Assessment of pedagogical practices through experiments: analysis of publications in Brazilian journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023004

Keywords:

Experiment, Quasi-experiment , Educational Assessment, Evidence-Based Education

Abstract

The objective of this study was to identify and quantify evaluation research about the effectiveness of programs, products, and pedagogical practices published in national scientific journals at the international level in the educational area (QUALIS A1) in the period from 2019 to 2021. The methodology used a quantitative approach with a documentary research design, in which articles published in scientific journals were considered documents and classified within the variables of interest. From a sample of 568 articles, only 6 (0.01%) were identified as being from research about effectiveness evaluation with measurable educational results. Of these, only four studies used quasi-experiments, and none used randomized controlled experiments. The results suggest a lack of public policies to encourage research that produces evidence on what works in education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Edmar Pereira Neto, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor da Universidade Estadual do Ceará. Doutorando do PPGE/UECE.

Luciano Nery Ferreira Filho, '

Professor na SEDUC/CE e Doutor pelo PPGE/UECE.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Políticas avaliativas e accountability em educação: subsídios para um debate iberoamericano. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, no. 9, p. 57–70, 2009.

ANDREWS, Richard. Entre Cila e Caribide: a experiência de desenvolver uma revisão sistemática em educação. In: THOMAS, Gary;

PRING, Richard (eds.). Educação Baseada em Evidências: a utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 79–90.

BAGATINI, Daniela Duarte da Silva; BIASUZ, Maria Cristina Villanova. A Web na Resolução de Desafios de Programação: o que dizem os estudantes universitários sobre sua experiência. Educação em Revista, vol. 36, p. 1–15, 2020. DOI 10.1590/0102-4698228371.

CAMPOS, Maria Malta. Para que Serve a Pesquisa em Educação? Cardenos de Pesquisa, vol. 39, no. 136, p. 269–283, 2009. .

COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research Methods in Education. 8th ed. London: Routledge, 2018.

CRESWELL, John W.; PLANO CLARK, Vicki L. Designing and Conducting Mixed Methods Research. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage, 2018.

DANCEY, Chistine P.; REIDY, John. Estástica sem Matemática para Psicologia: usando SPSS para windows. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FONTANA, Rosane Teresinha; WACHEKOWSKI, Giovana; BARBOSA, Silézia Santos Nogueira. As Metodologias Usadas no Ensino de Enfermagem: com a palavra, os estudantes. Educação em Revista, vol. 36, p. 1–15, 2020. DOI 10.1590/0102-4698220371.

FRANCO-MARISCAL, Antonio-Joaquín; SÁNCHEZ, Paola Simeoli. Un enfoque basado en juegos educativos para aprender geometría en educación primaria: Estudio preliminar. Educação e Pesquisa, vol. 45, 2019. DOI 10.1590/s1678-4634201945184114.

GONGH, David. Síntese Sistemática de Pesquisa. In: THOMAS, Gary; PRING, Richard (eds.). Educação Baseada em Evidências: a utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 57–76.

MEDEIROS, Emerson Augusto de; VARELA, Sarah Bezerra Luna; NUNES, João Batista Carvalho. Abordagem Qualitativa: estudo na pós-graduação em educação da universidade estadual do ceará (2004 – 2014). HOLOS, vol. 2, p. 174–189, 29 Aug. 2017. DOI 10.15628/holos.2017.4457.

NEWMAN, Mark; GOUGH, David. Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. In: ZAWACKI-RICHTER, Olaf; KERRES, Michael; BEDENLIER, Svenja; BOND, Melissa; BUNTINS, Katja (eds.). Systematic Reviews in Educational Research: methodology, perspectives and application. Wiesbaden: Springer VS, 2020. p. 3–22. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-3-658-27602-7.

PAILE, Ed. Reflexões a partir da prática médica: contrabalançando a prática baseada em evidências com evidências baseada em práticas. In: THOMAS, Gary; PRING, Richard (eds.). Educação Baseada em Evidências: a utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 115–128.

PEREIRA, Breno Augusto Diniz; CKAGNAZAROFF, Ivan Beck. Contribuições para a consolidação da New Public Governance : identificação das dimensões para sua análise. Cadernos EBAPE.BR, vol. 19, no. 1, p. 111–122, 2021. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1590/1679-395120200104.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Artmed, 2013.

SANTOS, Míria Santanna dos; SCHMITT, Marcelo Augusto Rauh; PERES, André; REATEGUI, Eliseo Berni. Conquer the Artwork: a board game for teaching history of art. Educação em Revista, vol. 36, 2020. DOI 10.1590/0102-4698219027.

SILVA, Maria Antônia Romão da; ALLIPRANDINI, Paula Mariza Zedu. Efeitos Positivos de uma Intervenção por Integração Curricular na Promoção da Autorregulação da Aprendizagem. Educação em Revista, vol. 36, 2020. DOI 10.1590/0102-4698227164.

SLAVIN, Robert E. How Evidence-Based Reform Will Transform Research and Practice in Education. Educational Psychologist, vol. 0, no. 0, p. 1–13, 2019. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1611432.

SLAVIN, Robert E; CHEUNG, Alan C K; ZHUANG, Tengteng. How Could Evidence-Based Reform Advance Education ? ECNU Review of Education, vol. 4, no. 1, p. 7–24, 2021. https://doi.org/10.1177/2096531120976060.

SOUZA, Sarlene Gomes de; MACIEL, Alessandra de Oliveira; LIMA, Marcos Vinicius de Andrade; NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; PONTES JÚNIOR, José Airton de Freitas. Caminhos Metodológicos nas Pesquisas Educacionais: um olhar para abordagem quantitativa em teses de doutorado. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2020.

THOMAS, Gary. Introdução. In: THOMAS, Gary; PRING, Richard (eds.). Educação Baseada em Evidências: a utilização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 9–28.

URIBE, Alvaro Adriazola; JIMENEZ, Georgina Duran; TRONCOSO, Marcelo Flores. Flipped Classroom: una experiencia para fortalecer el aprendizaje en Medicina Veterinaria. Educação e Pesquisa, vol. 46, 2020. DOI 10.1590/s1678-4634202046214200.

TITTON, Maria Beatriz Pauperio; PACHECO, Suzana Moreira. Diálogos possíveis à construção de projeto político e pedagógico na perspectiva contemporânea da educação integral. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.31, n.04, p.135 - 153|Outubro-Dezembro 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698151374.

Published

2023-12-05

How to Cite

PEREIRA NETO, F. E.; FERREIRA FILHO, L. N. Assessment of pedagogical practices through experiments: analysis of publications in Brazilian journals. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023004, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023004. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12023. Acesso em: 16 may. 2024.