The Afro-Brazilian culture

presented in High School History classes linked to the work Diário de Bitita

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4429

Keywords:

Afro-Brazilian culture. Literature. History.

Abstract

The main purpose of this article, focuses on the socialization of the experience report in which we seek to transdisciplinary the Teaching of History of African and Afro-Brazilian Culture, in History classes given in the of High School based on the reflection and dialogue established between the content in question and the literary work Diário de Bitita. Whose main focus refers to the articulation of Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08, established through affirmative policies won by the constant struggles undertaken by the Black Movements in favor of the decolonization of the curricula and recognition of the relevance of blacks and their culture in the historical construction of Brazil. In this way, we maintained the dialogue between History, Literature and Memory, seeking to highlight facts of the daily life of the author Maria Carolina de Jesus, a woman, black and poor, who developed her life trajectory managing to overcome the misfortunes imposed on black people by the speeches and Eurocentric actions by the elite society of Colonial Brazil until the beginning of the 21st century.

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Author Biographies

Cleusa Teixeira de Sousa, Universidade de Coimbra; Secretaria Estadual de Goiás.

Doutora em História pelo Programa de Pós-Graduação de História da Universidade Federal de Goiás. Professora de História da SEE-Go  É membro do Sapientia: Laboratório de estudos em Idade Média e Moderna na UFG; pesquisadora do Centro de História, Sociedade e Cultura - CHSC- FLUC. Pesquisadora visitante da Universidade de Coimbra, onde realizou estágio com bolsa Capes de doutorado sanduíche sob a orientação do Professor Doutor Saul Antônio Gomes. Seu foco de pesquisa nos últimos anos de suas produções se centra, sobretudo, nas temáticas relacionadas à: Ensino de História; Ensino de História da Cultura africana, afro-brasileira e indígena; Diversidades Culturais;  Direito Medieval; História da Educação, História Medieval; Portugal Medieval; Relações de Poder; Brasil Colônia; História Judaica e Literatura Judaica; História dos Cristãos Novos; Empreitada Marítima; Transição do Período Medieval para o Moderno; Inquisição em Portugal e no Brasil.

Gilberto Cézar de Noronha, Universidade Federal de Uberlândia

Professor do Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia – MG; Doutor em História pela Universidade Federal de Uberlândia.

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Published

2021-01-03

How to Cite

SOUSA, C. T. de; NORONHA, G. C. de. The Afro-Brazilian culture: presented in High School History classes linked to the work Diário de Bitita. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324429, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4429. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4429. Acesso em: 21 nov. 2024.