Formative trajectories of licensors in mathematics

perceptions on constituting yourself as a teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3478

Keywords:

Formative trajectories, Graduation, Mathematics

Abstract

This article, of a qualitative and descriptive nature, aimed to reflect on the formation of the mathematics teacher, seeking to analyze the perceptions of undergraduate students about their formative trajectories. It was adopted as an initial guiding question to mobilize the research: How do I become a teacher of Mathematics? It was directed to the 28 students of the 7th period of the Mathematics Degree at the IFPI - Campus Piripiri, whose analyzes derive from the conceptions of education and training by D'Ambrósio (2012), Fiorentini and Castro (2003), Franco and Pimenta (2010), Schulman (2004) among others. In the methodology, three categories of analysis were highlighted: (1) training needs of graduates; (2) mobilizing moments of teacher training and (3) contributions from teacher teachers. The results point out among the main training needs the domain of mathematical knowledge, projects and research and didactic innovation, and listening and dialogue need to be constituted of permanent teaching actions throughout the trajectory.

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Author Biographies

Joselma Ferreira Lima e Silva, Instituto Federal do Piauí

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2017). Mestre em Educação pela UFPB-Universidade Federal da Paraíba (2014). Especialista em PROEJA pelo IFPI (2010-2011), Especialista em Psicologia Aplicada à Educação pela URCA ? Universidade Regional do Cariri. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri, Ceará (2007), graduação em Licenciatura nas Ciências da Religião pela Faculdade Integrada de Teologia Viva ? FATEV, Piauí (2004). É graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí - UESPI. Atualmente é Professora DE do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, de Disciplinas Pedagógicas, no PARFOR e na Licenciatura em Matemática, Campus Piripiri. 

Ivoneide Pinheiro de Lima, Universidade Estadual do Ceará

Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (1993), graduação em Ciências pela Universidade Estadual do Ceará (1991) com habilitação em Física pela Universidade Estadual do Ceará (1994). Mestre em Física pela Universidade Federal do Ceará (1996) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Professora do Programa de Pós-Graduação em educação da Universidade Estadual do Ceará e do Curso de Licenciatura em Física. Coordenadora do subprojeto de Física do Programa Residência Pedagógica. Possui experiências na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas:formação de professores, ensino e aprendizagem, ensino de matemática e ensino de física.

Maria Daiane da Silva Parentes, Instituto Federal do Piauí

Graduanda em Licenciatura em Matemática na Instituição Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piaui-IFPI campus Piripiri, Técnica em Vestuário pelo IFPI - campus Piripiri. Atualmente participando do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica- PIBIC. 

Lindalva Gomes da Silva, Assobes Ensino Superior LTDA-Uniplan

Professora da Rede Municipal de Ensino da Cidade de Piripiri, exercendo a função de Coordenadora Pedagógica no Centro Educativo Municipal Irmã Ângela, Especialista em Docência do Ensino Superior pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia ? IFPI, Especialista em Educação Infantil: Infância e Instituição Escolar pela Universidade Estadual do Piauí-UESPI. Possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí. Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência-PIBID da Universidade Estadual do Piauí-UESPI. Tem experiência na área de Educação.

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Published

2019-04-30

How to Cite

SILVA, J. F. L. e; LIMA, I. P. de; PARENTES, M. D. da S.; SILVA, L. G. da. Formative trajectories of licensors in mathematics: perceptions on constituting yourself as a teacher. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–14, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3478. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 22 nov. 2024.