Subjective aspects related to the nursing teaching-learning process and professors' perspective
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510223Keywords:
Teachers, Nursing, Teaching-Learning ActivitiesAbstract
The present study aims to identify subjective aspects related to the teaching-learning process of nursing from the perspective of professors. A qualitative approach was used, and this work was carried out at a private university in the Fortaleza-CE city. Fifty-seven professors from the Nursing course at this institution participated in the study and responded to the questionnaire used, which is a Test of Free Association of Words - TALP. The results indicated that the central idea of the representation of the word teacher was facilitator/ master/ advisor and responsibility/ dedication, observing that teachers perceive themselves as facilitators of the learning process. In this teaching perspective, observing the student, teaching, and understanding what learning is, the teacher brings the issue of being human as something strong, as well as dedication, doubt in relation to what the student represents. He brings these words with the same root, which are: apprentice, learning and learning, but he doesn't have an image that comes true.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 Persona, 2011.
BLASZKO, Caroline Elizabel; CLARO, Ana Lúcia de Araújo; UJIIE, Nájela Tavares. A contribuição das metodologias ativas para a prática pedagógica dos professores universitários. Educ. Form., Fortaleza, v. 6, n. 2, e3908, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3908
Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES 3/2001. Brasília: CNE, 2001.
Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466/12. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília (DF): Conselho Nacional de Saúde, 2012.
CAMARGO, Bruno Viseu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para o uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: 04 abr 2018.
COSTA, Jaqueline Mendes; ROLIM, Carmem Lucia Artioli. Classe hospitalar: atendimento educacional à criança em tratamento de saúde. Educ. Form., Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-16, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2098.
DAMKE, Ilda Righi, O processo do conhecimento na Pedagogia da Libertação. As ideias de Freire, Fiori e Dussel. Petrópolis: Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
FERNANDES, Carla Natalina da Silva; SOUZA, Maria Conceição Bernardo de Mello e. Docência no ensino superior em enfermagem e constituição identitária: ingresso, trajetória e permanência. Revista Gaúcha de Enfermagem, Rio Grande do Sul, v. 38, n. 1, 2017.
FERNANDES, Josicelia Dumêt; REBOUCAS, Lyra Calhau. Uma década de Diretrizes Curriculares Nacionais para a Graduação em Enfermagem: avanços e desafios. RevBrasEnferm. Brasília, v.66, n. esp, p. 95-101. 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, Ago. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 04 Abr. 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2013.
FREITAS, Ana Lúcia Souza de; FORSTER, Mari Margarete dos Santos. Paulo Freire na formação de educadores: contribuições para o desenvolvimento de práticas crítico-reflexivas. Educar em Revista, v. 32, n. 61, p. 55-69, 2016.
GONÇALVES, Mariana Fiuza; GONÇALVES, Alberto Magno; GONÇALVES, Ilda Machado Fiuza. Aprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúde. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/367
LEMOS, Maithê de Carvalho; PASSOS, Joanir Pereira. Satisfação e frustração no desempenho do trabalho docente em enfermagem. Revista Mineira de Enfermagem, v. 16, n. 1, p. 48-55, 2012.
MARQUES, Fátima Mendes; PINHEIRO, Maria José; ALVES, Patrícia Vinheiras. O julgamento clínico e a tomada de decisão nos estudantes do Curso de Licenciatura em Enfermagem. Ciência & Saúde Coletiva, 27(5):1731-1740, 2022.
MERIGHI, Miriam Aparecida Barbosa, JESUS, Maria Cristina Pinto de; DOMINGOS, Selisvane Ribeiro da Fonseca; OLIVEIRA, Deíse Moura de; BAPTISTA, Patrícia Campos Pavan. Ser docente de enfermagem, mulher e mãe: desvelando a vivência sob a luz da fenomenologia social. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 19, n. 1, p. 164-170, 2011.
MENEGAZ, Jouhanna do Carmo; SILVEIRA, Stelacelly Coelho Toscano de Brito; BACKES, Vânia Marli Schubert; VENDRUSCOLO, Carine. Consensos de professores especialistas de subáreas de conhecimento de Enfermagem: objetivos, conteúdos e métodos. Esc Anna Nery 2022;26:e20210310. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0310
NÓBREGA-THERRIEN, Silvia Maria; ALMEIDA, Maria Irismar de; SILVA, Marcelo Gurgel Carlos da. Enfermagem no Ceará: fatos, reflexões e propostas para preservação da história e memória da profissão. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 61, n. 2, p. 258-261, 2008.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; SOARES, Fabiana Alves; SILVA, Aida Patrícia da Fonseca Dias; CUNHA, Carlos Leonardo Figueiredo; MENEGAZ, Jouhanna do Carmo; SILVA, Kênia Lara da. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes e a qualidade do ensino superior em saúde brasileiro. Rev. Latino-Am. Enfermagem 2022;30:e3585 DOI: 10.1590/1518-8345.5714.3585
RODRIGUES, Juliana; MANTOVANI, Maria de Fátima. O docente de enfermagem e sua representação sobre a formação profissional. Esc Anna Nery RevEnferm, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 494-99, 2007.
RONCAGLIO, Sônia Maria. A relação professor-aluno na educação superior: a influência da gestão educacional. Psicol. cienc. prof., Brasília, v.24, n. 2, p. 100-111, jun. 2004.
SANTOS, Francisca Mayane Benvindo dos; GIASSON, Fernanda da Fonseca. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543
SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 151-171, jan./abr. 2020 DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1271
VIEIRA, Alboni Marisa Dudeque Pianovski; SCHNEIKER, Daniel. O perfil docente no ensino superior privado e o desempenho no Enade. Educ. Form., Fortaleza, v. 6, n. 2, e4194, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Débora Rodrigues Guerra Probo, Rita Neuma Dantas Cavalcante de Abreu Abreu, Samira Valentim Gama Lira de Alencar, Francisca Nimara Inacio da Cruz, José Airton de Freitas Pontes Junior, Karla Corrêa Lima Miranda (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.