Teacher training in the contexto of basic education: na experience report on the supervised internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023016

Keywords:

Teacher education, Teacher educators, Supervised teaching practice, Teaching practice

Abstract

This paper is centered on the construction of an experiential report from a Pedagogy student at a public university. With the aim of sharing experiences gained during supervised internship in the Initial Years of elementary education at an application school, the objective is to analyze how these experiences within the context of an application school contribute to the training of a Pedagogy student. Methodologically, we have chosen the experiential report based on reflective journal entries (Zabalza, 2004). Theoretical foundations are rooted in the perspective of teacher education (Nóvoa, 2017) and the role of the teacher educator (André, 2010). The experience demonstrates the importance of diversity in pedagogical strategies and the intentionality of teacher training in the context of basic education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Letícia Oliveira Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora da educação básica. Mestre em Educação pelo PPGE/UFRJ. Colaboradora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores/UFRJ.

Isabel Maria Sabino de Farias, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professora Associada da UECE e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do grupo de pesquisa EDUCAS. Pesquisadora vinculada ao GT 8 - Formação de Professores da ANPEd. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

ABREU, Alzira Alves de. Intelectuais e guerreiros: colégio de aplicação de 1948 a 1968. Rio de Janeiro, 1992.

ANDRÉ, Marli et al. O trabalho docente do professor formador no contexto atual das reformas e das mudanças no mundo contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 227, p. 122-143, jan./abr. 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rbep/v91n227/v91n227a08.pdf. Acesso em: 25 de maio de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/observatorio-da-educacao/323-secretarias-12877938/orgaos-vinculados-82187207/12806-colegios-de-aplicacao. Acesso em: 25 de maio de 2019.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm. Acesso em: 20 de maio de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 de maio de 2019.

UFRJ. Projeto Pedagógico de Curso - PPC: Curso de Licenciatura em Pedagogia. Aprovado em 2007. Versão atualizada, 2015. Disponível em: http://www.educacao.ufrj.br/wp-content/uploads/2019/08/PPC-atualizado-2014-2015.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2019.

CANDAU, Vera. A Didática hoje: uma agenda de trabalho. In: Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p.149-160.

CANDAU, Vera Maria. (org.). A Didática em questão. Rio de Janeiro: Vozes, 1983.

CRUZ, Giseli Barreto da.; CAMPELO, Talita da Silva. O professor formador e o ensino de Didática no curso de Geografia: a perspectiva dos alunos. Diálogo Educacional. Curitiba/PR, v.16, n.50, p. 851-870, 2016. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.16.050.DS03

CRUZ, Giseli Barreto da and MAGALHÃES, Priscila Andrade. O ensino de didática e a atuação do professor formador na visão de licenciando de educação artística. Educ. Pesqui. [online], vol. 43, p. 483-498, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/nmWTTq4pjzqjDsH38X4xz7m/?format=pdf. Acesso em: 20 de maio de 2019.

FARIAS, I. S.; LIMA, L. S.; SILVA, S. P. Estágio supervisionado e pesquisa: Perspectivas e dilemas de uma experiência. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 5, n. 9, p. 52–65, 2018. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/95. Acesso em: 15 dez. 2023.

JOSSO, Marie Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.2, p.373-383, maio/ago, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200012

MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práx. Educ., Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, out. 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa v.47 n.166 p.1106-1133, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

GONZÁLES ARROYO, Miguel. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo / [Miguel Gonzáles Arroyo]; organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2019.

RODRIGUES, Priscila Andrade Magalhães; LÜDKE, Menga. Anatomia e fisiologia de um estágio. Rio de Janeiro, 2009. 140p. Dissertação de mestrado – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/14119/14119_1.PDF. Acesso em: 20 de maio de 2019.

ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: estudos sobre educação, Presidente Prudente, ano XI, v.12, n.13, p.105-126, jan/dez, 2005. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v12i13.1692

UFRJ. Projeto Político Pedagógico do Colégio de Aplicação (CAp) da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://cap.ufrj.br/images/PDF/PPP.pdf. Acesso em: 14 de maio de 2019.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento

profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-12-17

How to Cite

SOUZA, L. O.; FARIAS, I. M. S. de. Teacher training in the contexto of basic education: na experience report on the supervised internship. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023016, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12117. Acesso em: 24 aug. 2024.