Challenges of educational policies in the post-pandemic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024015

Keywords:

Educational Policies, Post-pandemic, Challenges

Abstract

The aim of this study is to analyze the challenges of educational policies in the post-pandemic context. The research problem is based on the following guiding question: What challenges of educational policies have emerged in the post-pandemic context? The research approach is qualitative, exploratory, developed from the bibliographic survey with data collection in scientific articles and data websites, such as the Census of Basic Education and the Census of Higher Education, as well as blogs and online magazines. The data analysis technique was based on thematic analysis. The results show the drop in education indicators in Brazil in the post-pandemic context. It is considered that the challenges of educational policies are: professional valorization of teachers, infrastructure, investment in the continuing education of teachers, elaboration of articulated public policies in order to guarantee social/educational rights to all.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Nadja Fonseca da Silva, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Pós-Doutoranda em Educação (UECE). Doutora em Educação em Ciências e Matemática (UFMT). Mestre em Educação (UFMA). Professora Adjunta III (UEMA). Graduada em Pedagogia (UFMA). Pesquisa Formação de Professores e Avaliação Educacional.

References

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020. DOI: http://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2019: resumo técnico. Brasília, DF: MEC, INEP, 2019. 94 p.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2022: divulgação dos resultados. Brasília, DF: MEC, INEP, 2022. 79 p.

CHARLOT, Bernard. Éducation ou barbarie. Paris: Economica, 2020.

CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand Oaks: Sage Publications, 2013.

CYRULNIK, Boris. Des âmes et des saisons: psycho-écologie. Paris: Odile Jacob, 2021.

DUBET, François; DURU-BELLAT, Marie. L’école peut-elle sauver la démocratie? Paris: Seuil, 2020.

DUBET, François. À l’école: que faire après le virus? Esprit, n. 464, p. 107-114, 2020.

G1. Brasil cai duas posições no ranking do índice de desenvolvimento humano. Portal G1, São Paulo, p. 1-5, 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/mundo/noticia/2024/03/13/brasil-cai-duas-posicoes-no-ranking-do-indice-de-desenvolvimento-humano.ghtml Acesso em: 24 abr. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO FOME ZERO. Rompendo o impasse: o Relatório de Desenvolvimento Humano pede uma ação coletiva para enfrentar a crescente desigualdade e outros desafios globais. Blog IFZ, p. 1-2, 2024. Disponível em: https://ifz.org.br/rompendo-o-impasse-relatorio-idh-2023-2024/ Acesso em: 24 abr. 2024.

JULLIEN, François. Politique de la décoïncidence. Paris: L’Herne, 2020.

LIU, Ruo-Lan; LI, Yu-Chi. Action research to enrich learning in e-tutoring for remote schools. Systemic Practice and Action Research, v. 33, p. 95-110, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s11213-019-09517-5

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.

OPERTTI, Renato. Ten clues for rethinking curriculum. Genève: UNESCO/IBE, 2021.

ONU. Relatório de Desenvolvimento Humano 2021-22. Brasília, DF: ONU, 2022. 320 p.

ONU. Relatório Anual Programa das Nações Unidades para o Desenvolvimento. Brasília, DF: ONU, 2021. 31 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. São Paulo: Boitempo, 2020.

SANTOS, J. A. F. Covid-19, causas fundamentais, classe social e território. Trabalho, Educação e Saúde, v. 18, n. 3, e00280112, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00280

SHIMAZAKI, Elza Midori; MENEGASSI, Renílson José; FELLINI, Dinéia Guizzo Neto. Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015476, p. 1-17, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15476.071

SILVEIRA, Cláudia Maria L. de Sousa e. Reflexões e ações da avaliação da aprendizagem no Ceará: um breve histórico das implicações educacionais no período pandêmico. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 3, n. 2, p. e022013, 2022. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e022013

SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.

UNDP. Relatório do Desenvolvimento Humano (RDH) 2023-2024. Nova York: [s.n.], 2024. 54 p.

URFALINO, Philippe. Décider ensemble: la fabrique de l’obligation collective. Paris: Seuil, 2021.

VINNER, Russel et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet, v. 4, p. 397-404, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)3005-X

Published

2024-10-15

How to Cite

SILVA, N. F. da. Challenges of educational policies in the post-pandemic context. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024015, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024015. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13483. Acesso em: 28 oct. 2024.