Mapping possibilities for internationalization of master's and doctorate students in the area of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024023

Keywords:

Learning, Higher Education, Teacher Training, Internationalization

Abstract

This study identifies the possibilities for internationalization of a group of master's and doctorate students through the action plan, used as an evaluation instrument in the teaching and learning process of an optional discipline in the post-graduate course in Education. This is a qualitative study, using as the data analysis the mapping of possibilities for internationalization activities, categorized in a scale divided into three classifications of internationalization items and activities. Thirty-four objectives and targets were identified from the three categories of possibilities for internationalization in Higher Education. Using the Action Plan has allowed post-graduate students to consider their internationalization interests in order to promote internationalization goals and activities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Luíza Feitosa Bezerra, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Pesquisadora membro do Grupo de Pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas de Avaliação Educacional (IMPA/UECE/CNPq).

Paulo Ernesto Lima Ferreira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE). Pesquisador membro do Grupo de Pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (Grupo IMPA/UECE/CNPq).

Emanuela Vieira de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em História pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora membro do Grupo de Pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (Grupo IMPA/UECE/CNPq).

Maria Lucijane Gomes de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestrado em Educação (UFC). Graduada em Pedagogia (UFC). Pesquisadora membro do Grupo de Pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (Grupo IMPA/UECE/CNPq).

References

BBRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio. Seção 1, 44-46, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br-resolucoes-2016-reso510.pdf Acesso em: 30 jun. 2024.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plano Nacional de Pós-Graduação 2024-2028. Ministério da Educação, Brasília, 2024.

DA SILVA, Edna Lucia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005. 138p.

GARCIA, Maria Lúcia T. FERREIRA, Eliza Bartolozzi. Internacionalização da Pós-Graduação: para que? Para quem? E como? Argum., Vitória, v. 15, n. 2, p. 32-40, maio/ago. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, Antônio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa. 7ª Ed. São Paulo. Editora Atlas, 2023.

PONTES JUNIOR, J. A. de F.; ABREU, M. C. A. de. Inserção Social e Internacionalização da Formação de Professores do Nordeste:: avaliação das produções de 2010 a 20201. Inovação & Tecnologia Social, v. 11, p. 76–86. DOI: https://doi.org/10.47455/2675-0090.2023.5.11.10754

RAMOS, Milena Yumi. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e161579, 2018.

Published

2024-11-02

How to Cite

BEZERRA, A. L. F.; FERREIRA, P. E. L.; OLIVEIRA, E. V. de; OLIVEIRA, M. L. G. de. Mapping possibilities for internationalization of master’s and doctorate students in the area of Education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024023, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13576. Acesso em: 21 nov. 2024.