The use of the History of Mathematics and Digital Technologies in teacher training via Learning Objects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12441

Keywords:

History of Mathematics, Digital Information and Communication Technologies, Learning Object, Teacher Training, Articulation

Abstract

This study corresponds to a specific section of doctoral research, linked to the Postgraduate Program in Education at the State University of Ceará (PPGE/UECE). On this occasion, in particular, we aim to learn about identify mobilized and given new meanings in teacher training through the use of the History of Mathematics (HM) and Digital Information and Communication Technologies (TDIC) in teaching. Having in its methodological procedures the support of the Didactic Engineering methodology, with emphasis on the information collected in the third phase, experimentation, which corresponded to a university extension course with 12 teachers in initial and continuing training. Among the results, we observed that the articulation between HM and TDIC via Learning Object (LO), which are digital educational resources, available on the internet and which, can mobilize and reframe knowledge of a mathematical, pedagogical and historical nature. This allows us to conclude that combining HM and TDIC trends through OA in teacher training can result in strengthening teaching and learning practices in the school and/or academic environment.

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Author Biography

Gisele Pereira Oliveira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialização em Ensino de Matemática pela Faculdade Farias Brito, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e doutorado em Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Atualmente é professora efetiva, Formadora de Matemática da Célula de Formação, Programas e Projetos (CEFOP/SEFOR) da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC) e Membro da diretoria da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM/CE). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Ensino de Matemática, atuando na Formação inicial e continuada de Professores de Matemática sobre Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) no Ensino de Matemática e na articulação entre História da Matemática e Tecnologias Digitais via Objetos de Aprendizagem com o uso da metodologia Engenharia Didática e Teoria das Situações Didáticas (TSD).

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Published

2024-05-01

How to Cite

OLIVEIRA, G. P. The use of the History of Mathematics and Digital Technologies in teacher training via Learning Objects. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12441. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12441. Acesso em: 19 may. 2024.

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