Assessment in the GPEHM’s Teacher Training Program: influences on the construction of mathematical knowledge
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024012Keywords:
Educational Assessment, Teacher Training, University ExtensionAbstract
The training of teachers who teach mathematics has been a constant theme of research in Mathematics Education, understanding that the articulation between teaching, research and extension is essential for promoting the knowledge necessary for teaching. Therefore, the Research Group on Education and History of Mathematics (GPEHM) developed the Teacher Training Program (PFD), which offers university extension courses for teachers who teach mathematics in initial or continuing training. Thus, this research aims to understand the role of evaluative actions developed in extension courses promoted by PFD/GPEHM for the perception of the construction of mathematical knowledge. To this end, a qualitative approach and documentary research procedures are used. With this, it was observed that assessments are used in diagnostic, formative and summative modalities, which enable knowledge of teachers' needs and allow the construction and reframing of mathematical knowledge.
Metrics
References
ALENCAR, Livia Bezerra de. A construção da escala de cordas a partir do sector de Thomas Hood (1556-1620) para a compreensão de aspectos geométricos na formação inicial de professores. 2023. 96 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em 2023) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.
BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: What makes it special?. Journal of teacher education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa Qualitativa e Pesquisa Qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. Cap. 4. pp. 111 – 124.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.
CARRILLO-YAÑEZ, José; CLIMENT, Nuria; MONTES, Miguel; CONTRERAS, Luis C; FLORES-MEDRANO, Eric; ESCUDERO-ÁVILA, Dinazar; VASCO, Diana; ROJAS, Nielka; FLORES, Pablo; AGUILAR-GONZÁLEZ, Álvaro; RIBEIRO, Miguel; MUÑOZ-CATALÁN,Cinta.The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, n. 3, p. 236-253, 2018.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.
HOFFMAN, Jussara. Avaliação, Mito & Desafio: uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Editora Mediação, 2003.
PEREIRA, Ana Carolina Costa. Conhecendo a história do GPEHM e sua contribuição para a Educação Matemática no Ceará. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa (org.). Ensino e História da Matemática: enfoques de uma prática. Fortaleza: Eduece, 2020. Cap. 1. p. 15-39.
PEREIRA, Ana Carolina Costa; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. O Programa de Formação Docente do GPEHM/UECE e sua contribuição para as atividades extensionistas. In: CUNHA, Juliene Rezende et al (org.). Atividades de extensão inseridas no currículo: contribuições sobre o fazer pedagógico. Recife: Edupe, 2022. Cap. 10. p. 156-175.
RIBEIRO, Pedro Henrique Sales. Um estudo da operação de multiplicação por meio da manipulação do promptuario de John Napier por licenciandos em matemática da UECE. 2023. 86 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em 2023) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2023.
RIBEIRO, Pedro Henrique Sales.; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Proposta de atividade envolvendo multiplicação a partir da manipulação do Promptuario para a formação de professores. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 4, p. e023021, 2023.
SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar? Como avaliar?: critérios e instrumentos. Petrópolis: Vozes, 2001.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. L.], p. 1-15, jul. 2009.