Teaching in Higher Education

teacher training, initiation and professional development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3543

Keywords:

Teacher development, Teacher training, Professional initiation

Abstract

The present research aimed to understand the formation and professional development of beginning teachers who work in Higher Education, in this way, the problem focuses on the following questioning; how is the initiation and professional development of higher education teachers going? In this perspective, we carried out a qualitative research with semi-structured interviews with two teachers beginning in teaching in Higher Education, one with a bachelor's degree and the other with a bachelor's degree. The results showed that there is a need for continuing education for beginning teachers as this is a period characterized by new challenges and that requires training, support and professional socialization. Finally, as final considerations, we point out the need to expand research that contributes to the training and practice of teachers beginning in Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisca Mayane Benvindo dos Santos, Universidade Estadual do Ceará

Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Integrante do grupo de pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/UECE); Foi Membro do grupo de pesquisa Investigação em Arte, Ensino e História (IARTEH). Possui experiência na área de Educação, com ênfase nas seguintes temáticas; Formação de Professores, História da Educação, Memória e Pesquisa Biográfica na Educação.

Fernanda da Fonseca Giasson, Centro Universitário Uninassau

Mestra em Educação PPGE/UECE. Formação Clínica em Abordagem Centrada na Pessoa. Especialista em Psicologia Clínica Humanística- Universidade de Araraquara (UNIARA). Graduada em Psicologia pela Universidade Paranaense (UNIPAR). Atualmente atuando como docente no ensino superior na UECE e UNIPAR e atendimento clínico na Arbre Clínica de Psicologia, ARBRE.

References

CUNHA, Maria Isabel da et al. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. In: CUNHA, Maria Isabel da (org.). Formatos avaliativos e concepções de docência. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 69-91.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FORMOSINHO, João. (coord.) Formação de professores aprendizagem profissional e acção docente. Porto editora, 2009.

GARCÍA, C. M, Formação de professores para uma mudança significativa. Porto editora, 1999.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 03 jan. 2019.

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 02 dez. 2018.

MATOSO, L. M. L. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Catussaba, v. 3, n. 2, 2014.

MINAYO, M. C. de S. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC/ABRASCO, 1998.

MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 24 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. (Coleção Temas Sociais).

MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122 Acesso em: 18 dez. 2018.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. p. 25-46.

ROMANOWSKI, J. P; MARTINS, P. L. O. Desafios da formação de professores iniciantes. Charllenges for teacher beginners. 2013.

ROMANOWSKI, J. P; MARTINS, P. L. O. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, V. 10, n. 30, p. 285-300, 2010.

VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 05 nov. 2018.

Published

2019-04-30

How to Cite

SANTOS, F. M. B. dos; GIASSON, F. da F. Teaching in Higher Education: teacher training, initiation and professional development. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–12, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3543. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 3 jul. 2024.