Diagnostic evaluation in elementary school early years: experience report on an intervention in Portuguese in the municipal education network of Caxingó/PI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022010

Keywords:

Diagnostic Evaluation, Elementary School, Portuguese language, Methodological referrals

Abstract

The article critically analyzes the diagnostic assessment of Portuguese Language adopted by the municipality of Caxingó in the Early Years of Elementary School, as well as addressing the role of assessment in society as an instrument to guide the teacher's pedagogical practice in view of the results obtained. The reality of this work is pertinent for contributing to a reflection on the intervention of educational institutions, in this case the Pedagogical Coordination of Teaching/Learning of the Municipal Department of Education, in presenting specific methodological guidelines relevant to the transformation of reality. As a methodology, we will analyze the results of the diagnostic evaluations applied by SEMEC in the 2nd and 5th municipal public schools in 2019, the main proposed methodological guidelines will be presented in this article, and we will still wait for the second application of the diagnostic evaluation in November of this year to conclusions of this research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Christina de Sousa Damasceno, Faculdade de Ensino Superior de Parnaíba

Doutoranda em Ciências em Ciências da Linguagem (UNICAP); Mestre em Letras (UESPI); Especialista em Educação Infantil (UESPI) e em Gestão Municipal de Educação (UFPI); Graduada em Pedagogia (FAP/UNINASSAU) e em Letras/Português (UESPI). Professora da SEMEC/Caxingó – PI e professora do Curso de Pedagogia na FAESPA.

Christiana de Sousa Damasceno, Universidade Paulista

Mestranda em Artes, Patrimônio e Museologia (UFDPar). Especialista em Psicopedagogia (INTA). Graduada em Pedagogia (UESPI). Professora Seduc (Parnaiba) e UNIP/Parnaíba.

Sílvia Maria de Oliveira Ribeiro, Faculdade de Ensino Superior de Parnaíba

Mestranda em Ensino e Formação Docente (IFCE); Especialista em Psicopedagogia (UVA); em Docência do Ensino Superior (UVA); LIBRAS (FAERPI) e Educação Especial (FAERPI). Graduada em Pedagogia (FAP). Professora da FAESPA.

References

BOTH, Ivo José. Avaliação planejada, aprendizagem consentida: a filosofia do conhecimento. 1ª Edição, Curitiba, PR: IBPEX, 2007.

BLOOM, Benjamim S. et. al. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1983.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica. Brasília: Inep, 2001.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Indicador de Nível Socioeconômico das Escolas de Educação Básica (Inse): SAEB. Brasília: Inep, 2018. Nota Técnica.

GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição, São Paulo. Atlas, 2002.

KRAEMER, Maria Elisabeth Pereira. Avaliação da aprendizagem como construção do saber. 19/07/2006.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: Apontamentos sobre a pedagogia do exame. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, jul./ ago.1991, vol. 20, nº 101, p. 82-86.

FÁVERO, L.L.; ANDRADE, M. L.; AQUINO, Z. Oralidade e escrita: perspectivas para o ensino de língua materna. São Paulo: Cortez, 2000.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que avaliar?: Como avaliar?: Critérios e instrumentos.3ª Edição, Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

UNITED NATIONS FOR EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (Unesco). Declaração de Incheon: educação 2030: rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Paris: Unesco, 2015a.

Published

2022-06-13

How to Cite

DAMASCENO, A. C. de S.; DAMASCENO, C. de S.; RIBEIRO, S. M. de O. Diagnostic evaluation in elementary school early years: experience report on an intervention in Portuguese in the municipal education network of Caxingó/PI. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e022010, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022010. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6696. Acesso em: 23 nov. 2024.