Talking about popular games in elementary school 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3506

Keywords:

Popular Games, School Physical Education, Elementary School 1

Abstract

We intend to explore the theme “traditional popular games” of Brazilian culture from a critical reflection through records of educational practices carried out with students from a second year class, from elementary school I, from a municipal public school in Itaitinga, in the year 2018, reported in the graduate work entitled “Popular Games: experiences with elementary school students 1”. As a reference matrix, Guerra (1988), Collective of Authors (1992), Brotto (2001), Feital and Cortes (2009) and Silva (2015), were used to discuss the topic. Working with this content in basic education, in Physical Education, which is anchored by BNCC (2018), enables the student to learn, appreciate culture and its diversity, tolerance to the new and autonomy to overcome and emancipate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Auricélio Barbosa Maciel, IDJ/UVA

Graduado em Educação Física pelo Instituto Dom José/Universidade Vale Acaraú. Atuou no desenvolvimento, orientação e aplicação do trabalho.

Jocyana Cavalcante da Silva Maciel, Instituto Dom José/Universidade Vale Acaraú e Prefeitura de Itaitinga (Professora)

Doutora e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC, CNPq/Capes. Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará - UFC, CNPq. Docente Instituto Dom José/Universidade do Acaraú - IDJ/UVA. Professora de Escola Municipal de Itaitinga – CE. 

Aline Silvestre Mendes, Instituto Dom José/Universidade Vale Acaraú

Mestranda em Ciência da Informação pela CECAP. Pós graduada em Educação Física Escolar pela Faculdade de Patos - PB e, Metodologia e Docência no Ensino Superior pela Faculdade Vale do Jaguaribe - FV. Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Docente do Instituto Dom José de Educação e Cultura - IDJ/UVA.

Jocyelle Cavalcante da Silva, Universidade Paulista/CE

Graduada em Jornalismo pelo Centro Universitário UniFanor/CE. Graduanda em Pedagogia pela Universidade Paulista/CE.

References

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 03 jun. 2018.

BROTTO, Fábio Otuzi. Jogos Cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos, SP: Projeto Cooperação, 2001.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ .Acesso em: 09 dez. 2018.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo Cortez, 1992.

DARIDO, S. C. et al. Práticas corporais: Educação Física - 6º ao 9º anos. Manual do professor. São Paulo: Moderna, 2018.

FEITAL, D.; CORTES, M. Reencantando a infância com cantigas, brincadeiras e diversão. Disponível em: https://docplayer.com.br/3307888-Reencantando-a-infancia-com-cantigas-brincadeiras-e-diversao.html. Acesso em: 17 dez. 2018.

GUERRA, Marlene. Recreação e Lazer. Porto Alegre, Sagra, 1988.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre politica pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 03 jan. 2019.

LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 5. ed.– Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.

MACIEL. J. A. B. Jogos populares: vivências com escolares do ensino fundamental 1. Monografia de Graduação. IDJ/UVA: Fortaleza, CE, 2018.

REVISTA MUNDO ESTRANHO. Qual é a origem do jogo-da-velha? 2018. Disponível em: https://super.abril.com.br/mundo-estanho/qual-e-a-origem-do-jogo-da-velha/ Acesso em: 04 jan. 2019.

SILVA, J. C et.al. A importância do estágio supervisionado na formação profissional de estudantes de educação física: um relato de experiência. Revista Educação & Linguagem. n. 1. v. 2, 2015. Disponível em: http://www.fvj.br/revista/revista-educacao-e-linguagem/edicoes/2015-1/ . Acesso em: 29 ago. 2018.

SILVA, J. C. Avaliação do Gerenciamento da Informação e da prática pedagógica no ensino-aprendizagem mediante categorias informacionais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira Contemporânea da Universidade Federal do Ceará. UFC: Fortaleza, 2018.

SOARES, M. G. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 03 dez. 2018.

VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 07 jun. 2018.

Published

2019-04-30

How to Cite

MACIEL, J. A. B.; MACIEL, J. C. da S.; MENDES, A. S.; SILVA, J. C. da. Talking about popular games in elementary school 1. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–10, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3506. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 21 nov. 2024.