Cognitive testing for preschoolers: evidence of validity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022014

Keywords:

Preschool, Cognitive development, Assessment tools

Abstract

Preschool age is a critical period in executive functions development. Currently, in Brazil, there is no neurocognitive screening tool validated for preschoolers, making cognitive delay identification a responsibility of parents, caregivers, and teachers. The objective of this work is to identify evidence of content validity of a preschoolers cognitive performance screening questionnaire. The proposed test analyzed underlying factors of cognitive function. Aiming at its validation, it was applied electronically to 121 participants who authorized the use of data for analysis. Relevance scores had a total mean of 4.41 and a content validity coefficient of 0.88. As for difficulty scores, an average of 4.91 and a content validity coefficient of 0.98 were obtained. Data obtained point to satisfactory content validity, both in terms of relevance and difficulty in understanding items text, allowing for further validation steps.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tainá Aimé Emerenciano Lourenço, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduanda em Medicina pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Julio Cesar Goulart Fonseca, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduando em Medicina pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Dauro Arantes Aragão, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduado em Direito pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduando em Medicina pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Lucas Neves Pusch de Macedo, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Graduando em Medicina pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA).

Jeane Del Campo da Silva, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Mestra em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio ambiente pelo Centro Universitário de Volta Redonda. Especialista em Neurologia Clínica pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

Júlio César Soares Aragão, Centro Universitário de Volta Redonda (UniFOA)

Doutor em Saúde coletiva pela UERJ. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente e do Curso de Medicina do Centro Universitário de Volta Redonda.

References

ALVES, J.; OLIVEIRA, E. Avaliação de Juízes: Um Modelo Estatístico para Perfilação de Avaliadores. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), v. 30, n. 1, p. 199, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2019.199. Acesso em: 22 out. 2022.

ANTONIO, D. A. M. Evidências de validade e fidedignidade da bateria de visualização e raciocínio da Leiter-R em crianças de 2 e 3 anos de idade. SÃO PAULO, p. 100, 2013.

CAMEROTA, M.; WILLOUGHBY, M. T.; KUHN, L. J.; BLAIR, C. B. The Childhood Executive Functioning Inventory (CHEXI): Factor structure, measurement invariance, and correlates in US preschoolers. Child Neuropsychology, v. 24, n. 3, p. 322–337, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09297049.2016.1247795. Acesso em: 22 out. 2019.

CARETA, D. S.; MOTTA, I. F. da. A importância do diagnóstico precoce e de intervenções preventivas em crianças abrigadas. Revista de Psicologia da Unesp, v. 6, n. 1, p. 15–15, 2007. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/psicologia/article/view/1009. Acesso em: 29 nov. 2021.

FERNANDES; PULLIN. Estudo da adequação da" Escala de Maturidade Mental Columbia" na avaliação de pré-escolares de baixo nível sócio-econômico. Revista Saúde Pública, v. 15, p. 126–137, 1981.

HERNÁNDEZ-NIETO, R. Contributions To Statistical Analysis: The Coefficients of Proportional Variance, Content Validity and Kappa. Mérida, Venezuela: BookSurge Publishing, 2002.

MAROCO, J. Análise de Equações Estruturais: Fundamentos teóricos, software & Aplicações. 2. ed. Pêro Pinheiro: ReportNumber, Lda, 2014.

MECCA, T. P.; ANTONIO, D. A. M.; MACEDO, E. C. de. Desenvolvimento da inteligência em pré-escolares: implicações para a aprendizagem. Revista Psicopedagogia, v. 29, n. 88, p. 66–73, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862012000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 3 mar. 2018.

MOREIRA, M. A.; RIZZATTI, I. M. Pesquisa em ensino. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, v. 1, p. e020007–e020007, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/59. Acesso em: 22 out. 2022.

NITRINI, R.; BACHESCHI, L. A. A neurologia que todo médico deve saber. [S. l.]: Editora Atheneu, 2003.

PEREIRA, A.; DIAS, N.; ARAÚJO, A.; SEABRA, A. Funções Executivas na Infância: Avaliação e Dados Normativos Preliminares para Crianças Portuguesas em Idade Pré-escolar. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, v. 49, n. 4, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21865/RIDEP49.4.14. Acesso em: 3 out. 2020.

PEREIRA, A. P. P.; LEÓN, C. B. R.; DIAS, N. M.; SEABRA, A. G. Avaliação de crianças pré-escolares: relação entre testes de funções executivas e indicadores de desatenção e hiperatividade. Revista Psicopedagogia, v. 29, n. 90, p. 279–289, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-84862012000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 3 fev. 2019.

REICHENHEIM, M. E.; HÖKERBERG, Y. H. M.; MORAES, C. L. Assessing construct structural validity of epidemiological measurement tools: a seven-step roadmap. Cadernos de Saúde Pública, v. 30, n. 5, p. 927–939, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311X00143613. Acesso em: 19 ago. 2018.

REITAN, R. M.; WOLFSON, D. The Trail Making Test as an initial screening procedure for neuropsychological impairment in older children. Archives of Clinical Neuropsychology, v. 19, n. 2, p. 281–288, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1016/S0887-6177(03)00042-8. Acesso em: 29 nov. 2021.

RIZZATTI, I. M.; MENDONÇA, A. P.; MATTOS, F. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências, v. 5, n. 2, p. 17, 2020.

SATEPSI. Sistema de avaliação de testes psicológicos. [s. l.], 2021. Disponível em: https://satepsi.cfp.org.br/testesFavoraveis.cfm. Acesso em: 29 nov. 2021.

TOPLAK, M. E.; WEST, R. F.; STANOVICH, K. E. Practitioner review: do performance-based measures and ratings of executive function assess the same construct? Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, v. 54, n. 2, p. 131–143, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1111/jcpp.12001

WILLOUGHBY, M. T.; BLAIR, C. B. Measuring executive function in early childhood: A case for formative measurement. Psychological Assessment, US, v. 28, n. 3, p. 319–330, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1037/pas0000152

Published

2022-11-02

How to Cite

LOURENÇO, T. A. E.; FONSECA, J. C. G.; ARAGÃO, D. A.; MACEDO, L. N. P. de; SILVA, J. D. C. da; ARAGÃO, J. C. S. Cognitive testing for preschoolers: evidence of validity. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e022014, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022014. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/8481. Acesso em: 22 jul. 2024.