Contributions of School/Educational Psychology to the Development of Socioemotional Skills in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025013Keywords:
Socioemotional Skills; School/Educational Psychology; Prescool.Abstract
The development of Socioemotional Skills (SES) is crucial for children, fostering friendships, conflict management, and proper emotional expression. This research aims to analyze the contributions of School/Educational Psychology (SEP) in fostering Socioemotional Skills development in preschool children from a school in Fortaleza/CE. The study, qualitative in nature, is based on the experience report of the "Emotions Project." It was observed that the school environment is conducive to socioemotional development. It was concluded that SEP can undertake important theoretical-practical interventions based on SES, potentially preventing future disorders and stimulating children's emotional expressiveness.
Metrics
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL (ABRAPEE). Nota Técnica sobre atribuições da(o) Psicóloga(o) Escolar e Educacional. (2020). Disponível em: https://abrapee.wordpress.com/2020/12/22/nota-tecnica-sobre-atribuicoes-dao- psicologao-escolar-e-educacional/ Acesso em: 05 de jan. de 2023.
ANDALÓ, Carmem Silvia de Arruda. O papel do psicólogo escolar. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 4, n. 1, p. 43-46, 1984. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 98931984000100009 Acesso em: 25 de out. 2022.
BARBOSA, Débora Rosária. Contribuições para a construção da historiografia da Psicologia educacional e escolar no Brasil. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 32(spe), p. 104-123, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/cB6yXc4HxJhk4FH8YPrnrNM/abstract/?lang=pt# Acesso em: 18 de set. 2022
BARBOSA, Rejane Maria; MARINHO-ARAÚJO, Claisy Maria. Psicologia escolar no Brasil: considerações e reflexões históricas. Estudos de Psicologia, v. 27, n. 3, p. 393- 402, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/HfFbGhyKP8vqpXtJFW9n9FP/?lang=pt Acesso em: 18 de set. 2022
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. 2017. Brasília: Ministério da Educação e Cultura. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 15 de jan. 2023
BRASIL. Manual de Implementação Escolar: Estratégia de Desenvolvimento Socioemocional. 2022. Brasília: Ministério da Educação e Cultura. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/brasil-na-escola/eixos-do-programa Acesso em: 15 de jan. 2023
CASSINS, Ana Maria, et al. Manual de Psicologia Escolar/Educacional. Curitiba: Gráfica e Editora Unificado, 2007. Disponível em: https://crppr.org.br/wp- content/uploads/2019/05/157.pdf Acesso em: 01 de out. 2022
DEL PRETTE, Zilda; DEL PRETTE, Almir. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.
FERREIRA, Fabiana Ribas; CARVALHO, Maria Aparecida Gomes de; SENEM, Cleiton José. Desenvolvendo habilidades sociais na escola: um relato de experiência. Construção Psicopedagógica, v. 24, n. 25, p. 84-98, 2016. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542016000100007 Acesso em: 02 de fev. 2023
GIACOMONI, Claudia Hofheinz; SOUZA, Luciana Karine de; HUTZ, Claudio Simon. Você é feliz? A autopercepção da felicidade em crianças. Psicologia da Educação, v. 43, p. 13-22, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 69752016000200002 Acesso em: 02 de fev. 2023
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2018.
PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artmed, 2013.
SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Psicologia Escolar e Educacional em busca de novas perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 1, p. 179-182, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/wXnm95Rk4KtH9zKwkVDdtfC/?lang=pt Acesso em: 12 de dez. 2022.