Reflections on the emergence of Higher Education in Brazil, the culture of bachelor's degrees and the silencing of moral harassment in academia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023018

Keywords:

Moral harassment, Higher Education, Bachelor culture, Silencing

Abstract

This article aims to contribute to reflections on the emergence of Higher Education in Brazil, the culture of bacharelismo, the lack of recognition of studying as work, and consequently, the lack of recognition of moral harassment that occurs with students in the academic environment. The method consisted of a literature review based on authors who are references in the addressed topics. In addressing the non-recognition of moral harassment, the article explores the historical, cultural, and structural reasons that contribute to the lack of awareness and the creation of effective policies and measures to combat this issue. The need for cultural and institutional changes to promote a healthier, inclusive, and aware academic environment of the impact of moral harassment in the academic setting is emphasized.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Oliveira Gomes da Silva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora de Educação Física na Prefeitura de Londrina, Graduada em Pedagogia e em Educação Física pela Unopar e graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutoranda em Educação, Mestra em Educação (2019) e Mestra em Ciências Sociais (2018) também pela UEL.

Katya Luciane de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Psicóloga com mestrado em Psicologia na área de concentração avaliação psicológica no contexto escolar e educacional, pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu da Universidade São Francisco. Doutora em Psicologia, Desenvolvimento Humano e Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Pós-doutorado em Avaliação Psicológica pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu da Universidade São Francisco. Professora Associada do Departamento de Psicologia e Psicanálise/PPSIC, do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia e do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

References

ANDRADE, Cristiane Batista; ASSIS, Simone Gonçalves. Assédio moral no trabalho, gênero, raça e poder: revisão de literatura. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 43, n. 11, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2317-6369000012917

BARRETO, Margarida Maria Silveira. Assédio moral: a violência sutil - análise epidemiológica e psicossocial no trabalho no Brasil. 2005. 236 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

BOURDIEU, Pierre. Homo academicus. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.

BRASIL. Decreto-Lei nº 19.850 de 11 de abril de 1931. Cria o Conselho Nacional de Educação. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1931a. Disponível em: http://www.camara.gov.br/internet/InfDoc/novoconteudo/legislacao/republica/Leis1931vI625p/pdf36.pdf Acesso em: 15 nov. 2023.

BRASIL. Decreto-Lei nº 19.851 de 11 de abril de 1931. Estatuto das universidades brasileiras. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1931b. Disponível em: http://www.camara.gov.br/internet/InfDoc/novoconteudo/legislacao/republica/Leis1931vI625p/pdf37.pdf Acesso em: 15 nov. 2023.

BRASIL. Decreto-Lei nº 19.852 de 11 de abril de 1931. Dispõe sobre a organização da Universidade do Rio de Janeiro. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1931c. Disponível em: http://www.camara.gov.br/internet/InfDoc/novoconteudo/legislacao/republica/Leis1931vI625p/pdf39.pdf Acesso em: 15 nov. 2023.

BRITO, Talamira Taita Rodrigues; CUNHA, Ana Maria de Oliveira. Revisitando a história da Universidade no Brasil: política de criação, autonomia e docência. APRENDER: caderno de filosofia e psicologia da educação, Candeias, v. 1, n. 12, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3105 Acesso em: 27 nov. 2023.

CARAN, Vânia Cláudia Spoti; SECCO, Iara Aparecida de Oliveira; BARBOSA, Dulce Aparecida; ROBAZZI, Maria Lúcia do Carmo Cruz. Assédio moral entre docentes de instituição pública de ensino superior do Brasil. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 23, n. 6, p. 737-44, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002010000600004

COIMBRA, Celina M. B.; NASCIMENTO, Maria Lívia. Ser jovem, ser pobre é ser perigoso? JOVENes: revista de estudios sobre juventud, México, v. 9, n. 22, p. 338-355, jan./jun. 2005.

COSTA, Everton de Brito Oliveira; RAUBER, Pedro. História da educação: surgimento e tendências atuais da universidade no Brasil. Revista Jurídica UNIGRAN, Dourados, v. 11, n. 21, p. 241-253, 2009.

