The evaluation process in the History of Mathematics discipline at UECE: linking theory and practice in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024010

Keywords:

Assessment, Curricular Discipline, History of Mathematics, Mathematics Degree

Abstract

The History of Mathematics subject on the Mathematics degree course at the State University of Ceará, Itaperi campus, was Mathematics course at the State University of Ceará, Itaperi campus, was included in the syllabus in 2008, when it began to be discussed in the context ofMathematics teacher training. In 2019, with the reformulation of the course's Project, the subject was restructured. However, there is no mention in this document about the assessment of undergraduates. assessment of undergraduates. With this in mind, this study aims to describe instruments used in the History of Mathematics subject. To this end, it uses a qualitative, bibliographical and descriptive approach, based on the subject teachers' planning, the assessment instruments instruments observed in this research were Thematic Seminars, Analytical Reports Analytical Report, Test and Mock Jury. It is therefore considered that there is no there is no ideal instrument for assessing knowledge, but rather a necessary different ways of assessing, which can cover different functions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Pós-Doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Docente do curso de Licenciatura em Matemática na Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Verusca Batista Alves, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e Licenciada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Marina Oliveira Tavares, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Ensino de Matemática.

References

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Ed. UFPR, 2007.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. (Org). Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE, 2012.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.

COLL, Liana. Professor Ubiratan D’Ambrosio uniu matemática, educação e busca por justiça social. 2021. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2021/05/13/professor-ubiratan-dambrosio-

uniu-matematica-educacao-e-busca-por-justica Acesso em: 09 jul. 2024.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. 12ª ed. Campinas-SP. PAPIRUS, 2005.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Por que e como ensinar História da Matemática. REMATEC, Belém, v. 8, n. 12, p. 07–21, 2013.

DINIZ, Bruno Lamy Teixeira; JACQUES, Beatriz Pereira; GALIETA, Tatiana. Funções da avaliação da aprendizagem na formação inicial de professores de Ciências. Revista Insignare Scientia - Ris, [S.L.], v. 2, n. 2, p. 166-184, 19 set. 2019. Universidade Federal da Fronteira Sul.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Editora Penso, 2008.

JONES, Phillip S. The History of Mathematics as a Teaching Tool. The Mathematics Teacher, vol. 50, no. 1, 1957, pp. 59–64.

KRAEMER, Maria Elisabeth Pereira. A avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 10, n. 2, 2005.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MENDES, Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

NUHS, Aline Cristiane; TOMIO, Daniela. A prova escrita como instrumento de avaliação da aprendizagem do aluno de Ciências. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 22, n. 49, p. 259-284, maio/ago. 2011.

OLIVEIRA, Gisele Pereira; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Investigando a articulação entre objetos de aprendizagem, História da Matemática e formação de professores por meio de levantamentos bibliográficos em plataformas nacionais e internacionais. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 10, n. 28, p. 1–16, 2023.

PEREIRA, Ana Carolina Costa; GUEDES, Ana Maria Silva. Considerações acerca da disciplina de História da Matemática nas universidades cearenses: desvendando uma prática docente. Revista Brasileira de Ensino Superior, [S.L.], v. 2, n. 4, p. 22-33, 3 mar. 2016.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Matemática. Fortaleza, 2008.

Published

2024-09-07

How to Cite

PEREIRA, A. C. C.; ALVES, V. B.; TAVARES, M. O. The evaluation process in the History of Mathematics discipline at UECE: linking theory and practice in teacher training. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024010, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024010. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13634. Acesso em: 21 dec. 2024.