Learning evaluation in times of pandemic: an experience report on the literacy cycle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021024

Keywords:

Learning evaluation, Pandemic, Literacy cycle

Abstract

The Pandemic of COVID 19 forced society to adopt some measures, which imperiously affected education. Thus, the objective of this experience report is to present how the evaluation process occurred in this pandemic period, and the importance of learning evaluation. This experience was lived in a 2nd Grade of Elementary School in a public school in Fortaleza. Some strategies were adopted in order to ensure the educational bond between school, students and family throughout this period. In this sense, the teacher chose to make video calls as a tool for evaluation, where she carried out a diagnostic evaluation focused on reading and writing hypotheses. The results show that only 14.8% of the class was at the alphabetic writing level, and 59.2% was diagnosed as non-readers. Based on this analysis, an intervention plan was developed and executed, where an advance was noticed in relation to the number of students with alphabetic writing level and readers.

 

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nágila Lira Amorim Olimpio, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza

Orientadora Educacional, atualmente Diretora Escolar na rede de ensino da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

Alessandra de Oliveira Maciel, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Técnica em Educação na Célula de Avaliação da Aprendizagem na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza. Doutoranda em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

Maria Lima Sampaio, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza

Professora alfabetizadora na rede ensino da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza. Especialização em Docência nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Francisca Revia Cavalcante de Morais, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza

Professora alfabetizadora, atualmente Coordenadora Pedagógica na rede ensino da Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza. Especialização em Psicopedagogia Institucional pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada.

References

ANDRADE, Natália Avilla. Como avaliar os alunos do ensino fundamental durante o período de ensino remoto. Educar e Evoluir, v.1, n.3, p. 7-12, 2021.Disponível em: https: http://www.novageracaoeducacional.com.br/wp/wp-content/uploads/2021/01/Educar-e-Evoluir-numero-3.pdf#page=7 Acesso em: 20 jul. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus -COVID-19. DOU nº53, 18.03.2020, Seção 1, p.39, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em: 11 jul. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 15 ago. 2021

FERREIRO, Emilia. Reflexões sobre a Alfabetização. 26 ed. São Paulo: Cortez, 2018.

GARCIA, Tania Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; ZAROS, Lilian Giotto; REGO, Maria Carmem Freire Diógenes. Ensino Remoto Emergencial: proposta de design para organização das aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.

MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v.2, n.1, e021004, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021004

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.

MONTEIRO, Renata Lúcia de Souza Gaúna; SANTOS, Dayane Silva. A utilização da ferramenta Google Forms como instrumento de avaliação do ensino na Escola Superior de Guerra. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 4 n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v4n2-3

MORAIS, Artur Gomes de. Consciência fonológica na educação infantil e no ciclo de alfabetização. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MOURA, Francisco Nunes de Sousa; RODRIGUES, Carla Manoela. Costa; MENEZES, Jones Baroni Ferreira. Tecnologias digitais educacional: tessituras da prática docente. Ensino em Foco, v. 2, n. 5, p. 72-86, 2019. Disponível em: http://www.publicacoes.ifba.edu.br/index.php/ensinoemfoco/article/download/646/421

Acesso em: 15 ago. 2021.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

ZACHARIAS-CAROLINO, Aline Gasparini; FONTE, Camila Camargo Diniz; LUCCA, Tatiana Andrade Fernandes de. Possibilidades de avaliação no ciclo de alfabetização. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 3, p. e020019, 22 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020019

Published

2021-09-15

How to Cite

OLIMPIO, N. L. A.; MACIEL, A. de O.; SAMPAIO, M. L.; MORAIS, F. R. C. de. Learning evaluation in times of pandemic: an experience report on the literacy cycle. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021024, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021024. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6844. Acesso em: 21 nov. 2024.