CRUZ, Breno de Paula Andrade; MARTINS, Paulo Emílio Matos. O poder do bacharel no espaço organizacional brasileiro: relendo raízes do Brasil e Sobrados e Mucambos. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 1-9, out. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512006000300005

CUNHA, Luis Fellipe Lira; VIEIRA, Fernando de Oliveira; OLIVEIRA, Lorena Esteves. Assédio moral no trabalho: uma análise das causas e consequências do fenômeno de acordo com artigos indexados na base CAPES e no site ABET entre 2009 e 2019. Estudos de Administração e Sociedade, Niterói, v. 6, n. 1, p. 08-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/eas.v6i1.50390

CUNHA, Luiz Antonio. A universidade temporã: o ensino superior, da colônia à era Vargas. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora UNESP, 2007.

CUNHA, Luiz Antonio. Ensino superior e universidade no Brasil. In: VEIGA, Cynhia Greive; LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A universidade no Brasil: das origens à reforma universitária de 1968. Educar, Curitiba, n. 28, p. 17-36, maio/jun. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003

FEITOSA, Rúbia Mara Maia; SILVEIRA, Lia Carneiro; ALMEIDA, Arisa Nara Saldanha de. Contextos de uma pesquisa: reflexões sobre o sofrimento psíquico do trabalhador. Revista de Enfermagem da UFPE, Recife, v. 9, supl. 1, p. 271-9, 2014. DOI: https://doi.org/10.5205/1981-8963-v9i1a10336p271-279-2015

FELIX JUNIOR, Itamar José; SCHLINDWEIN, Vanderléia de Lurdes Dal Castel, CALHEIROS, Paulo Renato Vitória. A relação entre o uso de drogas e o trabalho: uma revisão de literatura PSI. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 104-122, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=451846425007 Acesso em: 5 nov. 2021.

FIGUEIRA, Luiz Felipe Gomes. Os bacharéis da Primeira República, a República dos bacharéis. Revista Pontes, Paranavaí, v. 1, p. 1-17, 2018.

FLORES, Laís Israel; VILELA, Laiza Oliveira; BORELLI, Laura Moreira; GOULART JÚNIOR, Edward; CAMARGO, Mário Lázaro. O absenteísmo enquanto indicador para o processo de gestão de pessoas nas organizações e de atenção à saúde do trabalhador. Revista Laborativa, Assis, v. 5, n. 2, p. 45-63, 2016.

FREYRE, Gilberto. Sobrados e mocambos. São Paulo: Nacional, 1936.

GARCIA, Débora Kelly Herculano Machado. A imagem da mulher trabalhadora retratada pela arte e o modelo de trabalho feminino apregoado pelo movimento de higiene mental. 2011. Dissertação (Mestrado em Mestrado em Psicologia) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2011.

GUARINI, Andresa Di Fazio; SALOMÃO, Marcela Cortez; BORTOLI, Fabrizio; CARDOSO, Jair Aparecido. Comunicação e treinamento para mitigação do assédio moral nas relações de trabalho. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 3, p. 28107-28120, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n3-500

GUIMARÃES, Carmelita Angélica; CANÇADO, Vera L.; LIMA, Reginaldo de Jesus C. Workplace moral harassment and its consequences: a case study in a federal higher education institution. RAUSP Management Journal, São Paulo, v. 51, n. 2, p. 151-164, 2016. DOI: https://doi.org/10.5700/rausp1231

GUIMARÃES, Ludmila de Vasconcelos Machado; FARIA, Renata Caetano Vieira de; FERREIRA, Débora Teixeira Barreiros; PENA, Breno Ferreira. Assédio no contexto educacional: uma possibilidade de manifestação perversa. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 16, n. 1, p. 52-63, 2017. DOI: https://doi.org/10.5020/23590777.16.1.52-63

HAILE, Vanessa de Oliveira; SANTOS, Adelaine Ellis Carbonar. Assédio e o abuso no ensino superior: das agressões à omissão institucional. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 11, n. 21, 2021. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/1083 Acesso em: 28 nov. 2023.

HIRIGOYEN, Marie France. Assédio moral: a violência perversa do cotidiano. Rio de Janeiro: Bertrand, 2014.

HIRIGOYEN, Marie-France. Mal-estar no trabalho: redefinindo o assédio moral. Tradução de Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

LEYMANN, Heinz. Mobbing-psychoterror am arbeitsplatz und was man dagegen tun kann. Ham burg: Rowohlt Verlag, 1993.

LEYMANN, Heinz. Når livet slår till. Stockholm: Natur & Kultur, 1989.

