Elements of discursive semantics for the treatment of literature in childhood and adolescence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48599

Keywords:

Literature, Discursive semantics, Transposition of meaning, Isotopy

Abstract

Working with literature with children and adolescents demands from the teacher procedures of transposition of meaning to make the text more appreciable and intelligible to its audience. In order to discuss this topic, the teachings of the semiotics of discourse are summoned, which finds its main exponent in Greimas, especially with regard to the topic of discursive semantics. In this article, the concept of isotopy is proposed as a guide to this process and as a theoretical aid to think about the didactic practice of reading teachers and mediators. Thus, the activity of these professionals must pay attention to the thematic and figurative paths they undertake when explaining the meanings of the texts-objects of their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roger Rômulo Monteiro de Medeiros, Universidade Federal do Ceará

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL) na Universidade Federal do Ceará (UFC), com pesquisa na área de Semiótica Discursiva, cujo foco é a enunciação e seus efeitos de sentido no texto literário, no discurso lúdico e em diversas mídias.

References

ALENCAR, José de. O guarani. São Paulo: Ática, 1996.

BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990.

BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: Edusc, 2003.

FERNANDES, Célia Regina Delácio. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: Eduel, 2013.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. São Paulo: Editora Contexto, 2016.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GREIMAS, Algirdas Julien; COUTÉS, Joseth. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Contexto, 2016.

GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014.

GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido I: ensaios semióticos. Petrópolis: Vozes, 1975.

GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural. São Paulo: Cultrix: Edusp. 1973.

HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2001.

ROMERO OLIVA, Manuel Francisco; HEREDIA PONCE, Hugo; RIVERA JURADO, Paula. Um olhar sobre os clássicos na formação inicial de professores da Leitura Fácil. Educ. Form., [S. l.], v. 6, n. 1, p. e3533, 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.3533. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3533. Acesso em: 6 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3533

Published

2022-11-17

How to Cite

MEDEIROS, R. R. M. de. Elements of discursive semantics for the treatment of literature in childhood and adolescence. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 4, p. e48599, 2022. DOI: 10.47149/pemo.v4.e48599. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/8599. Acesso em: 3 jul. 2024.