Qualitative Assessment of Essential Structures: a look at Corporate Universities in the Metropolitan Region of Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024006

Keywords:

Corporative education, Education Assessment, Learning assessment

Abstract

This study is an excerpt from the doctoral thesis with an emphasis on educational evaluation from the perspective of program evaluation in its five generations. In this context, the research sought to map the essential structures of Corporate Universities. The research with a qualitative and exploratory approach was carried out through data collection carried out from a questionnaire with three questions of a subjective nature under the aegis of ten essential structures supported by the analysis in the software Atlas.ti 7 (Qualitative Assisted Data Analysis Software) from eight Corporate Universities operating in the Metropolitan Region of Fortaleza in the industry, services and commerce segments. The results aim to contribute to understanding the importance of corporate education, the need to evaluate it with criteria that really generate significant results for society from the perspective of understanding and providing education beyond the school walls.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ilana Maria de Oliveira Maciel, Universidade Federal do Ceará (UFC)

PhD and researcher in Brazilian Education in the Program (PPGE/UFC). Master in Administration and Controlling (PPAC/UFC). UFC teacher. CAPES/2023 scholarship. Member of the Research Group on Educational Assessment and Management (GPAGE/UFC).

 

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Post-Doctorate in Management from the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). PhD in Education and Assessment from the Federal University of Ceará (UFC). Full Professor at the Federal University of Ceará.

Denize de Melo Silva Rodrigues, Universidade Federal do Ceará (UFC)

PhD and Master in Brazilian Education from the Federal University of Ceará (UFC). Pedagogical advisor Master Educational Solutions. Authorship contribution: Conceptual/textual review and deepening of the study categories.

Blússia Tétis Brito Batista, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutoranda do Programa de Educação Brasileira(PPGE/UFC). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação & Gestão Educacional (GPAGE/UFC/CNPQ). Bolsista programa da CAPES.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2010.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República,

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm Acesso em: 8 ago. 2023.

CEARÁ. Resolução nº 390 10 de novembro de 2004. Dispõe sobre credenciamento ou cadastramento de instituições que ofertam cursos de formação inicial e continuada de trabalhadores, no âmbito da educação profissional. Fortaleza: Assembleia Legislativa, 2004. Disponível em: https://www.cee.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/49/2011/08/RES-0390-2004.pdf Acesso em: 25 set. 2023.

EBOLI, Mariza. Educação corporativa no Brasil: mitos e verdades. São Paulo: Editora Gente, 2004.

EBOLI, Mariza. Educação corporativa: muitos olhares. São Paulo: Editora Atlas, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal na pedagogia social. In: I Congresso Internacional de Pedagogia Social, 1., 2006, Proceedings online. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034&lng=en&nrm=abn Acesso em: 10 jul. 2024.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. A educação não-formal e a relação escola-comunidade ECCOS. Revista Científica UNINOVE, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 39-6541, dez. 2004.

GUBA, E.; LINCOLN, Y. Fourth generation evaluation. NewburyPark: Sage, 1989.

KNOWLES, Malcolm; HOLTON III, Elwood F.; SWANSON, Richard, A. The Adult Learner: The definitive classic in adult education and human resource development. 6th ed San Diego - California-EUA, Elsevier, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 2001.

LIMA FILHO, Gilvan Dias de. TROMPIERI FILHO, Nicolino. As Cinco Gerações da Avaliação Educacional – Características e Práticas Educativas. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXII, Nº. 000011, 2013. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/cinco-geracoes-da-avaliacao-educacional-caracteristicas-e-praticas-educativas Acesso em: 25 ago. 2023.

LIMA, Marcos Antonio Martins. Autoavaliação e desenvolvimento institucional da educação superior: projeto aplicado em cursos de administração. Fortaleza: Edições UFC, 2008.

MACIEL, Ilana Maria de Oliveira. Universidades corporativas: modelo de avaliação do perfil institucional em organizações instaladas na região metropolitana de Fortaleza (CE). 2023. 239 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2023. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/76257 Acesso em: 01 de jul. 2024.

MEISTER, J.C. Educação corporativa: a gestão do capital intelectual através das universidades corporativas. São Paulo: Makron Books, 1999.

ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia de pesquisa. 2ª ed. rev. atual. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2011.

Published

2024-08-24

How to Cite

MACIEL, I. M. de O.; LIMA, M. A. M.; RODRIGUES, D. de M. S.; BATISTA, B. T. B. Qualitative Assessment of Essential Structures: a look at Corporate Universities in the Metropolitan Region of Fortaleza. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024006, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024006. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13558. Acesso em: 21 nov. 2024.