The use of large-scale assessment results in teaching practice in basic education: A literature review
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025026Keywords:
Large-scale assessmen, Teaching practice, Basic EducationAbstract
This study aims to analyze the use of large-scale assessment results in teaching practice in Basic Education through a literature review. Bibliographic references were searched in scientific databases such as SciELO, Google Scholar, and CAPES journals, using a combination of the following descriptors: large-scale assessments, teaching practice, external assessment, pedagogical strategies, and use of results, applying Boolean operators (AND, OR) to refine the search. The results were filtered by a period of the last 10 years. The initial search yielded 30 studies, of which 13 were excluded for not fitting the theme. The findings analyzed were divided into two thematic categories: strategies and reflections on teaching practice based on the use of large-scale assessment results, and challenges related to their use. Based on the analysis of the research findings, it is highlighted that assessments play a relevant role in teaching qualification, fostering teachers' reflection on their practice. They also highlighted challenges regarding the lack of training in assessments and the difficulty in appropriating the results in response to feedback.
Metrics
References
ALMEIDA, L. C. Quando o foco passa a ser o resultado na avaliação externa em larga escala: evidências de uma rede. Educar em Revista, São Paulo, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698233713
BAUER, A.; ALAVARSE, O. M.; OLIVEIRA, R. P. de. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201508144607
BORGES, A. P. N. R; ALMEIDA, S. P. N. C; SANTANA, K. C. L. Avaliações Externas de Matemática: Implicações no Trabalho de Equipes Pedagógicas em Escolas Estaduais de Janaúba/Mg. Revista Paradigma, 2023. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2023.125-158.id1470
CAMPOS, A. S et al. Estratégias de intervenção através da avaliação nas escolas públicas. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023006, 2023. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e023006.
COTTA, T. C. Avaliação educacional e políticas públicas: a experiência do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (Saeb). Revista Do Serviço Público, 2014. DOI: https://doi.org/10.21874/rsp.v52i4.316.
GARCIA, P. S.; MIRANDA, N. A. de. As avaliações externas e em larga escala na formação inicial de professores no Brasil: que espaço elas ocupam?. Educar em Revista, Curitiba, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.93728.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Saeb– 30 anos. 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/saeb. Acesso em: 7 jun. 2025
KAILER, E. Z; SANTOS, L ; SANTOS, T. C.C. A formação contínua para o uso dos resultados das avaliações em larga escala no contexto escolar. In: JESUS, S. N. SILVA, S. M (org.). Educação: expansão, políticas públicas e qualidade 5. Atena editora, São Paulo, 2024. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.437241504.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LOPES, L. P; BARBOSA, R. C. de J. A prática docente frente às avaliações em larga escala no Brasil. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, 2024. DOI: https://doi.org/10.55892/jrg.v7i16.1312
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2011.
LUZ, R. C. A avaliação externa em larga escala e as repercussões no cotidiano escolar. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. São Paulo, 2021.
MACHADO, C. Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre usos dos resultados. Revista Ambiente Educação, 2012. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_5_1/educacao_01_70-82.pdf. Acesso em: 8 jun. 2025.
MACHADO, C; PEREIRA, A. G. Implicações das avaliações em larga escala nas escolas de Educação Básica: uma revisão de literatura. Olhar de Professor, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16273.209209227423.0630.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MESQUITA, S. M. S et al. Participando de avaliações em larga escala: um estudo à luz da sociomaterialidade. SciELO Preprints, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.10221
OLIVEIRA, D.A; PEREIRA JUNIOR, E.A; HORTA NETO, J.L. Qualidade Da Educação Básica: Para Além Dos Testes Cognitivos Em Larga Escala. Cad. Pesquisa, 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/1980531411295
PONTES JUNIOR, J. A. Avaliação em Educação Física Escolar. Editora da Universidade Estadual do Ceará – EdUECE .Fortaleza – Ceará, 2017.
SANTOS, F. A.; SILVA, C. C. Implicação Das Avaliações Em Larga Escala Na Definição Das Finalidades Educativas Escolares. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, Brasil, 2021. DOI: https://doi.org/10.18224/educ.v24i1.8656
SANTOS, J. B. Avaliação em larga escala na educação básica: uma discussão sobre o uso dos resultados para melhorar a educação. Revista Temas em Educação, João Pessoa, 2018 DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n1.25931
SILVA,V. G et al. Uso da avaliação externa por equipes gestoras e profissionais docentes: um estudo em quatro redes de ensino público. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/issue/view/292 Acesso em: 17 de jun. 2025.
SOUSA, C. P; FERREIRA, S. L. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicol. educ. no.48 São Paulo, 2019. DOI: https://doi.org/10.5935/2175-3520.20190003
SOUSA, L. A; BRAGA, A. E. Testes educacionais em larga escala: aspectos políticos, pedagógicos e metodológicos. Educação & Linguagem. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342665547_Testes_educacionais_em_larga_escala_aspectos_politicos_pedagogicos_e_metodologicos. Acesso em: 7 de jun. 2025
SOLIGO, V. Possibilidades e desafios das avaliações em larga escala da educação básica na gestão escolar. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, 2010. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v0i9.9275
ZANCANARO, R. A. O redirecionamento da prática pedagógica a partir da análise dos resultados das avaliações externas. Cadernos do Paraná, 2016. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016_artigo_mat_unespar-paranavai_rosanaaparecidazancanaro.pdf. Acesso em: 27 jun. 2025.