Teacher training for health promotion in Elementary School through a didactic manual
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v5.e510083Keywords:
Didactic manual, Health promotion, Teacher trainingAbstract
The study aims to analyze the contributions of a didactic manual about the actions of prevention and health care in the initial training of teachers. The research was conducted in three phases: i) survey: application of the online questionnaire with students of the Pedagogy course and elaboration of the manual; ii) implementation of the manual through a hybrid minicourse; iii) description, data organization and analysis of the validation of the manual by the Pedagogy students. Participants' knowledge about health at school was minimal before they learned about the manual and experienced the activities in the minicourse. After the minicourse, the students recognized the importance of the study about health - body, oral and mental hygiene, and body practices. Despite this, most thought that the health theme should be dealt with only by specialists but understood that teachers and schools play an important role in health promotion. The results show that the manual broadened the students' knowledge and skills regarding health for its promotion at school. Therefore, the concern with the health theme must overcome the reductionist way it is seen and be incorporated into the curriculum of undergraduate students so that, in this way, the theme of Health in Education can be developed clearly and with propriety.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011. 229p.
BATISTELLA C. Abordagens contemporâneas do conceito de saúde. In. Fonseca AF, Corbo AMD. O território e o processo saúde-doença. Rio de Janeiro: EPSJV; Fiocruz; 2007. p. 51-86.
BRANDENBURG, C.; SILVA M., J. C. da; BARON, M. V.; COSTA, B. E. P. da; FIALHO, L. M. F.; SILVA, J. C. da. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–35, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670. Acesso em: 27 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3670
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2017. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 21 maio. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Temas Contemporâneos e Transversais na BNCC. Proposta de Práticas de Implementação. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf Acesso em: 21 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Painel de Adesões. Programa Saúde na Escola Ciclo 2021-2022. 2021b. Disponível em: https://sisaps.saude.gov.br/pse/relatorio. Acesso em: 05 maio 2021.
BRITO, Antonia Janieiry Ribeiro da Silva; BRAYNER, Monica Nogueira; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. Educação em saúde e suas tecnologias no currículo dos cursos de Pedagogia do Brasil. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 19, n. 59, p. 97-113, 2022. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/10414 Acesso em: 25 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.22196/rp.v25i1.6968
CARTER, G. Integrating coordinated school health and the whole child initiative. In: Symposium conducted at the Society for Public Health Education Annual Conference, Baltimore, MD. 2014.
CASEMIRO, J. P.; FONSECA A. B. C.; SECCO F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciênc Saúde Colet. v. 19, n. 3, p. 829-40, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v19n3/1413-8123-csc-19-03-00829.pdf Acesso em: 20 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.00442013
DANTAS, Vera Lúcia de Azevedo; REZENDE, Regiane; PEDROSA, José Ivo dos Santos. Integração das Políticas de Saúde e Educação. In: Saúde e Educação: uma relação possível e necessária. Brasília: Ministério da Educação (Salto para o Futuro), 2009.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
MENEZES, Karla Mendonça, RODRIGUES, C. B. C., CANDITO, V., SOARES, F. A. A. Educação em saúde no contexto escolar: construção de uma proposta interdisciplinar de ensino-aprendizagem baseada em projetos. Revista de Educação Popular, n. Especial, p. 48-66, 2020. DOI: https://doi.org/10.14393/REP-2020-53255
MINAYO, M. C.; ASSIS, S. G. de; SOUZA, E. R. de. Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de programas sociais. Fiocruz, 2008. Disponível em http://dspace.unm.edu/handle/1928/6905. Acesso em: 20 dez. 2022.
NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do; FIALHO, Lia Machado Fiuza. Integração das Tecnologias Móveis em Aulas de Cursos Superiores da Área da Saúde. EAD em Foco, v. 10, n. 1, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/989 Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.989
OMS, Organização Mundial da Saúde. 1 in 3 people globally do not have access to safe drinking water – UNICEF, WHO. 2019. Disponível em: https://www.who.int/news/item/18-06-2019-1-in-3-people-globally-do-not-have-access-to-safe-drinking-water-unicef-who Acesso em: 25 jan. 2023.
PEREIRA, Maria Dayse; MELO, Maria Veronyca Coelho; NASCIMENTO, Karla Angélica Silva do. O docente on line e alteridade no “outro normal”: relato de experiência durante a pandemia. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 62, p. 262-273, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4092 Acesso em: 20 mar. 2023.
QUIROGA, F. L. Produção de sentidos acerca da experiência professor-aluno contexto da classe hospitalar (escola móvel) e suas contribuições para a formação de professores. Educ. Form., [S. l.], v. 7, p. e8573, 2022. DOI: 10.25053/redufor.v7.e8573. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8573. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8573
ROCHA A.; CORREIA C.; PESTANA L.; BENTO M.; PRETO O.; LOBÃO S. Saúde Escolar em construção: que projetos? Rev Mill. v. 41, p. 115-22, 2011. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/millenium/issue/view/502 Acesso em: 26 dez. 2022.
SILVA, Meirele Rodrigues Inácio da, et al. Processo de Acreditação das Escolas Promotoras de Saúde em âmbito mundial: revisão sistemática. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 475-486, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232019000200475&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 maio. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018242.23862016
VERAS, K. da C. B. B.; FERREIRA, H. S.; LOURINHO, L. A. Formação de diretores escolares para o programa saúde na escola: uma pesquisa–ação. Educ. Form., [S. l.], v. 5, n. 14, p. 195–215, 2020. DOI: 10.25053/redufor.v5i14.898. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14.898
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonia Janieiry Ribeiro da Silva Brito, Karla Angélica Silva do Nascimento (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.