School motivation in interclass teaching of elementary games final years of a municipal public school in Fortaleza - CE
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021009Keywords:
Educação Física Escolar, Adolescente, Esporte., Motivação.Abstract
The objective was to identify motivating factors on the importance of interclass games for students after an intervention project at school. This is a descriptive, exploratory study with a quantitative approach. The total sample consisted of 108 students of both sexes, between an age range of 11 to 16 years of elementary school in a public school. Data collection instruments, the socioeconomic questionnaire and the Participation Motivation Questionnaire (PMQ) were used. The results showed that "Technical Competence" is the main motivational factor for students, followed by the aspects "Physical Fitness", "Competition" and "Fun". In the process of interpreting the data obtained, it was highlighted that some factors may be related to such result, among them, the short time of intervention of the project, the school environment itself.
Metrics
References
ALEXANDRE, Laiser da Cunha. Esporte universitário: análise dos fatores motivacionais dos atletas da equipe de Handebol da UFU. Trabalho de Conclusão (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21988 Acesso em: 2 de out. 2019.
BERNARDES, Andrea Gomes; YAMAJI, Bruna Hatsue Santos; GUEDES, Dartagnan Pinto. Motivos para prática de esporte em idades jovens: Um estudo de revisão. Motricidade, v. 11, n. 2, p. 163-173, 2015. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/mot/v11n2/v11n2a16.pdf Acesso em: 4 de out. 2019.
BORGES, Letícia Mendes. Cheerleading na Universidade Federal de Uberlândia: ascensão e fatores motivacionais dos atletas. Uberlândia, 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26439?mode=full Acesso em: 17 de set. 2019.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial da União, Brasília, 12 dez. 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf Acesso em: 28 de mar. 2019.
CAMPOS, Lívia Tavares da Silva; VIGÁRIO, Patrícia dos Santos; LÜRDOF, Sílvia Maria Agatti. Fatores motivacionais de jovens atletas de vôlei. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, n. 2, p. 303-317, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000200003
DA COSTA, Jonatas Maia. Esporte escolar no Brasil: contradições e possibilidades. Kinesis, v. 33, n. 1, 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/2316546418228
GARCIA, Lucas Almeida. Esporte universitário na UFU: análise dos fatores motivacionais dos atletas da equipe de futebol da Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física). Universidade Federal de Uberlândia, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21937 Acesso em: 15 de abr. 2019.
GUEDES, Dartagnan Pinto; SILVÉRIO NETTO, José Evaristo. Motivos para a prática de esportes em atletas jovens e fatores associados. Revista da Educação Física/UEM, v. 24, n. 1, p. 21-31, 2013. DOI: https://doi.org/10.4025/reveducfis.v24.1.14695
GUEDES, Dartagnan Pinto; SILVÉRIO NETTO, José Evaristo. Participation Motivation Questionnaire: tradução e validação para uso em atletas-jovens brasileiros. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 1, p. 137-148, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092013005000003
KRAVCHYCHYN, Claudio et al. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 18, n. 2, p. 339-350, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.27920
PONTES JUNIOR, Jose Airton de Freitas; DA SILVA ALMEIDA, Leandro; TROMPIERI FILHO, Nicolino. Avaliação cognitiva em larga escala dos conteúdos da Educação Física escolar. Bordón. Revista de pedagogía, v. 66, n. 3, p. 9-26, 2014. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66301
PRODANOV, Cleber Cristiano; DE FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico-2ª Edição. Editora Feevale, 2013. Disponível: https://aedmoodle.ufpa.br/pluginfile.php/291348/mod_resource/content/3/2.1-E-book-Metodologia-do-Trabalho-Cientifico-2.pdf Acesso em: 10 de fev. 2019
TUBINO, Manoel José Gomes. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/123456789/130 Acesso em: 28 de fev. 2019.