Reverberations of continuing education in the educational indicators of a state public school in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023002

Keywords:

Continuing education, Spaece, Learning

Abstract

The report aims to discuss the reverberations of a process of continuing education, developed during the year 2022, and offered to mathematics teachers who taught in classes of the third grade of high school, the improvement of educational indicators of a state public school in Ceará, measured through the Permanent System of Evaluation of Basic Education of Ceará – SPAECE. The training process was started in April 2022 and completed in November of the same year. Continuing education, when linked to the needs and desires of teachers, can reflect on improvements in the repertoire of specific knowledge, didactic and pedagogical teachers, planning and execution of more qualified classes that reverberate in the students' learning with which the teachers live and interact in the daily school life.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisco Jeovane do Nascimento, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Educação Matemática (Universidade do Oeste Paulista – UNOESTE) e em Gestão Escolar (Universidade Cruzeiro do Sul). Licenciado em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Professor da rede estadual de ensino cearense (SEDUC-CE).

Romão Francisco de Oliveira Barros, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Mestre em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos (UNISINOS). Especialista em Docência no Ensino Superior (Universidade do Oeste do Paraná – UNOPAR) e em Gestão Escolar (CEE-CE). Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor da rede estadual de ensino cearense (SEDUC-CE).

Maria Elidiane Albuquerque Mota, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Licenciada em Química pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Professora da rede estadual de ensino cearense (SEDUC-CE).

Rita de Cássia do Nascimento, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Língua Portuguesa (Faculdade de Tecnologia do Nordeste – FATENE) e em Gestão Escolar, Coordenação Pedagógica e Supervisão Educacional (Faculdade Kuriós). Graduada em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Professora da rede estadual de ensino cearense (SEDUC-CE).

Gabriel Linhares de Sousa, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza - CE

Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor da rede municipal de ensino de Fortaleza – CE.

Eliziane Rocha Castro, Secretaria Municipal de Educação de Raposa - MA

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Licenciada em Matemática (Universidade Estadual do Maranhão – UEMA) e em Pedagogia (Faculdade Santa Fé – FSF). Coordenadora do Núcleo de Formação Continuada da Secretaria Municipal de Raposa/MA.

References

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei 9.394, Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília/DF, 26 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 25 abr. 2020.

CAED. SPAECE. Matrizes de Referências 2022. Disponível em: https://spaece.caedufjf.net/o-sistema/matriz-de-referencia Acesso em: 26 ago. 2023.

FERREIRA FILHO, Luciano Nery.; ABREU, Maria Cristina Alves de; PEREIRA NETO, Francisco Edmar. Análise de indicadores docentes em escolas de alto e baixo desempenho da rede pública estadual do Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v.1, n.1, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020001

GAMBOA, Sílvio Sanchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2 ed. Chapecó: Argos, 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução: Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

NASCIMENTO, Francisco Jeovane do; ARAÚJO, Regiane Rodrigues; LIMA, Maria Socorro Lucena. Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio: ressignificando a formação continuada de professores. COCAR, v.11. n.21, p. 117-141, 2017. DOI: https://doi.org/10.31792/rc.v11i21.

PAULA, Alisson Slider do Nascimento et al. Impactos da pandemia da Covid-19 nas avaliações de larga escala no Brasil: breves reflexões. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 2, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021010.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Líbia Imbiriba Sousa. Avaliação educacional ou política de resultados?. Educação e Formação, Fortaleza, v.5, n. 3, p. 1-24, 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951.

SOUSA, Rosimeyre Rodrigues de; COSTA, Cássia Eufrásia da Silva; NASCIMENTO, Antônia Patrícia Leite do. Avaliação de práticas pedagógicas na perspectiva do SPAECE: ensino fundamental. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6692. Acesso em: 26 set. 2023.

VIDAL, Eloisa Maia; COSTA, Anderson Gonçalves; SOARES, Erineuda do Amaral (Orgs.). Spaece pesquisas e propostas de ação. Fortaleza: SEDUC; EdUECE, 2022.

Published

2023-10-03

How to Cite

NASCIMENTO, F. J. do; BARROS, R. F. de O.; MOTA, M. E. A.; NASCIMENTO, R. de C. do; SOUSA, G. L. de; CASTRO, E. R. Reverberations of continuing education in the educational indicators of a state public school in Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023002, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023002. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/11432. Acesso em: 15 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)