Learning evaluation in times of pandemic: an experience report on the literacy cycle
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021024Keywords:
Learning evaluation, Pandemic, Literacy cycleAbstract
The Pandemic of COVID 19 forced society to adopt some measures, which imperiously affected education. Thus, the objective of this experience report is to present how the evaluation process occurred in this pandemic period, and the importance of learning evaluation. This experience was lived in a 2nd Grade of Elementary School in a public school in Fortaleza. Some strategies were adopted in order to ensure the educational bond between school, students and family throughout this period. In this sense, the teacher chose to make video calls as a tool for evaluation, where she carried out a diagnostic evaluation focused on reading and writing hypotheses. The results show that only 14.8% of the class was at the alphabetic writing level, and 59.2% was diagnosed as non-readers. Based on this analysis, an intervention plan was developed and executed, where an advance was noticed in relation to the number of students with alphabetic writing level and readers.
Metrics
References
ANDRADE, Natália Avilla. Como avaliar os alunos do ensino fundamental durante o período de ensino remoto. Educar e Evoluir, v.1, n.3, p. 7-12, 2021.Disponível em: https: http://www.novageracaoeducacional.com.br/wp/wp-content/uploads/2021/01/Educar-e-Evoluir-numero-3.pdf#page=7 Acesso em: 20 jul. 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus -COVID-19. DOU nº53, 18.03.2020, Seção 1, p.39, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 11 jul. 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 15 ago. 2021
FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre a Alfabetização. 26 ed. São Paulo: Cortez, 2018.
GARCIA, Tania Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; ZAROS, Lilian Giotto; REGO, Maria Carmem Freire Diógenes. Ensino Remoto Emergencial: proposta de design para organização das aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.
MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v.2, n.1, e021004, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021004
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.
MONTEIRO, Renata Lúcia de Souza Gaúna; SANTOS, Dayane Silva. A utilização da ferramenta Google Forms como instrumento de avaliação do ensino na Escola Superior de Guerra. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 4 n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v4n2-3
MORAIS, Artur Gomes de. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
MOURA, Francisco Nunes de Sousa; RODRIGUES, Carla Manoela. Costa; MENEZES, Jones Baroni Ferreira. Tecnologias digitais educacional: tessituras da prática docente. Ensino em Foco, v. 2, n. 5, p. 72-86, 2019. Disponível em: http://www.publicacoes.ifba.edu.br/index.php/ensinoemfoco/article/download/646/421
Acesso em: 15 ago. 2021.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
ZACHARIAS-CAROLINO, Aline Gasparini; FONTE, Camila Camargo Diniz; LUCCA, Tatiana Andrade Fernandes de. Possibilidades de avaliação no ciclo de alfabetização. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 3, p. e020019, 22 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020019