Didactic-pedagogical aspects of basketball at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4608

Keywords:

Basketball, Culture, Development

Abstract

This paper aims to analyze the application of basketball in school and consequently understand the best strategies and methodologies for students' learning, which can lead to their integral development. The methodology used was the bibliographic review, where relevant works that deal with the subject in question were analyzed. Basketball is a human cultural practice, so it must be present in school physical education. The teacher has a preponderant role for the global understanding of students in what concerns basketball, helping them to take this learning to all segments of their life. Therefore, it appears that the teacher can work on basketball content in three dimensions; conceptual, procedural and attitudinal, allowing students to reflect, know how to do and know how to live together, so that they act socially in a critical and reflective way in all segments of their life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

George Almeida Lima, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Licenciado e Bacharel em Educação Física, Especialista em Docência do Ensino Superior, Especialista em Metodologia do Ensino de Educação Física. Professor de Educação Física da Secretaria de Educação do Estado do Ceará.

References

ARRUDA, J. S.; SIQUEIRA, L. M. R. de C. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 1, e314292, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4292

BELO, P. A. de P; OLIVEIRA, R. M. de; SILVA, R. C da. Reflexos da relação professor-aluno para a aprendizagem no contexto formal de ensino. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323880, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3880

BETTI, M. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e esporte: 2002.

BEZERRA, N. P. X.; VELOZO, A. P; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323917, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3917

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física. Brasília: MEC, 1998.

COOL, C.; POZO, J.I.; SARABIA, B.; VALLS, E. Os conteúdos na reforma. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DARIDO, S.C.; RANGEL, I.C.A. Educação Física na Escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

DAOLIO, J. Educação Física e o conceito de cultura. São Paulo: Autores Associados, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

LAKATOS, E.M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 6. Ed. 5. Reimp. São Paulo: Atlas, 2007.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIMA, G. A.; SILVA. M L.G da. Linguagem corporal e comunicação: a criança e o brincar. Revista interfaces: Saúde, humanas e tecnologia. Juazeiro do Norte-CE, v. 9, n. 1, p. 969-974, jan. 2021.

LIMA, G. A; PREIRA, A.H.M; SILVA, M.L.G DA; SILVA, C.R.F DA; NEVES, A.J.R; Interfaces da linguagem: Escola e cultura. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n.12, p.102016-102024, dez. 2020.

NASSAR, S.P. O professor ator ou o jogo da sedução na relação professor-aluno. Rio de Janeiro: Diadorim, 1994.

PAES, R.R.; MONTAGNER, P.C.; FERREIRA. H.B. Pedagogia de esporte: iniciação e treinamento do basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

PÉREZ-GOMEZ, A. O pensamento prático do professor – a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

RODRIGUES, H.A.; DARIDO. S.C. Basquetebol na escola: Uma proposta didático-pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2012.

SANTOS, S. C. M dos; SOUSA, J.R de; FONTES, A. L. de L. Protagonismo estudantil em feira de ciências na escola. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n. 3, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2151

SILVA, K.F.M. da; CORRÊA, C.P.Q. Atratividade docente entre os ingressantes no curso de pedagogia. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.13, p.59-78, jan./abr.2020 DOI: Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468

SOUZA, E.S.; VAGO, T.M. A Educação Física e as Diretrizes Curriculares Nacionais para o ensino fundamental. Anais: Congresso Regional Sudeste do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte. Campinas: Faculdade de Educação Física da Unicamp, 1999.

SCHON, D.A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa. A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Parto Alegre: Artmed, 1998.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2021-02-09

How to Cite

LIMA, G. A. Didactic-pedagogical aspects of basketball at school. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324608, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4608. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4608. Acesso em: 4 dec. 2024.