Learning assessment in the perception of teachers from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022012

Keywords:

Formative assessment, Federal Institutes, Action research

Abstract

 

The research of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará was encouraged to promote the assessment of learning identified, identified, intervention actions for reflection on the evaluation practices of the identified assessments, identified, to promote reflection on the practices of assessment. 118 professors from 4 campuses of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará participated, who answered questions about the evaluation process and its difficulties. The actions carried out prevailed through dialogue in the search for improvement in the evaluation. The a by the verification that there is a determination to conduct the evaluation, how the verification and how the measurement of objective evidence is prioritized by the respondents. It was identified that 32% of the teachers adopt a formative approach, but 61% have difficulties in the process, due to the students' profile and the lack of pedagogical training. Through the intervention, it was noted that they reflected and were informed, that they participated in the understanding of the theme. It is believed that the methodology used should be improved and taken as an experience to other institutions.

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Author Biographies

Norlia Nabuco Parente, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

É professora do Instituto Federal (IFCE) desde 2010. Doutora em Avaliação Educacional pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestra em Política e Gestão da Educação Superior (UFC), Especialização em Psicopedagogia, Licenciatura em Língua Portuguesa e em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú.

Nagila Rabelo de Lima, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Mestre em Educação (2018- UFC) e graduada em Pedagogia (2014 - UFC). Atuou como professora substituta da Universidade Estadual do Ceará (2019-2021).

Maria Isabel Filgueiras Lima Ciasca, Universidade Federal do Ceará

Professora Titular da Universidade Federal do Ceará.Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1988), mestrado em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003).

Claudio de Albuquerque Marques, Universidade Federal do Ceará

Professor Associado do Departamento de Fundamento da Educação da Universidade Federal do Ceará. Bacharelado em Ciências da Computação pela UFC (1989), Especialização em Administração Universitária pelo Instituto de Gestão e Liderança Universitária (1997, Brasil/Canadá) e Ph.D. em Educação Superior pela Universidade do Arizona (2003, USA).

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Published

2022-06-13

How to Cite

PARENTE, N. N.; LIMA, N. R. de; CIASCA, M. I. F. L.; MARQUES, C. de A. Learning assessment in the perception of teachers from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e022012, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022012. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/8292. Acesso em: 22 jul. 2024.