A self-reflective perspective on teacher training experiences of two beginning teachers in higher education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3511Keywords:
Teaching in Higher Education, TeachingTraining Experiences, Auto formative reflectionAbstract
The present study aims to reflect on the teaching learning of two beginning teachers in higher education, interlocuting the initial path of teaching action in Higher Education and the teaching learning through training experiences obtained during a discipline focused on fundamental concepts about training of teachers in the Doctoral Course in Education. This research, anchored in Candau (1984), Delory-Momberger (2014); Josso (2004); Sacristán (1999), Tardif (2010) among others, is based on the autobiographical method, in which the description of the trajectory in higher education is the guiding thread of theoretical and practical reflections. We consider it is in the significant experiences that referential knowledge for teaching practice is acquired and mastered and new meanings about teaching are constructed, as well as new meanings for the formation previously constituted; to consolidate the formative experiences, the autobiographical exercise must be in line with the development of a continuous activity of reflective rationality on the part of the teachers in formation.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. O papel da pesquisa na formação do professor. In: MIZUKAMI, M.G.N.; REALI, A. M. M.(Org.). Formação de professores: tendências atuais. São Carlos: UFSCar, 1996. p. 95-105.
ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121 Acesso em: 06 dez. 2018.
BARCA, I. (2004) Aula Oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, I. (Org.). Para uma educação histórica de qualidade. Actas das Quartas Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho. p.131-144.
CANDAU, Vera Maria. Didática em questão. 2º ed. Petrópolis: Vozes, 1984.
CAVALCANTE, M.M.D et all. A dimensão ontológica da didática como campo de conhecimento: uma reflexão acerca do ensino, seu objeto em situação. In: Carvalhêdo, Josania Lima Portela et all (Orgs.) Produção de conhecimento na Pós Graduação em Educação no Nordeste do Brasil: realidades e possibilidades. Teresina: Edufpi, 2016; p. 107-126.
CHAMLIAN, Helena Coharik. Métodos autobiográficos e práticas de formação de adultos: apontamentos e balanço sobre experiências realizadas. In: PASSEGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. (org) Narrativas de formação e saberes biográficos. In: Coleção Pesquisa (auto)biográfica e educação. Natal, RN: EdUFRN; São Paulo, SP: Paulus, 2008.pp. 123-140.
DELORY-MOMBERGER, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Tradução: Albino Pozzer. Natal: EDUFRN; Porto Alegre: EDIPUCRS; Brasília: EDUNEB. 2014. 362p. (Coleção Pesquisa (auto)biográfica ∞ Educação: Clássicos das Histórias de Vida).
DURAN, Marília Claret Geraes. Ser professor universitário: entre saberes, relatos autobiográficos e percursos de formação. In: PASSEGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. (org) Narrativas de formação e saberes biográficos. In: Coleção Pesquisa (auto)biográfica e educação. Natal, RN: EdUFRN; São Paulo, SP: Paulus, 2008. Pp. 141-156
GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos T. O professor iniciante no ensino superior: aprender, atuar e inovar. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 07 dez. 2018.
IMBERNÓN, F. Inovar o ensino e a aprendizagem na Universidade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012
ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira (Orgs.). Docência na educação superior. Brasília: Inep, 2006. (Coleção Educação Superior em Debate, v. 5).p.63-84
ISAIA, Silvia. O professor universitário no contexto de sua trajetória como pessoa e profissional. In: MOROSINI, M. (org.) Professor do ensino superior. Identidade, docência e formação. Brasília: Plano, 2001, p. 35-60
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de Vida e Formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 10 dez. 2018.
LEITE, Denise. Conhecimento social na sala de aula universitária e a autoformação docente. In: MOROSINI, Marília C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Plano Editora, 2001.
MOROSINI, Marília C. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Plano Editora, 2001.
NOLIN, Danielle. O romance de auto-formação: um processo do ato criador para a invenção de si: diálogo, alteridade e identidade no biográfico. In: PASSEGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. (org) Narrativas de formação e saberes biográficos. In: Coleção Pesquisa (auto)biográfica e educação. Natal, RN: EdUFRN; São Paulo, SP: Paulus, 2008. pp 75-88.
PASSEGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. (org) Narrativas de formação e saberes biográficos. In: Coleção Pesquisa (auto)biográfica e educação. Natal, RN: EdUFRN; São Paulo, SP: Paulus, 2008.
PIMENTA, S. G. Epistemologia da Didática ressignificando a prática. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (Org.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Loyola, 2010. p. 15-41.
PINEAU, G. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 329-343, 2006.
SACRISTÁN, J. Gimeno. Poderes instáveis em Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 79-92
SCHÖLZE, Lia. Narrativas de si e a possibilidade de ressignificação da existência. In: PASSEGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. (org) Narrativas de formação e saberes biográficos. In: Coleção Pesquisa (auto)biográfica e educação. Natal, RN: EdUFRN; São Paulo, SP: Paulus, 2008.pp.89-99.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 05 mar. 2019.
THERRIEN, J. Intersubjetividade e aprendizagem: A apreensão de saberes, sentidos e significados subjacentes à racionalidade pedagógica. Anais do XV ENDIPE, Belo Horizonte, 2010.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed.- Petrópolis, Rj: Vozes, 2010.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 06 nov. 2018.
VEIGA, Ilma P. Docência Universitária na Educação Superior. In: RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira (Org.). Docência na Educação Superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 87-98.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Vitória Chérida Costa Freire, Augusto Ridson de Araújo Miranda (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.