Mapping possibilities for internationalization of master's and doctorate students in the area of Education
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024023Keywords:
Learning, Higher Education, Teacher Training, InternationalizationAbstract
This study identifies the possibilities for internationalization of a group of master's and doctorate students through the action plan, used as an evaluation instrument in the teaching and learning process of an optional discipline in the post-graduate course in Education. This is a qualitative study, using as the data analysis the mapping of possibilities for internationalization activities, categorized in a scale divided into three classifications of internationalization items and activities. Thirty-four objectives and targets were identified from the three categories of possibilities for internationalization in Higher Education. Using the Action Plan has allowed post-graduate students to consider their internationalization interests in order to promote internationalization goals and activities.
Metrics
References
BBRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio. Seção 1, 44-46, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br-resolucoes-2016-reso510.pdf Acesso em: 30 jun. 2024.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plano Nacional de Pós-Graduação 2024-2028. Ministério da Educação, Brasília, 2024.
DA SILVA, Edna Lucia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005. 138p.
GARCIA, Maria Lúcia T. FERREIRA, Eliza Bartolozzi. Internacionalização da Pós-Graduação: para que? Para quem? E como? Argum., Vitória, v. 15, n. 2, p. 32-40, maio/ago. 2023.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antônio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa. 7ª Ed. São Paulo. Editora Atlas, 2023.
PONTES JUNIOR, J. A. de F.; ABREU, M. C. A. de. Inserção Social e Internacionalização da Formação de Professores do Nordeste:: avaliação das produções de 2010 a 20201. Inovação & Tecnologia Social, v. 11, p. 76–86. DOI: https://doi.org/10.47455/2675-0090.2023.5.11.10754
RAMOS, Milena Yumi. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e161579, 2018.