Initial notions about Leonard Digges carpenters square (1605) for the study of mathematical concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12371

Keywords:

Carpenter's Square, A Booke Named Tectonicon, Mathematical Instruments, History of Mathematics

Abstract

The search for resources to help build an interface between history and mathematics teaching, as a way of helping in the process of obtaining and re-signifying mathematical knowledge, has gained increasing focus in the research carried out in the first two decades of the 21st century. In this sense, the aim of this study is to present the carpenters squire contained in the treatise A Booke Named Tectonicon (1605) by Leonard Digges (1520-1559), as well as the mathematical knowledge associated with its construction and manipulation processes. In order to achieve the proposed objective, a qualitative, documentary study was carried out, using the original work as the primary source, with the support of a bibliographic survey of secondary studies, in order to understand the social and historical context in which the author, the treatise and the instrument were inserted. From this, it was possible to notice the mobilization of diverse mathematical knowledge associated with the construction and use of the carpenter's square, such as units of measurement of the imperial system and units of angular measurements. With this, we conclude that the instrument described by Leonard Digges (1520-1559) in Tectonicon has, in its construction and use processes, mathematical knowledge which, from a didactic treatment, can contribute to the process of articulation between History and Mathematics teaching.

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Author Biographies

Sabrina de Sousa Paulino, Universidade Estadual do Ceará - UECE

É graduanda do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projetos na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos do século XVI, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática.

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará, mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como docente adjunta do curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação, ambos da Universidade Estadual do Ceará; e do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Ela é Coordenadora do Curso de Especialização em ensino de matemática para o ensino médio da UECE, Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE, Coordenadora de área da Matemática do Projeto Areninha junto a Secretaria de Educação do Município de Fortaleza, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM) e editora do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM). É vice-diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, regional do Ceará (SBEMCE) e Secretária Executiva da Sociedade Brasileira de História da Matemática (SBHMat). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente na formação de professores de matemática e na interface entre história e ensino de matemática.

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Published

2024-05-01

How to Cite

PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. Initial notions about Leonard Digges carpenters square (1605) for the study of mathematical concepts. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12371. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12371. Acesso em: 25 nov. 2024.

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