Formative trajectories of licensors in mathematics
perceptions on constituting yourself as a teacher
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3478Keywords:
Formative trajectories, Graduation, MathematicsAbstract
This article, of a qualitative and descriptive nature, aimed to reflect on the formation of the mathematics teacher, seeking to analyze the perceptions of undergraduate students about their formative trajectories. It was adopted as an initial guiding question to mobilize the research: How do I become a teacher of Mathematics? It was directed to the 28 students of the 7th period of the Mathematics Degree at the IFPI - Campus Piripiri, whose analyzes derive from the conceptions of education and training by D'Ambrósio (2012), Fiorentini and Castro (2003), Franco and Pimenta (2010), Schulman (2004) among others. In the methodology, three categories of analysis were highlighted: (1) training needs of graduates; (2) mobilizing moments of teacher training and (3) contributions from teacher teachers. The results point out among the main training needs the domain of mathematical knowledge, projects and research and didactic innovation, and listening and dialogue need to be constituted of permanent teaching actions throughout the trajectory.
Downloads
References
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23. ed. São Paulo: Papirus, 2012.
FIORENTINI, D.; CASTRO, F. C. de. Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In: FIORENTINI, Dario (Org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003. p. 121- 156.
GATTI, B. A. (Coord.). Professores no Brasil: impasses e desafios. Brasília UNESCO, 2009. 294 p.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre politica pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 03 jan. 2019.
LIMA, Joselma Ferreira Lavôr de. Formação do Professor de Matemática: Um olhar sobre a construção dos Saberes da Pesquisa. UFPB. João Pessoa. 2014
MATOS, D.; JARDILINO, J. R. Os conceitos de concepção, percepção, representação e crença no campo educacional: similaridades, diferenças e implicações para a pesquisa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 20-31, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/111 Acesso em: 04 dez. 2018.
PRODANOV, Cleber Cristiano.; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2 ed. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013. E- book. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/8807f05a-14d0-4d5b-b1ad-1538f3aef538/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf Acesso em: 20 dez. 2018.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 1999.
SCHULMAN,L. S. Professing the liberal arts. In: ORILL (Ed.). Education and democracy: Reimagining liberal learning in America. New York: The College Entrance Examination Board, 1997. In: SHULMAN, L.S. Teaching as community property. Essays on higher education. San Francisco: Jossey-Bass, 2004, p. 12-31.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 03 dez. 2018.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 08 abr. 2019.
THERRIEN, J. Da epistemologia da prática à gestão dos saberes no trabalho docente: convergências e tensões nas pesquisas. In: Dalben, A.; Diniz, J.; Santos, L. (Org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
VASCONCELOS, J. G.; FIALHO, L.; LOPES, T. M. Educación y libertad en Rousseau. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278 Acesso em: 03 jan. 2019.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática: uma retrospectiva histórica. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Coord.). Repensando a didática. Porto Alegre: Artmed, 2012. p. 33-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Joselma Ferreira Lima e Silva, Ivoneide Pinheiro de Lima, Sra., Maria Daiane da Silva Parentes, Srt., Lindalva Gomes da Silva, Srta. (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.