Reverberations of continuing education in the educational indicators of a state public school in Ceará
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e023002Keywords:
Continuing education, Spaece, LearningAbstract
The report aims to discuss the reverberations of a process of continuing education, developed during the year 2022, and offered to mathematics teachers who taught in classes of the third grade of high school, the improvement of educational indicators of a state public school in Ceará, measured through the Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará – SPAECE. The training process was started in April 2022 and completed in November of the same year. Continuing education, when linked to the needs and desires of teachers, can reflect on improvements in the repertoire of specific knowledge, didactic and pedagogical teachers, planning and execution of more qualified classes that reverberate in the students' learning with which the teachers live and interact in the daily school life.
Metrics
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 9.394, Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília/DF, 26 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 25 abr. 2020.
CAED. SPAECE. Matrizes de Referências 2022. Disponível em: https://spaece.caedufjf.net/o-sistema/matriz-de-referencia Acesso em: 26 ago. 2023.
FERREIRA FILHO, Luciano Nery.; ABREU, Maria Cristina Alves de; PEREIRA NETO, Francisco Edmar. Análise de indicadores docentes em escolas de alto e baixo desempenho da rede pública estadual do Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v.1, n.1, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020001
GAMBOA, Sílvio Sanchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2 ed. Chapecó: Argos, 2012.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; ARAÚJO, Regiane Rodrigues; LIMA, Maria Socorro Lucena. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio: ressignificando a formação continuada de professores. COCAR, v.11. n.21, p. 117-141, 2017. DOI: https://doi.org/10.31792/rc.v11i21.
PAULA, Alisson Slider do Nascimento et al. Impactos da pandemia da Covid-19 nas avaliações de larga escala no Brasil: breves reflexões. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 2, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021010.
SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Líbia Imbiriba Sousa. Avaliação educacional ou política de resultados?. Educação e Formação, Fortaleza, v.5, n. 3, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951.
SOUSA, Rosimeyre Rodrigues de; COSTA, Cássia Eufrásia da Silva; NASCIMENTO, Antônia Patrícia Leite do. Avaliação de práticas pedagógicas na perspectiva do SPAECE: ensino fundamental. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6692. Acesso em: 26 set. 2023.
VIDAL, Eloisa Maia; COSTA, Anderson Gonçalves; SOARES, Erineuda do Amaral (Orgs.). Spaece pesquisas e propostas de ação. Fortaleza: SEDUC; EdUECE, 2022.