Between Arminhos and Orchideas

As Relações Amorosas no Jornal Morena... Jornal das Moças

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3771

Keywords:

Sociabilidades, Imprensa, Feminino

Abstract

This article analyzes the love relationships in the 1930s in Campina Grande-PB, present in the newspaper Morena…Jornal das Moças. Through notes, and poems, we seek to understand the intimacies of such relationships from the love seen by flirting. Where did the passion appear? Where was the wedding intended? What did you fell and think about love? We will discuss the marks left through feelings, with themes related to marriage, privacy and the places of sociability that made such dating and “flirting” possible. Through the study of the History of Sensitivities that translates into “sensations and emotion”, we will expose secrets, intimacies, sighs, tenderness, passions and flirtations that were formerly translated into love relationships of young people in love.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ajanayr Michelly Sobral Santana, Universidade Federal da Paraíba

Doutorada em Educação (UFPB), Mestre em História (UEPB), Especialista em História Cultural (UEPB), Licenciada em História (UEPB) e Pedagogia (UNINTER), Sócia Efetiva do Instituto Histórico de Campina Grande – IHCG.

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba

Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba/UFPB. Lotado no Departamento de Metodologia da Educação - DME no Centro de Educação/CE. Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/2009). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/2001). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/1997). Licenciado em Ciências Sociais (UFPB/1994). Professor com atuação permanente nos seguintes Programas de Pós-Graduação: Educação (PPGE) e Sociologia (PPGS), ambos da UFPB, atuando como orientador (Mestrado e Doutorado), principalmente nos seguintes temas: Educação, História, Cultura e Gênero. Supervisionou pós-doutorados de professores de diversas universidades brasileiras (entre as quais UFC, UECE, UFRB, UFRR, UFCG, UEPI). É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D - CA ED - Educação. Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), desde a fundação, em 1999. Membro do Comitê de Assessoramento de Educação (CA-ED) do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico/CNPq e docente pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas "História da Educação da Paraíba" (HISTEDBR/GT-PB)

References

ARAÚJO, Aldevane de Almeida; SOARES, Emanoel Luis Roque. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628 Acesso em: 10 mar. 2020.

BASSANEZI, Carla. Mulheres dos Anos Dourados. IN: PRIORE, Mary (org); BASSANEZI, Carla (coord. de textos). História das Mulheres no Brasil. 2.ed. São Paulo: Contexto, 1997.

CAVALCANTE, Silêide Leila Oliveira. Mulheres modernas, mulheres tuteladas: o discurso jurídico e a moralização dos costumes - Campina Grande 1930-1950. Recife-PE, 2000. Dissertação (Mestrado em História). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Pernambuco, 2000

CAXILE, Carlos Rafael Vieira. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza Práticas Educativas, Memórias e Oralidades- Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599 Acesso em: 10 mai. 2020.

CHAGAS, Waldeci Ferreira. Urbanidade, modernidade e cotidiano na Parahyba do inicio do século XX. In: ABRANTES, Alômia. SANTOS NETO, Martinho Guedes (orgs.). Outras histórias: cultura e poder na Paraíba (1889-1930). João Pessoa: Editora Universitária/ UFPB, 2010.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Difel, 1990. (Col. Memória e Sociedade).

DEL PRIORE, Mary. História do Amor no Brasil. São Paulo: Contexto, 2006.

_____. Histórias Íntimas: sexualidade e erotismo na história do Brasil. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2011.

DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105 Acesso em: 13 mar. 2020.

FANTIN, Monica. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v.2, n.6, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 10 fev. 2020.

GUIMARÃES NETO. Regina Beatriz. Espaços e tempos intercruzados na história: práticas de pesquisa e escrita. In: Montenegro, Antonio Torres. História, Cultura e sentimento: outras histórias do Brasil. Recife/ PE: Editora Universitária da UFPB, 2008.

LUCA, Tânia Regina. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008, p. 111-153.

MINOIS, George. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

PESAVENTO, Sandra Jatahy; LANGUE, Fredérique. (Orgs.). Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

SCHPUN, Mônica Raisa. Beleza em Jogo: Cultura física e comportamento em São Paulo nos anos 20. São Paulo, Editora: Boitempo, 1999.

SANTANA, Ajanayr Michelly Sobral. “Belas, Elegantes e maternais”: imagens do feminino e jogos discursivos na imprensa campinense (1945-1959). Guarabira-PB, 2012. Monografia (Especialização em História Cultural). Centro de Humanidades da Universidade Estadual da Paraíba, Campus III, 2012.

SEVERINO, Gilmária Salviano. Assustadoras histórias de mulheres: um inventário de imagens e discursos na imprensa campinense (1960/1970). Campina Grande, 2006. Monografia (Graduação em História). Unidade Acadêmica de História e Geografia da Universidade Federal de Campina Grande-PB, 2006.

SYLVESTRE. Campina Grande. 10 novembro. 2013.

SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96 Acesso em: 15 abr. 2020.

SOUSA, Fabio Gutenberg Ramos Bezerra. Territórios de Confrontos: Campina Grande 1920-1945. Campina Grande: EDUFCG, 2006.

SOUZA, Antonio Clarindo Barbosa de. Lazeres permitidos, Prazeres proibidos: sociedade, cultura e lazer em Campina Grande (1945-1965). Tese (Doutorado em História). Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Pernambuco, Recife-PE, 2002.

Published

2020-05-26

How to Cite

SANTANA, A. M. S.; MACHADO, C. J. dos S. Between Arminhos and Orchideas: As Relações Amorosas no Jornal Morena... Jornal das Moças. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–17, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3771. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3771. Acesso em: 23 nov. 2024.