The use of digital technologies as assessment tools in supervised internship: an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025025

Keywords:

Supervised Internship, Digital Technologies, Physical Education, Assessment, Elementary Education

Abstract

This experience report aims to analyze the use of Digital Information and Communication Technologies (DICTs) as an evaluative tool during the supervised internship in Physical Education at the Elementary School level. The adopted methodology was the experience report, involving the application of an interactive quiz created on the Canva platform, consisting of 25 questions about Body Awareness Gymnastics. The results indicated greater engagement and participation from the students, including the more reserved ones, and suggested that evaluation can be lighter, more dynamic, and meaningful. The discussion emphasizes that when well integrated, DICTs enhance learning, the development of socio-emotional skills, and the formation of critical and innovative teachers. It concludes that the supervised internship is an essential space to experiment with pedagogical practices aligned with the digital reality, promoting a more comprehensive education connected to the current demands of education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Larissa Silva Ferreira, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Licencianda em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE).

Maria do Rosário Madeiros Lopes, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Licencianda em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE).

Maria Diva Barbosa Lima, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE), pesquisadora do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional - NiAVe.

Antonia Larissa Costa Silva, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Graduada em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE), pesquisadora do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional - NiAVe e do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão - GPEFSI.

References

DUARTE C.E.L. Avaliação da aprendizagem escolar: como os professores estão praticando a avaliação na escola. HOLOS, v. 8, p. 53-67, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481547291006 Acesso em: 1 jul. 2025.

FIGUEIREDO, S. A. D.; LOBO DA COSTA, N. M.; LLINARES, S. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, [s. l.], v. 5, n. 11, p. 1–23, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2855 Acesso em: 1 jul. 2025.

HIDAYATI, I. D.; ASLAM, A. Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Quizizz Secara Daring Terhadap Perkembangan Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, [s. l.], v. 4, n. 2, p. 251–257, 2021. Disponível em: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/article/view/37038 Acesso em: 1 jul. 2025.

MONTES, P. V. Métodos inovadores de avaliação da aprendizagem no ensino fundamental. Epitaya E-books, [s. l.], v. 1, n. 74, p. 49–56, 2024. Disponível em: https://portal.epitaya.com.br/index.php/ebooks/article/view/1074 Acesso em: 1 jul 2025.

ROCHA, R. S.; NAKAMOTO, P. T. tecnologias digitais de informação e comunicação na sociedade contemporânea: um estudo teórico-crítico sobre sua utilização na educação. Boletim de Conjuntura (BOCA), [s. l.], v. 14, n. 40, p. 351–371, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1147 Acesso em: 1 jul 2025.

SILVA, A. M. DA; SOARES, E. M. MASCARENHAS. S. A. N. Tecnologias educacionais e avaliação educacional. Revista EDaPECI. São Cristóvão (SE) v.15. n. 1, p.181-195 jan./ abr 2015. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2015.15.12891.181-195

Published

2025-08-11

How to Cite

FERREIRA, L. S.; LOPES, M. do R. M.; LIMA, M. D. B.; SILVA, A. L. C. The use of digital technologies as assessment tools in supervised internship: an experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025025, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025025. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15879. Acesso em: 5 dec. 2025.