez. 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf Acesso em: 28 de mar. 2019.

CAMPOS, Lívia Tavares da Silva; VIGÁRIO, Patrícia dos Santos; LÜRDOF, Sílvia Maria Agatti. Fatores motivacionais de jovens atletas de vôlei. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, n. 2, p. 303-317, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200003

DA COSTA, Jonatas Maia. Esporte escolar no Brasil: contradições e possibilidades. Kinesis, v. 33, n. 1, 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/2316546418228

GARCIA, Lucas Almeida. Esporte universitário na UFU: análise dos fatores motivacionais dos atletas da equipe de futebol da Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21937 Acesso em: 15 de abr. 2019.

GUEDES, Dartagnan Pinto; SILVÉRIO NETTO, José Evaristo. Motivos para a prática de esportes em atletas jovens e fatores associados. Revista da Educação Física/UEM, v. 24, n. 1, p. 21-31, 2013. DOI: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.14695

GUEDES, Dartagnan Pinto; SILVÉRIO NETTO, José Evaristo. Participation Motivation Questionnaire: tradução e validação para uso em atletas-jovens brasileiros. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 1, p. 137-148, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092013005000003

KRAVCHYCHYN, Claudio et al. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 18, n. 2, p. 339-350, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.27920

PONTES JUNIOR, Jose Airton de Freitas; DA SILVA ALMEIDA, Leandro; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Avaliação cognitiva em larga escala dos conteúdos da Educação Física escolar. Bordón. Revista de pedagogía, v. 66, n. 3, p. 9-26, 2014. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66301

PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013. Disponível: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf Acesso em: 10 de fev. 2019

TUBINO, Manoel José Gomes. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/123456789/130 Acesso em: 28 de fev. 2019.

Published

2021-07-29

How to Cite

CAVALCANTE, V. C. Q. .; BRAZ, L. M. A.; SANTOS, A. L. B.; OLIVEIRA, A. R. C. de . School motivation in interclass teaching of elementary games final years of a municipal public school in Fortaleza - CE. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 2, p. e021009, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021009. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/5604. Acesso em: 22 jul. 2024.