Talking about popular games in elementary school 1
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3506Keywords:
Popular Games, School Physical Education, Elementary School 1Abstract
We intend to explore the theme “traditional popular games” of Brazilian culture from a critical reflection through records of educational practices carried out with students from a second year class, from elementary school I, from a municipal public school in Itaitinga, in the year 2018, reported in the graduate work entitled “Popular Games: experiences with elementary school students 1”. As a reference matrix, Guerra (1988), Collective of Authors (1992), Brotto (2001), Feital and Cortes (2009) and Silva (2015), were used to discuss the topic. Working with this content in basic education, in Physical Education, which is anchored by BNCC (2018), enables the student to learn, appreciate culture and its diversity, tolerance to the new and autonomy to overcome and emancipate.
Downloads
References
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 03 jun. 2018.
BROTTO, Fábio Otuzi. Jogos Cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos, SP: Projeto Cooperação, 2001.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ .Acesso em: 09 dez. 2018.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo Cortez, 1992.
DARIDO, S. C. et al. Práticas corporais: Educação Física - 6º ao 9º anos. Manual do professor. São Paulo: Moderna, 2018.
FEITAL, D.; CORTES, M. Reencantando a infância com cantigas, brincadeiras e diversão. Disponível em: https://docplayer.com.br/3307888-Reencantando-a-infancia-com-cantigas-brincadeiras-e-diversao.html. Acesso em: 17 dez. 2018.
GUERRA, Marlene. Recreação e Lazer. Porto Alegre, Sagra, 1988.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre politica pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 03 jan. 2019.
LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 5. ed.– Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.
MACIEL. J. A. B. Jogos populares: vivências com escolares do ensino fundamental 1. Monografia de Graduação. IDJ/UVA: Fortaleza, CE, 2018.
REVISTA MUNDO ESTRANHO. Qual é a origem do jogo-da-velha? 2018. Disponível em: https://super.abril.com.br/mundo-estanho/qual-e-a-origem-do-jogo-da-velha/ Acesso em: 04 jan. 2019.
SILVA, J. C et.al. A importância do estágio supervisionado na formação profissional de estudantes de educação física: um relato de experiência. Revista Educação & Linguagem. n. 1. v. 2, 2015. Disponível em: http://www.fvj.br/revista/revista-educacao-e-linguagem/edicoes/2015-1/ . Acesso em: 29 ago. 2018.
SILVA, J. C. Avaliação do Gerenciamento da Informação e da prática pedagógica no ensino-aprendizagem mediante categorias informacionais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira Contemporânea da Universidade Federal do Ceará. UFC: Fortaleza, 2018.
SOARES, M. G. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 03 dez. 2018.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 07 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 José Auricélio Barbosa Maciel, Jocyana Cavalcante da Silva Maciel, Aline Silvestre Mendes, Jocyelle Cavalcante da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.