Elements of discursive semantics for the treatment of literature in childhood and adolescence
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v4.e48599Keywords:
Literature, Discursive semantics, Transposition of meaning, IsotopyAbstract
Working with literature with children and adolescents demands from the teacher procedures of transposition of meaning to make the text more appreciable and intelligible to its audience. In order to discuss this topic, the teachings of the semiotics of discourse are summoned, which finds its main exponent in Greimas, especially with regard to the topic of discursive semantics. In this article, the concept of isotopy is proposed as a guide to this process and as a theoretical aid to think about the didactic practice of reading teachers and mediators. Thus, the activity of these professionals must pay attention to the thematic and figurative paths they undertake when explaining the meanings of the texts-objects of their practice.
Downloads
References
ALENCAR, José de. O guarani. São Paulo: Ática, 1996.
BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul. 1990.
BERTRAND, Denis. Caminhos da semiótica literária. Bauru: Edusc, 2003.
FERNANDES, Célia Regina Delácio. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: Eduel, 2013.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Editora Contexto, 2014.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GREIMAS, Algirdas Julien; COUTÉS, Joseth. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Contexto, 2016.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido II: ensaios semióticos. São Paulo: Nankin: Edusp, 2014.
GREIMAS, Algirdas Julien. Sobre o sentido I: ensaios semióticos. Petrópolis: Vozes, 1975.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semântica estrutural. São Paulo: Cultrix: Edusp. 1973.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2001.
ROMERO OLIVA, Manuel Francisco; HEREDIA PONCE, Hugo; RIVERA JURADO, Paula. Um olhar sobre os clássicos na formação inicial de professores da Leitura Fácil. Educ. Form., [S. l.], v. 6, n. 1, p. e3533, 2021. DOI: 10.25053/redufor.v6i1.3533. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3533. Acesso em: 6 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3533
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roger Rômulo Monteiro de Medeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.