Contributions of School/Educational Psychology to the Development of Socioemotional Skills in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025013

Keywords:

Socioemotional Skills; School/Educational Psychology; Prescool.

Abstract

The development of Socioemotional Skills (SES) is crucial for children, fostering friendships, conflict management, and proper emotional expression. This research aims to analyze the contributions of School/Educational Psychology (SEP) in fostering Socioemotional Skills development in preschool children from a school in Fortaleza/CE. The study, qualitative in nature, is based on the experience report of the "Emotions Project." It was observed that the school environment is conducive to socioemotional development. It was concluded that SEP can undertake important theoretical-practical interventions based on SES, potentially preventing future disorders and stimulating children's emotional expressiveness.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolina Farias Machado Lima, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Pós-Graduanda em Terapia Cognitivo Comportamental; Psicóloga pela UECE, com formação em Psicologia Escolar pelo IEMB.

Juliana de Souza Ferreira Vieira, Centro Universitário 7 de Setembro

PhD student in Education (UECE - Line: Training and Educational Policies; Nucleus: Planning and Evaluation of Educational Systems).
Master in Psychology (UNIFOR - Area of ​​Concentration: Psychology, Society and Culture. Research Line: Environment, Work and Culture in Organizations). Psychologist (UNIFOR). Specialist in School/Educational Psychology (CRP). Specialist in School Administration and Pedagogical Coordination (Uni7).
Psychodramatist (Institute of Psychodrama and Masks). Professor at the Sete de Setembro University Center.

Hanna Helena Gadelha de Souza Othon, Tribunal de Justiça do Estado do Ceará

Psicóloga pela UECE, Especialização em Psicologia Escolar e Educacional (Academy Educação) e Mestranda em Educação (PPGE UECE).

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL (ABRAPEE). Nota Técnica sobre atribuições da(o) Psicóloga(o) Escolar e Educacional. (2020). Disponível em: https://abrapee.wordpress.com/2020/12/22/nota-tecnica-sobre-atribuicoes-dao- psicologao-escolar-e-educacional/ Acesso em: 05 de jan. de 2023.

ANDALÓ, Carmem Silvia de Arruda. O papel do psicólogo escolar. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 4, n. 1, p. 43-46, 1984. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 98931984000100009 Acesso em: 25 de out. 2022.

BARBOSA, Débora Rosária. Contribuições para a construção da historiografia da Psicologia educacional e escolar no Brasil. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 32(spe), p. 104-123, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/cB6yXc4HxJhk4FH8YPrnrNM/abstract/?lang=pt# Acesso em: 18 de set. 2022

BARBOSA, Rejane Maria; MARINHO-ARAÚJO, Claisy Maria. Psicologia escolar no Brasil: considerações e reflexões históricas. Estudos de Psicologia, v. 27, n. 3, p. 393- 402, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/HfFbGhyKP8vqpXtJFW9n9FP/?lang=pt Acesso em: 18 de set. 2022

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. 2017. Brasília: Ministério da Educação e Cultura. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 15 de jan. 2023

BRASIL. Manual de Implementação Escolar: Estratégia de Desenvolvimento Socioemocional. 2022. Brasília: Ministério da Educação e Cultura. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/brasil-na-escola/eixos-do-programa Acesso em: 15 de jan. 2023

CASSINS, Ana Maria, et al. Manual de Psicologia Escolar/Educacional. Curitiba: Gráfica e Editora Unificado, 2007. Disponível em: https://crppr.org.br/wp- content/uploads/2019/05/157.pdf Acesso em: 01 de out. 2022

DEL PRETTE, Zilda; DEL PRETTE, Almir. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.

FERREIRA, Fabiana Ribas; CARVALHO, Maria Aparecida Gomes de; SENEM, Cleiton José. Desenvolvendo habilidades sociais na escola: um relato de experiência. Construção Psicopedagógica, v. 24, n. 25, p. 84-98, 2016. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542016000100007 Acesso em: 02 de fev. 2023

GIACOMONI, Claudia Hofheinz; SOUZA, Luciana Karine de; HUTZ, Claudio Simon. Você é feliz? A autopercepção da felicidade em crianças. Psicologia da Educação, v. 43, p. 13-22, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 69752016000200002 Acesso em: 02 de fev. 2023

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2018.

PAPALIA, Diane; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. Porto Alegre: Artmed, 2013.

SOUZA, Marilene Proença Rebello de. Psicologia Escolar e Educacional em busca de novas perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 1, p. 179-182, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/wXnm95Rk4KtH9zKwkVDdtfC/?lang=pt Acesso em: 12 de dez. 2022.

Published

2025-08-05

How to Cite

LIMA, C. F. M.; VIEIRA, J. de S. F.; GADELHA DE SOUZA OTHON, H. H. Contributions of School/Educational Psychology to the Development of Socioemotional Skills in Early Childhood Education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025013, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025013. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15812. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)