Teaching in Higher Education
teacher training, initiation and professional development
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3543Keywords:
Teacher development, Teacher training, Professional initiationAbstract
The present research aimed to understand the formation and professional development of beginning teachers who work in Higher Education, in this way, the problem focuses on the following questioning; how is the initiation and professional development of higher education teachers going? In this perspective, we carried out a qualitative research with semi-structured interviews with two teachers beginning in teaching in Higher Education, one with a bachelor's degree and the other with a bachelor's degree. The results showed that there is a need for continuing education for beginning teachers as this is a period characterized by new challenges and that requires training, support and professional socialization. Finally, as final considerations, we point out the need to expand research that contributes to the training and practice of teachers beginning in Higher Education.
Downloads
References
CUNHA, Maria Isabel da et al. Políticas públicas e docência na universidade: novas configurações e possíveis alternativas. In: CUNHA, Maria Isabel da (org.). Formatos avaliativos e concepções de docência. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 69-91.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FORMOSINHO, João. (coord.) Formação de professores aprendizagem profissional e acção docente. Porto editora, 2009.
GARCÍA, C. M, Formação de professores para uma mudança significativa. Porto editora, 1999.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 03 jan. 2019.
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 02 dez. 2018.
MATOSO, L. M. L. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Catussaba, v. 3, n. 2, 2014.
MINAYO, M. C. de S. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC/ABRASCO, 1998.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 24 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. (Coleção Temas Sociais).
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122 Acesso em: 18 dez. 2018.
NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. p. 25-46.
ROMANOWSKI, J. P; MARTINS, P. L. O. Desafios da formação de professores iniciantes. Charllenges for teacher beginners. 2013.
ROMANOWSKI, J. P; MARTINS, P. L. O. Formação continuada: contribuições para o desenvolvimento profissional dos professores. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, V. 10, n. 30, p. 285-300, 2010.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p.208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 05 nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisca Mayane Benvindo dos Santos, Fernanda da Fonseca Giasson (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.