MARIA, Silvia. Carteira de emprego n bolso de uma pessoa negra pode proteger sua vida diante de um policial? Carta Capital, São Paulo, 18 jun. 2021. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/opiniao/carteira-de-emprego-no-bolso-de-pessoas-negras-pode-proteger-suas-vidas-diantes-de-um-policial/ Acesso em: 9 out. 2021.

MARINS, Paulo. Habitação e vizinhança: limites da privacidade no surgimento das metrópoles brasileiras. In: SEVCHENKO, Nicolau. História da vida privada no Brasil. São Paulo: Cia. Das Letras, 1998. v. 3.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução de Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2004.

PAIXÃO, Roberto Brazileiro; MELO, Daniel Reis Armond; SOUZA-SILVA, Jader Cristino; CERQUINHO, Kleomara Gomes. Por que ocorre? Como lidar? A percepção de professores de graduação em Administração sobre o assédio moral. Revista de Administração, São Paulo, v. 48, n. 3, p. 516-529, 2013. DOI: https://doi.org/10.5700/rausp1103

PEREIRA, Ana Carina Stelko; WILLIAN, Lúcia Cavalcante Albuquerque. Reflexões sobre o conceito escolar e a busca por uma definição abrangente. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 1, 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2010000100005 Acesso em: 1 set. 2021.

PEREIRA, Luciano. O trabalho em causa na “epidemia depressiva”. Tempo Social, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 67-95, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702011000100004

PRESTES, Emília Maria da Trindade; JEZINE, Edineide. Interface da violência com a evasão e exclusão na educação superior. Revista Eletrônica de Educação REVEDUC, São Carlos, v. 15, p. 3828021, 2021. doi: https://doi.org/10.14244/198271993828

RIBEIRO, Wanderson Alves; MARCHI, Marcelo Viana; MARINS, Sabrina Almeida; GONÇALVES, Thaís Alexandre da Silva. Fatores de risco para a depressão no cotidiano da equipe de Enfermagem no âmbito hospitalar. Research, Society and Development, Irajubá, v. 9, n. 8, p. e16985287-e16985287, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5287

RODRIGUES, Míriam; FREITAS, Maria Ester. Assédio moral nas instituições de ensino superior: um estudo sobre as condições organizacionais que favorecem sua ocorrência. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 284-301, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-39518275

ROTHEN, José Carlos. A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 8, n. 2, p. 141-160, 2008. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38581 Acesso em: 9 out. 2023.

SANCHEZ RAMOS, Maria Eugenia. El mobbing entre congéneres en las instituciones educativas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, Guadalajara, v. 10, n. 20, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.589

SCHWRTZMAN, Simon. Bases do autoritarismo brasileiro. Rio de Janeiro: Pubit Soluções Editoriais, 2007.

SILVA, Daniel Augusto. A autoestima e o comportamento suicida em estudantes universitários: uma revisão da literatura. Revista Eletrônica Acervo Saúde, São Paulo, n. 23, p. e422-e422, 2019. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e422.2019

SILVA, Poliana Moreira. Movimento higienista: construção da figura feminina. 2017. 35 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.

SIMÕES, Maria Leite. O surgimento das universidades no mundo e sua importância para o contexto da formação docente. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, p. 136-152, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17783 Acesso em: 25 nov. 2023.

SOARES, Angelo. As origens do conceito de assédio moral no trabalho. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 37, p. 284-286, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0303-76572012000200009

SOARES, Angelo; OLIVEIRA, Juliana Andrade. Assédio moral no trabalho. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 37, n. 126, p. 195-202, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0303-76572012000200002

SOARES, Kelma Jaqueline; FERREIRA, Mário César. A relação entre trabalho e alcoolismo. Trabalho (En) Cena, Palma, v. 2, n. 2, p. 50-69, 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/2526-1487V2N2P50

VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti; SEQUEIRA, Carlos Alberto da Cruz. A organização do trabalho docente e ocorrência de assédio moral no ensino público superior de enfermagem. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto, n. 2, p. 123-128, fev. 2015. Disponível em: http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602015000100021&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 28 nov. 2021.

Published

2023-12-20

How to Cite

SILVA, A. O. G. da; OLIVEIRA, K. L. de. Reflections on the emergence of Higher Education in Brazil, the culture of bachelor’s degrees and the silencing of moral harassment in academia. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023018, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12113. Acesso em: 23 nov. 2024.